اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

قاچاق سلاح برای ترور رهبران انقلابی لبنان

گزارش‌های رسیده از بیروت حاکیست حزب بعث عراق توطئه گسترده‌ای برای ترور رهبران مسلمان و انقلابی لبنان تدارک دیده و در این‌ راستا به قاچاق سلاح به این کشور از طریق رومانی مبادرت کرده است.

قاچاق سلاح برای ترور رهبران انقلابی لبنان

رخدادهای 30 تیر 1359

چکیده :

  • امام خمینی امروز در دیدار با اعضای شورای نگهبان به آنان توصیه کردند به هیچ‎وجه گوش به حرف عده‎ای که می‎خواهند یک دسته کوچک مردم ما خوششان بیاید و به اصطلاح مترقی هستند، [ندهید] قاطعانه با اینگونه افکار مبارزه کنید. خدا را در نظر بگیرید. اصولاً آنچه که باید در نظر گرفته شود خداست، نه مردم.
  • دکتر عبدالکریم سروش : از میان موسسات آموزش عالی یک دانشگاه تشکیل می شود و دو دانشگاه ملی و تهران نیز بر جای می مانند .
  • دادگاه انقلاب اسلامی ارتش برای رسیدگی به پرونده دومین گروه از عوامل کودتا تشکیل جلسه داد .
  • درگیری های مرزی بین ارتش بعث عراق و نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و پاسداران انقلاب اسلامی و ماموران ژاندارمری از سوی دیگر در منطقه مرزی قصر شیرین و خان لیلی ادامه دارد .
  • تکاوران گردان مالک اشتر در زد و خوردهای هفته گذشته مرزی بین 50 تا 60 نفر از مهاجمین مسلح مزدور نیروهای بعث عراق را به هلاکت رسانده و تعداد زیادی از آنان را نیز مجروح کردند.
  • بانک مرکزی اعلام کرد که از امروز اسکناس های جدید 500 ریالی با تصویری از بارگاه امام رضا (ع) به جریان گذاشته می شود .
  • در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی اعضای هیئت رئیسه اعم از نواب رئیس ، منشی ها و کارپردازان انتخاب شدند .
  • سومین جلسه محاکمه تقی شهرام به صورت غیابی برگزار و در این جلسه جزئیات تازه ای از تصفیه کادرهای مسلمان در سازمان مجاهدین خلق از سوی حاضران افشا شد .
  • گزارش های رسیده از بیروت حاکیست حزب بعث عراق توطئه گسترده ای برای ترور رهبران مسلمان و انقلابی لبنان تدارک دیده و در این راستا به قاچاق سلاح به این کشور مبادرت کرده است .

شورای نگهبان باید خدا را در نظر بگیرد نه مردم

امام خمینی امروز در دیدار با اعضای شورای نگهبان به آنان توصیه کردند در نظارت بر قوانین مصوب مجلس ملاحظه هیچ کس را نکنند .

رهبر انقلاب اظهار داشتند : شما باید ناظر بر قوانین مجلس باشید، و باید بدانید که به هیچ وجه ملاحظه نکنید. باید قوانین را بررسی نمایید که صددرصد اسلامی باشد. به هیچ‎وجه گوش به حرف عده‎ای که می‎خواهند یک دسته کوچک مردم ما خوششان بیاید و به اصطلاح مترقی هستند، [ندهید] قاطعانه با اینگونه افکار مبارزه کنید. خدا را در نظر بگیرید. اصولاً آنچه که باید در نظر گرفته شود خداست، نه مردم. اگر صد میلیون آدم، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنها حرفی می‎زنند که بر خلاف حکم قرآن است بایستید و حرف خدا را بزنید، ولو اینکه تمام بر شما بشورند. انبیا هم همین‎طور عمل می‎کردند .

امام خمینی در ادامه در مورد نام مجلس شورای اسلامی که در روزهای گذشته محل بحث شده است  خاطر نشان کردند : این تغییر نیست، چون ماده‎ای تصویب نشده است؛ بلکه تازه مجلس می‎خواهد نامی برای مجلس شورا انتخاب کند و انتخاب می‎نماید. چقدر بگویم از این حرفها نترسید. اینها حالا که دیدند نمی‎توانند به طور کلی منکر اسلام شوند می‎خواهند نام اسلامی به آن اضافه کنند، بعداً نام اسلامی را حذف کنند و بروند به سراغ حرفهای خودشان. محکم باشید و به چیزی جز اسلام و قرآن اصولاً فکر نکنید.(1)

امام  خمینی خطاب به شورای نگهبان: اگر صد میلیون آدم، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنها حرفی می‎زنند که بر خلاف حکم قرآن است بایستید و حرف خدا را بزنید، ولو اینکه تمام بر شما بشورند. انبیا هم همین‎طور عمل می‎کردند .

انحلال چند موسسه آموزش عالی

دکتر عبدالکریم سروش سخنگوی ستاد انقلاب فرهنگی در پایان آخرین جلسه این ستاد اعلام کرد از میان موسسات آموزش عالی یک دانشگاه تشکیل می شود و دو دانشگاه ملی و تهران نیز بر جای می مانند .

وی ادامه داد : تعدادی از مراکز آموزشی باید منحل شوند چون به هیچ وجه شایستگی نام موسسه آموزشی را ندارند و از اساتید و کیفیت آموزشی پائینی برخوردار هستند و بعضی دیگر از این موسسات به علت تفرق بیش از اندازه و عدم توانایی برای تمرکز کادر آموزشی دارای وسایل آموزشی فنی ناقصی هستند بنا بر این طرح انحلال و ادغام در مورد این موسسات مطرح است . سروش گفت : موسسات بی فایده حذف و موسسات ناقص نیز ادغام خواهند شد . (2)

محاکمه دومین گروه از عوامل کودتا

دادگاه انقلاب اسلامی ارتش برای رسیدگی به پرونده دومین گروه از عوامل کودتا تشکیل جلسه داد .در این جلسه که در محل زندان اوین تشکیل شد 5 نفر از عوامل کودتا که بین آنان 3 سروان خلبان و دو درجه دار نیروی هوایی دیده می شوند محاکمه شدند .در کیفر خواست دادستان آمده است که متهمین به اسامی سروان خلبان علی اصغر سلیمانی ، استوار دوم نیروی هوایی غلامحسین قایق ور ، سروان خلبان امید علی بویری ، گروهبان یکم هوایی شمس علی کریمیان و سروان خلبان ناصر زندی تصمیم داشته اند که با بمباران نقاط حساس کشور و کشتار بی حد مردم بی گناه حکومت جمهوری سالامی را براندازند و نظام سوسیال دمکراسی را جایگزین آن کنند . (3)

60 مهاجم و مزدور عراقی کشته شدند

درگیری های مرزی بین ارتش بعث عراق و نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و پاسداران انقلاب اسلامی و ماموران ژاندارمری از سوی دیگر در منطقه مرزی قصر شیرین و خان لیلی ادامه دارد .به موجب این گزارش ارتش بعث عراق بیشتر حملات خود را متوجه مسیر سرپل ذهاب – قصر شیرین – نفت شهر به ویژه در منطقه خان لیلی کرده است .

در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی اعضای هیئت رئیسه اعم از نواب رئیس ، منشی ها و کارپردازان انتخاب شدند . بر این اساس موسوی خوئینی ها و علی اکبر پرورش به عنوان نواب رئیس مجلس برگزیده شدند .

درگیری با سلاح سنگین از جمله توپ و خمپاره انداز انجام می گیرد ، از تعداد  تلفات و مجروحان احتمالی این درگیری ها تاکنون گزارش دقیقی نرسیده است . (4) روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کرمانشاه نیز اعلام کرد درگیری های شدیدی در منطقه ملندره که به تازگی به تصرف نیروهای انقلاب درآمده است روی داده است .

بر اساس این گزارش افراد مسلح مرتبط با حزب دمکرات و عوامل رژیم بعث عراق از یک سو و پاسداران انقلاب و پیش مرگان کرد مسلمان که از پشتیبانی ارتش برخوردار بودند در این درگیری ها حضور داشتند .خبر دیگر این که تکاوران گردان مالک اشتر در زد و خوردهای هفته گذشته مرزی بین 50 تا 60 نفر از مهاجمین مسلح مزدور نیروهای بعث عراق را به هلاکت رسانده و تعداد زیادی از آنان را نیز مجروح کردند . (5)

اسکناس های جدید به جریان افتاد

بانک مرکزی اعلام کرد که از امروز اسکناس های جدید 500 ریالی با تصویری از بارگاه امام رضا (ع) به جریان گذاشته می شود . بر اساس اطلاعیه این بانگ تا اطلاع ثانوی اسکناس های 500 و یک هزار ریالی سابق در جریان خواهد بود . (6)

نواب رئیس مجلس انتخاب شدند

در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی اعضای هیئت رئیسه اعم از نواب رئیس ، منشی ها و کارپردازان انتخاب شدند . بر این اساس موسوی خوئینی ها و علی اکبر پرورش به عنوان نواب رئیس مجلس برگزیده شدند . در این جلسه همچنین آقایان کیاوش ، توکلی ، بیات ، الویری ، شاهچراغی و قائمی نیز به عنوان منشی انتخاب شدند . (7)

دکتر عبدالکریم سروش سخنگوی ستاد انقلاب فرهنگی در پایان آخرین جلسه این ستاد اعلام کرد از میان موسسات آموزش عالی یک دانشگاه تشکیل می شود و دو دانشگاه ملی و تهران نیز بر جای می مانند .

سومین دادگاه تقی شهرام برگزار شد

سومین جلسه محاکمه تقی شهرام به صورت غیابی برگزار و در این جلسه جزئیات تازه ای از تصفیه کادرهای مسلمان در سازمان مجاهدین خلق از سوی حاضران افشا شد . در این جلسه احمد احمد همسر فاطمه فرتوک زاده درباره نحوه عضویت همسرش در سازمان ، نحوه اجاره کردن خانه های تیمی ، ترور علی میرزا جعفر علاف و ...سخن گفت . در پایان این جلسه حجت الاسلام معادیخواه رئیس دادگاه خواستار پخش جلسات محاکمه تقی شهرام از تلویزیون شد . (8)

قاچاق سلاح به لبنان برای ترور مبارزان مسلمان

گزارش های رسیده از بیروت حاکیست حزب بعث عراق توطئه گسترده ای برای ترور رهبران مسلمان و انقلابی لبنان تدارک دیده و در این راستا به قاچاق سلاح به این کشور مبادرت کرده است . برپایه همین گزارش جاسوسان عراقی 40 قبضه سلاح کلاشینکف به همراه صدا خفه کن از طریق رومانی و به همراه اجناس تجار لبنانی وارد بیروت کرده است . گفتنی است در هفته های گذشته دو دانشجوی ایرانی در مقابل دانشگاه  بیروت با این اسلحه ها به شهادت رسیده اند . (9)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 13 ، صفحه 53

2- اطلاعات ، 30 تیر 1359 ، صفحه 1

3- اطلاعات ، 30 تیر 1359 ، صفحه 1

4- اطلاعات ، 30 تیر 1359 ، صفحه 3

5- اطلاعات ، 30 تیر 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 30 تیر 1359 ، صفحه 16

7- کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ، مشروح مذاکرات جلسه 30 تیر 1359

8- جمهوری اسلامی ، 30 تیر 1359 ، صفحه 7

9- جمهوری اسلامی ، 30 تیر 1359 ، صفحه 11

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول