اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

یورش بیابانی طبیعت به مراتع سرسبز قزوین‌

تخریب شدید اراضی و محیط‌های طبیعی طی چند سال گذشته رشد بی‌سابقه و ناراحت‌کننده‌ای را داشته که سبب از بین رفتن ده‌ها و بلکه صد‌ها هزار هکتار از اراضی طبیعی در نقاط مختلف استان قزوین شده است.

یورش بیابانی طبیعت به مراتع سرسبز قزوین‌

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین عرصه منابع طبیعی از سالیان دور با توجه به حساسیت آن مورد توجه و اهمیت بوده و این مهم به عنوان یکی از ارکان توسعه و خودکفایی در کشور ما نیز مطرح است.

حفظ، نگهداری و دقت در برخورد با طبیعت مهم‌ترین موضوع و اولویت‌دارترین طرحی است که امروز به یک دغدغه حساس تبدیل شده و نهاد‌های مختلف را با خود درگیر کرده است.

با آغاز فعالیت نهاد منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور طی سالیا‌ن متمادی شاهد نگهداری و صیانت از بخش‌های جنگلی، منابع خدادادی و ثروت‌های الهی بوده‌ و رشد خوبی را نیز در این حوزه شاهد بوده‌ایم.

ممانعت از نفوذ ریزگردها جدی گرفته شود

‌محمد روزبه در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا اظهار داشت: در استان قزوین 29 هزار هکتار از مناطق بیابانی شناسایی شده است و در صورتی که جلوی پیشروی بیابان گرفته نشود، فاجعه زیست محیطی و طبیعی در انتظار استان قزوین بوده و اراضی این استان را تهدید می‌کند.

معاون فنی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیز‌داری استان قزوین افزود: در مجموع 80 درصد از اراضی بنا بر آمار‌های ارایه شده در سطح کشور در شرایط خشک و نیمه خشک قرار داشته که این وضعیت نیز شرایط تغییر به حالت بیابانی و خشک را مقدور می‌سازد.

روزبه به تحرک و ورود و خروج سامانه‌های ریزگردی به داخل خاک کشور به عنوان مهمترین عامل در فرسایش و از بین بردن پوشش‌های طبیعی اشاره و عنوان کرد: پدیده ریز‌گردها همیشه از ضعیف شدن پوشش گیاهان و فرسایش خاک در بیابان‌ها به وجود آمده که باید با اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح فرهنگ حفظ و حراست از منابع طبیعی را تبدیل به یک امر مهم و اولویت دار کرد.

معاون فنی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ابراز امیدواری کرد که بتوان با مشارکت همگان از پیشروی بیابان‌ها که موجب به وجود آمدن ریزگردها می‌شود جلوگیری به عمل آورد.

روزبه به نامگذاری صورت گرفته در تقویم از سوی سازمان جهانی برای گرامیداشت روز جهانی مبارزه با بیابان‌زدایی اشاره و خاطرنشان کرد: از مجموع 162 میلیون هکتار وسعت کشور 34 میلیون هکتار بیابان بوده که 18 میلیون هکتار از مجموع اراضی یاد شده نیز شنزار هستند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین بیان کرد: در حال حاضر به مناطق دارای بارندگی کم، نامنظم، رگباری و مناطقی که فعالیت انسان و حیوانات در آن کم است، اصطلاحا مناطق بیابانی می‌‌گویند که متأسفانه در کشور ما به دلیل اقلیم پیشروی رشد نواحی بیابان زیاد بوده و باید نگاه‌ها به موضوع جدی‌تر شده و فراتر رود.

تحریک و سودجویی توسط عده‌ای از مخلان نظم و آرامش محیطی طی سالیان اخیر خصوصا در شهر‌ها و نواحی شمالی کشور مشکلاتی را در توسعه منابع طبیعی و حفظ جنگل‌ها به وجود آورده به طوری که ماهانه و حتی روزانه بخش‌های عمده‌ای از زیباترین طبیعت‌های خدادادی توسط این عده از ریشه درآمده و تبدیل به بیابان می‌شود.

23 هزار هکتار از اراضی بویین زهرا بیابانی است

جمشید جویباری نیز در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا، بهره‌برداری غیر اصولی از منابع طبیعی را جزو مهم‌ترین تهدیدها و تخریب‌های منابع طبیعی برشمرد و اظهار داشت: تعرض به عرصه‌های منابع طبیعی و تخریب آن و تداخل آب شور با شیرین در نتیجه استفاده بیش از حد از منابع آب زیر زمینی جزو مهم‌ترین تهدیدهای کنونی برای منابع طبیعی در کشور محسوب می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویین زهرا افزود: همچنین توسعه صنایع و آلودگی‌های ناشی از آن و رشد نامتعارف جمعیت نیز از جمله تهدید‌های دیگر منابع طبیعی به شمار می‌رود که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی جزو یکی از ثروت‌های الهی و رایگان در کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: منابع طبیعی انحصار و تعلقی به نسل کنونی نداشته و میراثی است که باید برای آیندگان نیز حفظ و جاویدان بماند.

وی کنترل ریزگردها و جلوگیری از صدمات ریزگردها را یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان محیط زیست دانست و عنوان کرد: اداره منابع طبیعی شهرستان بویین زهرا با همکاری اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با اجرای طرح‌های بوته کاری، نهال‌ کاری، آبیاری و قرق عرصه بیابانی از پیشروی بیابان در این شهرستان جلوگیری کرده است که این امر در کاهش ریزگردها نیز تاثیرگذار بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویین زهرا آغاز اجرای عملیات مبارزه با بیابان‌زایی شهرستان بویین زهرا را با توجه به حساسیت امر مربوط به دهه 40 دانست و بیان کرد: در سال 47 با مالچ پاشی و نهال کاری در 700 هکتار از اراضی بیابانی ناحیه فتح‌آباد و کله‌دره بخش مرکزی بویین زهرا با استفاده از گونه درختچه تاخ و بوته‌ایی «آتریپلکس» گام مهمی در راستای تثبیت شن‌های روان منطقه برداشته شد و منعی در خصوص پیشروی خشکسالی و بیابان‌زایی در این مناطق وضع شد.

جویباری تصریح کرد: در حال حاضر تصور زندگی بدون منابع طبیعی لحظه‌ای امکانپذیر نبوده و فعالیت انسان همواره به منابع طبیعی وابسته بوده و این وابستگی روز به روز بیشتر می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویین زهرا، اراضی بیابانی شهرستان بویین زهرا را 23 هزار هکتار دانست و تصریح کرد: تاکنون شش هزار هکتار از بیابان‌های شهرستان در منطقه دوقوزلو ، فتح‌آباد، کله‌دره و قاضی‌آباد با گونه‌های مقاوم به خشکی تثبیت شده است.

جویباری منابع طبیعی را جزو گران‌بهاترین منابع ملی هر کشور و بستر ساز زندگی و نیز خودکفایی کشاورزی دانست و ابراز داشت: نگهداری، حفظ و حراست از منابع طبیعی رشد و تعالی کشور را به همراه داشته و مهم است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویین زهرا در خصوص فعالیت‌های به ثمر رسیده این اداره در شهرستان بویین زهرا خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام مراحل جمع‌آوری بذر و تولید نهال در ایستگاه تثبیت شن ناحیه فتح‌آباد بخش مرکزی شهرستان بویین زهرا به طور مستمر انجام شده و طرح انتقال نهال به عرصه، نهال‌کاری، آبیاری و مراقبت و نگهداری در قالب طرح‌های مختلف با همکاری بسیج سازندگی انجام می‌شود.

بر این اساس و در راستای گسترش محیط طبیعی خدادادی و آگاه سازی بیشتر شهروندان به مشارکت در حفظ، نگهداری و تعمیق فرهنگ نگهداری از طبیعت زیبای خداوندی لازم است تا رسانه‌ها و افراد متولی بیشتر به این مطلب پرداخته و سعی خود را در راستای پاسداشت و صیانت از اراضی ملی و میهنی بیشتر کرده و مراقب و هوشیار نفوذ تهدید‌های انسانی علیه طبیعت سبز باشند.

انتهای پیام/77005/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول