اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

توصیه مجاهدین انقلاب به اطاعت کامل از رهبری

سازمان مجاهدین انقلاب با انتشار اطلاعیه ای در زمینه کشف و خنثی سازی کودتای نوژه توصیه هایی را به مردم ارائه داد که اهم آن حفظ وحدت و اطاعت کامل از فرامین امام و همکاری با نیروهای مسلمان پیرو خط امام ،تقویت کمیته ها و سپاه پاسداران انقلاب است.

توصیه مجاهدین انقلاب به اطاعت کامل از رهبری

رخدادهای 22 تیر1359

چکیده :

  • آیت الله محمدی ری شهری حاکم شرع دادگاه ویژه ارتش از دستگیری 300 تن از عوامل کودتا خبر داد و گفت : این افراد تحت فرماندهی سپهبد مهدیون و محققی بوده اند .
  • قصر شیرین ، پاسگاه های مرزی منطقه و همچنین پایگاه های مرزی سومار و نفت شهر در دو روز گذشته صحنه درگیری های تازه بین نیروهای مهاجم ارتش بعث عراق از یک سو و پاسداران انقلاب اسلامی ، ارتش و ماموران ژاندارمری مستقر در منطقه بود .
  • مهاجمین عراقی در حالی که از حمایت ارتش این کشور برخوردار بودند دیروز به منطقه تنگ هوان حمله کرده و این محل را به محاصره درآوردند .
  • انتخابات اعضای شورای عالی قضایی پایان یافت و آیات علی قدوسی ، مهدی ربانی املشی و عبدالله جوادی آملی به عنوان اعضای شورای عالی قضایی دادگستری انتخاب شدند .
  • سرپرست اداره سیاسی ایدئولوژیک ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران از اخراج 90 تن از زنان طاغوتی سیاه پوش که با حجاب اسلامی زنان مخالفت کرده اند از ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد .
  • آیت الله محلاتی : ستادی برای مبارزه با هر نوع توطئه از کلیه نیروهای انتظامی و مسئولین تشکیل شده و حکم دستگیری افراد در رابطه با هر نوع توطئه ای از طرف این ستاد معتبر است .
  • جامعه روحانیت مبارز تهران در ارتباط با کشف توطئه کودتای نوژه اطلاعیه ای انتشار داده و تاکید کرد :ما در لحظات سرنوشت ساز کنونی از گروه گرایی و اختلاف دست برداریم ، از توقعات مادی بکاهیم ، به خداوند قادر متعال اتکال کنیم و پشت سر رهبر بزرگمان خمینی بت شکن بسان سربازان صدر اسلام نبرد عظیم حق و باطل را ادامه دهیم.
  • در جلسه امروز مجلس تعدادی از نمایندگان به آزادی سرلشکر باقری که روز کشف کودتا دستگیر و سپس آزاد شده بود اعتراض کردند .
  • سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی : چنانچه سرلشکر باقری هنوز در راس نیروی هوایی بود حتی احتمال پیروزی کودتا نیز می رفت ، در زمان فرماندهی وی ماجرای طبس و بمباران هلی کوپترهای آمریکایی نیز به طور کامل لوث گردید .
300 نفر از عوامل کودتا دستگیر شده اند

آیت الله محمدی ری شهری حاکم شرع دادگاه ویژه ارتش صبح امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی پرده از جزئیات عملیات کودتا برداشت و گفت : کودتا قرار بود از فرودگاه مهر آباد شروع شود اما سپهبد مهدیون با این امر مخالفت کرد  و به همین دلیل عملیات از پایگاه هوایی حر [نوژه] در همدان آغاز شد .وی ادامه داد : گروهی از دانشجویان نظامی متعهد و مسلمان در شبکه کودتاگران نفوذ کرده و به کسب اطلاعات پرداخته بودند و با نظر مقامات با کودتا گران همکاری می کردند .

وی اظهار داشت : کودتا گران پس از پیروزی قرار بود که یک شورای نظامی تشکیل دهند و بیدرنگ اعلام حکومت نظامی کنند و گروهی از مقامات مملکتی را تیرباران کنند .

آیت الله ری شهری گفت : تیپ نوهد در این زمینه فعالیت گسترده ای داشته و قصد کودتاگران این بوده که بختیار را به عنوان رئیس جمهور در ایران به مردم تحمیل کنند . وی همچنین در ادامه از دستگیری 300 تن از عوامل کودتا خبر داد . این افراد تحت فرماندهی سپهبد مهدیون و محققی بوده اند . (1)

درگیری در نقاط مرزی / از بمب گذاری در کرمانشاه تا حمله عراق به قصر شیرین 

بعد از شکست کودتای نوژه سیر تحولات در مرزهای غربی کشور به تندی پیش می رود ، عراق مداخلات خود را در مناطق مرزی ایران شدت بخشیده است . در ادامه به مهمترین رویدادهای مربوط به مداخلات رژیم بعث عراق در مرزها اشاره می کنیم .

1- انفجار دو بمب در کرمانشاه فضا را ملتهب کرده است . پریشب دو بمب یکی در خیابان چهل متری سیروس کرمانشاه مقابل ساختمان حمید که در داخل یک اتومبیل لندرور کار گذاشته شده بود و دیگری در نزدیکی محل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کرمانشاه منفجر شد .

2- قصر شیرین ، پاسگاه های مرزی منطقه و همچنین پایگاه های مرزی سومار و نفت شهر در دو روز گذشته صحنه درگیری های تازه بین نیروهای مهاجم ارتش بعث عراق از یک سو و پاسداران انقلاب اسلامی ، ارتش و ماموران ژاندارمری مستقر در منطقه بود . نیروهای ارتش و پاسداران انقلاب اسلامی مواضع مهاجمین بعث عراق را در هم کوبیده و حملات را دفع کردند . بر اساس گزارش ها در قسمت غفور آباد و قصر شیرین بر اثر اصابت ترکش خمپاره سه نفر مجروح شده اند . (2)

3- درگیری های مرزی ایران و عراق دیروز و دیشب نیز ادامه داشت و طی آن نیروهای ارتش و سپاه پاسداران چندین موضع بعثی ها را درهم کوبیدند . طبق گزارش های رسیده مهاجمین عراقی در حالی که از حمایت ارتش این کشور برخوردار بودند دیروز به منطقه تنگ هوان حمله کرده و این محل را به محاصره درآوردند . نیروهای عراقی پس از مدتی با حملات مکرر نیروهای ایران مواجه شده و با دادن تلفات سنگین این منطقه را ترک کرده و مجبور به عقب نشینی شدند . (3)

سازمان مجاهدین انقلاب با تقدیر از مهندس غرضی استاندار خوزستان تاکید کرده است: ما عمل قاطعانه و انقلابی استاندار خوزستان را در زمینه خنثی کردن توطئه و همچنین در رابطه با تغییر فرماندهی نیروهای مسلح و انتصاب برادران پاسدار را به جای خائنین دستگیر شده قویا تائید کرده و از کلیه مسئولین می خواهیم که برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی از چنین شیوه های موثر و اصیل بهره گیرند .

اعضای شورای عالی قضایی انتخاب شدند

انتخابات اعضای شورای عالی قضایی پایان یافت و پس از استخراج و قرائت آراء سه نفر اعضای شورای عالی قضایی از طرف قضات دادگستری انتخاب و تعیین شدند . اولین برنامه کار شورای عالی قضایی تعیین  ومعرفی 6 عضو حقوقدان شورای نگهبان به مجلس می باشد .

سخنگوی وزارت دادگستری ضمن اعلام این خبر گفت : در این انتخابات آیات علی قدوسی ، مهدی ربانی املشی و عبدالله جوادی آملی به عنوان اعضای شورای عالی قضایی دادگستری انتخاب شدند .با انتخاب این سه نفر و تعیین دو نفر آقایان آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور و آیت الله دکتر بهشتی رئیس دیوان عالی کشور که از طرف امام امت رهبر انقلاب تعیین و تائید شده اند هیئت 5 نفری شورای عالی قضایی دادگستری تکمیل شده است . (4)

اخراج زنان سیاهپوش از ارتش

سرپرست اداره سیاسی ایدئولوژیک ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران از اخراج 90 تن از زنان طاغوتی سیاه پوش که با حجاب اسلامی زنان مخالفت کرده اند از ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد .در این راستا 49 نفر از زنان مخالف حجاب که با لباس سیاه علیه پوشش اسلامی تظاهرات کرده بودند از سازمان صنایع دفاع ملی اخراج شدند . (5)

دستور دستگیری عوامل کودتا در سراسر کشور صادر شد

در فاصله دو روز پس از کشف توطئه کودتای دشمنان انقلاب اسلامی تحقیقات گسترده ای برای یافتن ریشه های باقیمانده این کودتا آغاز شده است .آیت الله محلاتی نماینده امام در سپاه گفت : ستادی برای مبارزه با هر نوع توطئه از کلیه نیروهای انتظامی و مسئولین تشکیل شده و حکم دستگیری افراد در رابطه با هر نوع توطئه ای از طرف این ستاد معتبر است و هیچ یک از افراد سپاه و کمیته ها حق دستگیری هیچ فردی را ندارند و فقط هر نوع اطلاعی در مورد افراد دارند باید فورا به کمیته مرکزی یا سپاه پاسداران یا مرکز ستاد اطلاع دهند . وی در مورد دستگیری دکتر صدیقی عضو جبهه ملی نیز گفت : دستگیری وی و آقای باقری بر اساس ضوابط نبوده و لذا فورا آزاد شدند . (6)

اطلاعیه جامعه روحانیت در مورد کشف کودتا

جامعه روحانیت مبارز تهران در ارتباط با کشف توطئه دشمنان انقلاب اسلامی ایران و عوامل امپریالیزم که منافع خود را در تضاد با روند جمهوری اسلامی ایران می بینند اطلاعیه ای انتشار داده و تاکید کرد : شکست های پی در پی شیطان بزرگ نمایشگر موضع ابتکاری و فعال انقلاب اسلامی ایران و موضع انفعالی و رو به زوال و انحطاط سردمداران کاخ سفید است .

اطلاعیه جامعه روحانیت : امام در سخنان خود به همه امت اسلامی ایران فرمان آماده باش دادند ، این فرمان به معنی آنست که ما در لحظات سرنوشت ساز کنونی از گروه گرایی و اختلاف دست برداریم ، از توقعات مادی بکاهیم ، به خداوند قادر متعال اتکال کنیم و پشت سر رهبر بزرگمان خمینی بت شکن بسان سربازان صدر اسلام نبرد عظیم حق و باطل را ادامه دهیم.

در ادامه این اطلاعیه آمده است : امام در سخنان خود به همه امت اسلامی ایران فرمان آماده باش دادند ، این فرمان به معنی آنست که ما در لحظات سرنوشت ساز کنونی از گروه گرایی و اختلاف دست برداریم ، از توقعات مادی بکاهیم ، به خداوند قادر متعال اتکال کنیم و پشت سر رهبر بزرگمان خمینی بت شکن بسان سربازان صدر اسلام نبرد عظیم حق و باطل را ادامه دهیم.

ما اکنون در ابتدای راه هستیم / نبرد مقدس ما چه زمانی به اوج می رسد ؟!

در این اطلاعیه همچنین تاکید شده است : ما اکنون در ابتدای راه هستیم این نبرد مقدس زمانی به اوج می رسد که مصر از دست سادات خائن و عراق از دست صدام جنایتکار و فلسطین از یوغ اسرائیل دست نشانده و سرزمین صحرا از یورش های سلطان حسن مزدور و سیاهان محروم آمریکا از ستم کارتر جنایتکار و در یک کلام تمامی مستضعفان از اسارت خدایان دروغین به در آیند و تمام جهان با شعار لا اله الا الله به آزادی و استقلال واقعی دست یابد .(7)

اعتراض نمایندگان به آزادی سرلشکرباقری

در جلسه امروز مجلس تعدادی از نمایندگان به آزادی سرلشکر باقری که روز کشف کودتا دستگیر و سپس آزاد شده بود اعتراض کردند . مجید انصاری در این رابطه گفت : در هر حال اکنون مساله توطئه امریکا است و همه ملت و این مجلس از شورای انقلاب و از ریاست جمهوری می خواهند که با سرعت و قاطعیت تک تک عوامل این توطئه را شناسائی بکنند و در محضر ملت محاکمه کنند چرا به این عجله و دستپاچگی آقای باقری فرمانده سابق نیروی هوائی را آزاد کردند.

چون احتمال کودتا است به صرف احتمال دستگیر کنید

وی در ادامه به آزادی حسن نزیه و خسرو قشقایی نیز اشاره کرده و گفت : چرا این افراد که امروز نقطه اتکای دشمنان شده اند آزاد شدند و چرا امروز سرلشکر باقری آزاد شده است . این عوامل کودتا را ملت نمی بخشد و مردم می خواهند هر چه زودتر و سریعتر چون مساله کودتا است اینها را به صرف احتمال دستگیر کنند.

عاملان کودتا پیش از این دستگیر و آزاد شده بودند !

در ادامه رضا اصفهانی نیز به توطئه کودتای اخیر و توطئه های پیش از این اشاره کرده و گفت : بسیاری از این افراد که در این کودتا سهیم بوده اند اینها کسانی بودند که اول زندانی شده بودند و بعد آزادشان کردند جواب این خیانت و این جنایت را چه کسی میدهد ؟ چی بگوئیم ما ؟

آیت الله محلاتی: ستادی برای مبارزه با هر نوع توطئه از کلیه نیروهای انتظامی و مسئولین تشکیل شده و حکم دستگیری افراد در رابطه با هر نوع توطئه ای از طرف این ستاد معتبر است و هیچ یک از افراد سپاه و کمیته ها حق دستگیری هیچ فردی را ندارند و فقط هر نوع اطلاعی در مورد افراد دارند باید فورا به کمیته مرکزی یا سپاه پاسداران یا مرکز ستاد اطلاع دهند .

به بنی صدر گفتم اینها خائن هستند گفت اینها آدم های خوبی هستند !

وی ادامه داد : کار بجائی رسیده است که میروند افرادی را که اطلاعات داشتند و جزو ضد اطلاعات دستگاه سابق بوده اند اینها را به خاطر تخصصشان می آورند و استخدام میکنند .همین آقای باقری همین آقای مهدیون و همین دیگران، دیگرانی که من رفتم و نام بعضی از اینها را به رئیس جمهور گفتم که این شخص خائن است و حکم جلب دارد به این آدم کار ندهید گفتند ما بازرس فرستادیم قاضی فرستادیم و گفته اند این آدم خوبی است آیا این روسا را آن مردمی که با آنها کار میکنند بهتر میشناسند یا یک قاضی که میخواهدبرود آنجا و دو تا سوال کند؟(8)

اطاعت کامل از رهنمودهای رهبر انقلاب توصیه مجاهدین انقلاب به مردم

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه ای در زمینه کشف و خنثی سازی کودتای نوژه توصیه هایی را به مردم ارائه داد . حفظ وحدت و اطاعت کامل از فرامین امام و همکاری با نیروهای مسلمان پیرو خط امام ، حفظ  روحیه رزمی ، پیوستن به کمیته ها و تقویت کمیته ها و سپاه پاسداران انقلاب ، جمع آوری اطلاعات و ارسال آن به نهادهای انقلابی از رهنمودهای این سازمان به مردم در این اطلاعیه است .

در این اطلاعیه همچنین به آزادی سرلشکر باقری نیز اشاره شده و آمده است : چنانچه باقری هنوز در راس نیروی هوایی بود حتی احتمال پیروزی کودتا نیز می رفت ، در زمان فرماندهی وی ماجرای طبس و بمباران هلی کوپترهای آمریکایی نیز به طور کامل لوث گردید .

تقدیر مجاهدین انقلاب از اقدامات انقلابی مهندس غرضی 

سازمان مجاهدین انقلاب در ادامه با تقدیر از مهندس غرضی استاندار خوزستان تاکید کرده است : ما عمل قاطعانه و انقلابی استاندار خوزستان را در زمینه خنثی کردن توطئه و همچنین در رابطه با تغییر فرماندهی نیروهای مسلح و انتصاب برادران پاسدار را به جای خائنین دستگیر شده قویا تائید کرده و از کلیه مسئولین می خواهیم که برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی از چنین شیوه های موثر و اصیل بهره گیرند . (9)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 22 تیر 1359 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 22 تیر 1359 ، صفحه 3

3- اطلاعات ، 22 تیر 1359 ، صفحه 11

4- اطلاعات ، 22 تیر 1359 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 22 تیر 1359 ، صفحه 7

6- اطلاعات ، 22 تیر 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 22 تیر 1359 ، صفحه 2

8- کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ، مشروح مذاکرات جلسه 22 تیر 1359 مجلس

9- جمهوری اسلامی  ، 22 تیر 1359 ، صفحه 7

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول