اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33سال پیش در چنین روزی

فعالیت احزاب از دیدگاه هاشمی

اگر احزاب بخواهند در کردستان بجنگند، به هر کسی می خواهند اهانت کنند و هر دروغی را می خواهند در نشریاتشان بنویسند و با نهادهای انقلابی درگیر شوند و در عمل با ضد انقلاب همکاری کنند این طبعا یک فعالیت سالم سیاسی نیست و قابل تحمل نمی‌باشد.

فعالیت احزاب از دیدگاه هاشمی

رخدادهای 23 تیر 1359

چکیده :

  • 12 نفر از حقوقدانان نامزد عضویت در شورای نگهبان توسط شورای عالی قضایی در جلسه ای که با حضور آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و عضو شورای انقلاب و دیگر مقامات کشور در محل کاخ دادگستری برگزار شد انتخاب شدند .
  • پرونده خسروقشقایی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی و به دلیل ارتباط وی با ساواک و سیا و  به موجب بند 4 از ماده قانون انتخابات اعتبارنامه وی به اتفاق آرا توسط نمایندگان رد شد .
  • آیت الله ری شهری حاکم شرع و رئیس دادگاه انقلاب ارتش در یک کنفرانس مطبوعاتی از نقش گروه های به اصطلاح ملی در طرح کودتای آمریکایی پرده برداشت .
  • یک خودروی زرهی ارتش عراق که به منظور موضع گیری قصد تجاوز به خاک ایران را داشت در اثر برخورد با مین منفجر شد و 10 نفر از سرنشینان آن به هلاکت رسیدند .
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی :اگر گروه ها و احزاب به این شکلی که در گذشته عمل کردند بخواهند در کردستان بجنگند هر جا آشوب می شود حضور داشته باشند به هر کسی می خواهند اهانت کنند و هر دروغی را می خواهند در نشریاتشان بنویسند و با نهادهای انقلابی درگیر شوند و در عمل با ضد انقلاب همکاری کنند این طبعا یک فعالیت سالم سیاسی نیست و قابل تحمل نمی باشد .
  • هاشمی در پاسخ به این سوال که روزنامه انقلاب اسلامی جریان موسوم به نوار آیت را به کودتا مرتبط دانسته است گفت : من این را یکی از شیطنت های روزنامه انقلاب اسلامی تلقی می کنم که این روزنامه یک بار محیط را آلوده کرد و قرار شد که دیگر از این شیطنت ها نکند.

حقوقدانان شورای نگهبان مشخص شدند

12 نفر از حقوقدانان نامزد عضویت در شورای نگهبان توسط شورای عالی قضایی در جلسه ای که با حضور آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و عضو شورای انقلاب و دیگر مقامات کشور در محل کاخ دادگستری برگزار شد انتخاب شدند .اسامی این 12 نفر از سوی رئیس دیوان عالی کشور تحویل دبیرخانه مجلس شورای اسلامی شده است .قرار است با  رای نمایندگان مجلس 6 نفر از این حقوقدانان به عنوان اعضای شورای نگهبان که جمعا 12 نفر عضو دارد انتخاب شوند . (1)

 قسمتی از این ارتباطات به سال های 1328 برمی گردد و قسمت دیگر به بعد از پیروزی انقلاب و بازگشت خسرو قشقایی به ایران مربوط می شود ، وی در این دوره با یکی از جاسوس ها به نام اهرن که هم اینک گروگان دانشجویان مسلمان پیرو خط امام است ارتباط داشته است که تا زمان اشغال سفارت ادامه داشته است .

اعتبارنامه خسروقشقایی در مجلس رد شد

اعتبار نامه خسروقشقایی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی و رد شد .به موجب اسناد ارائه شده در مجلس شورای اسلامی خسروقشقایی با ساواک و سیا ارتباط داشته و از ساواک حقوق می گرفته است .ارائه این اسناد بعد از تنفس و تشکیل مجدد جلسه نیز ادامه یافت و سرانجام اعلام رای گیری شد و در نتیجه اعتبارنامه خسروقشقایی با 189 رای مخالف ، 3 رای موافق و 14 رای ممتنع رد گردید و در نتیجه وی از نمایندگی مجلس برکنار شد . (2)

نقش جبهه ملی در کودتای نوژه افشا شد

آیت الله ری شهری حاکم شرع و رئیس دادگاه انقلاب ارتش در یک کنفرانس مطبوعاتی از نقش گروه های به اصطلاح ملی در طرح کودتای آمریکایی پرده برداشت .وی گفت: تاکنون حدود 300 نفر در این رابطه دستگیر شده اند و در این طرح خائنانه یک شاخه نظامی که عمده آن از تیپ نوهد کلاه سبزها بودند و یک شاخه سیاسی عموما از همین افرادی که ادعای ملیت بدون اسلام می کنند شرکت داشتند .

ری شهری در مورد دستگیری تیمسار باقری نیز گفت : تا این لحظه رابطه تیمسار باقری و همچنین دستکیر شدن وی را به شدت تکذیب می کنم و در بازجویی از تیمسار محققی ثابت شد که گروه توطئه گر به شدت با وی مخالف بوده اند .

رئیس دادگاه انقلاب اسلامی ارتش همچنین گفت : از تیمسار مهدیون و تیمسار محققی دو تن از رهبران این توطئه بازجویی شده که آنها به این اقدام خود اعتراف کرده اند .وی همچنین گفت : تا آنجا که من می دانم 60 نفر را در کرمان دستگیر و به تهران آورده اند ولی از مشخصات آنها اطلاعی ندارم . (3)

مین گذاری در نوار مرزی ایلام

یک خودروی زرهی ارتش عراق که به منظور موضع گیری قصد تجاوز به خاک ایران را داشت در اثر برخورد با مین منفجر شد و 10 نفر از سرنشینان آن به هلاکت رسیدند .فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایلام ضمن اعلام این خبر افزود : سراسر نوار مرزی استان ایلام  با هماهنگی ژاندارمری مین گذاری شده است . (4) خبر دیگر اینکه سحرگاه امروز نیروهای مسلح عراقی با توپ و تانک به پاسگاه های برارعزیز و دارخور یورش بردند و این دو پاسگاه را زیر آتش توپخانه گرفتند .ارتش به کمک سپاه پاسداران مستقر در قصرشیرین بلافاصله به آتش مهاجمان عراقی پاسخ داد و آن ها را مجبور به عقب نشینی کرد . (5)

آیت الله ری شهری: تاکنون حدود 300 نفر در رابطه با کودتای نوژه دستگیر شده اند و در این طرح خائنانه یک شاخه نظامی که عمده آن از تیپ نوهد کلاه سبزها بودند و یک شاخه سیاسی عموما از همین افرادی که ادعای ملیت بدون اسلام می کنند شرکت داشتند .

احزاب اگر با ضد انقلاب همکاری کنند قابل تحمل نیستند

عضو شورای انقلاب در مورد عملکرد احزاب و گروهها نیز گفت : من طرفدار انحلال نیستم فکر می کنم آنها اگر حدود مقررات را مراعات کنند و حاضر باشند به عنوان یک گروه سیاسی نه نظامی و نه ضد انقلاب بلکه به عنوان یک گروهی که دارای یک ایده سیاسی و اجتماعی است فعالیت سالم بکنند و هم در نشریاتشان هم در اجتماعاتشان و هم در سخنرانی هایشان حاضر باشند معقول حرکت کنند من تضمین می دهم که بمانند .

هاشمی ادامه داد : ولی اگر به این شکلی که در گذشته عمل کردند بخواهند در کردستان بجنگند هر جا آشوب می شود حضور داشته باشند به هر کسی می خواهند اهانت کنند و هر دروغی را می خواهند در نشریاتشان بنویسند و با نهادهای انقلابی درگیر شوند و در عمل با ضد انقلاب همکاری کنند این طبعا یک فعالیت سالم سیاسی نیست و قابل تحمل نمی باشد .

پوشش اسلامی یک زن از نظر هاشمی

هاشمی در مورد پوشش اسلامی در ادارات نیز گفت : این پوشش باید اسلامی باشد و من در این مورد خیلی جدی هستم و باید انصاف داد وقتی دولت اسلامی است و رهبر آن اسلامی است مردم هم باید در ادارات ضوابط اسلامی را رعایت کنند و ما در مورد حجاب هیچ تردیدی نداریم که واجب است.

سوال اساسی از آقای هاشمی و جریان منتسب به وی در دهه چهارم انقلاب این است که چرا با ضد انقلاب نشان دار چون فتنه سبز که روابط آن با دشمنان خارج از کشور دیگر بر همگان عیان است مرز بندی نمی کنید ؟ مگر اعتقاد ندارید که همراهی احزاب با گروه های ضد انقلاب و نیز حمله این احزاب به نهادهای انقلابی قابل تحمل نیست ؟

وی گفت : زن ها باید روسری داشته باشند به اندازه ای که موهایشان را بپوشاند ، لباس آستین بلند بپوشند ، جوراب کلف یا شلوار پایشان کنند و فقط دستها آن هم از مچ به پائین و صورت اینها اشکالی ندارد دیده شود و لباس هم باید زیاد رنگارنگ و زننده و تنگ نباشد ، لباس ساده ، این مقدار از پوشش کافی است . (6)

کسی که خارج می نشیند و بافور می کشد خودش را به کشتن نمی دهد

وی ادامه داد : امام خمینی در ادامه به ما گفتند این افرادی که می خواهند کودتا کنند بالاخره باید از آسمان به زمین بیایند پس توی این مردم چه جوری زندگی می کنند ؟ این آقایی که می گویند در خارج می نشیند و بافور می کشد کی راضی می شود که بیاید ایران و اینجا کشته شود .

شیطنت روزنامه بنی صدر در انتساب کودتا به جریان موسوم به نوار آیت

هاشمی در پاسخ به این سوال که روزنامه انقلاب اسلامی جریان موسوم به نوار آیت را به کودتا مرتبط دانسته است گفت : من این را یکی از شیطنت های روزنامه انقلاب اسلامی تلقی می کنم که این روزنامه یک بار محیط را آلوده کرد و قرار شد که دیگر از این شیطنت ها نکند و این بار باز این کار را کرده و هیچ گونه رابطه نمی تواند بین آن جریان و این جریان باشد .

عضو شورای انقلاب گفت : این کودتا بیش از هر چیزی با افراد جبهه ملی سابق رابطه داشته و روزنامه انقلاب اسلامی خودش می داند که اینجا خودش بیشتر متهم می شود . (7)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 23 تیر 1359 ، صفحه 1

2- جمهوری اسلامی ، 23 تیر 1359 ، صفحه 12 ، در پرونده خسروقشقایی که در جلسه علنی مجلس و  توسط ابراهیم یزدی قرائت شد آمده است : به موجب اسناد و مدارک خسرو قشقایی و برادرش در طی سال های بعد از شهریور 1320 و در دوران جنبش ملی شدن صنعت نفت از این جنبش حمایت کرده و به پیشنهاد دولت آمریکا مبنی بر شرکت در کودتای 28 مرداد جواب منفی داده بودند از این رو بعد از کودتای 28 مرداد مغضوب رژیم شاه شده و در نتیجه به خارج از کشور تبعید شدند و در خارج از کشور همچنان به نهضت ملی وفادار ماندند و به مخالفت خود با رژیم شاه تا سال 1346 ادامه دادند .

در ادامه این گزارش آمده است : از سال 1346 به علت شکست قیام مسلحانه بهمن قشقایی در فارس و روحیه یاس و ناامیدی و فشار شدید مالی قشقایی ها ایادی رژیم شاه ارتباط خود را با قشقایی آغاز می کنند ، کوشش ساواک به نتیجه می رسد و بالاخره از سال 1352 مکاتبات و تماس مستقیم میان آقای قشقایی با دربار و علم و شاه و نصیری آغاز می گردد و به دنبال این مکاتبات به دستور شاه از طرف ساواک مبالغی به عنوان پرداخت قروض و دیون قشقایی به نامبرده پرداخت می گردد و سپس مقرری ماهیانه معینی تصویب و از طرف ساواک پرداخت شده است .

در این گزارش تصریح شده بود  : مکاتبات و ارتباطات مستقیم قشقایی با مقامات رژیم شاه و ساواک تا سال 1354 ادامه داشته است ، کمیسیون تحقیق این اسناد را دقیقا بررسی و صحت آنها را تائید و به موجب بند 4 از ماده قانون انتخابات اعتبارنامه خسروقشقایی را به اتفاق آرا رد کرده است .

در این گزارش همچنین آمده است : بر اساس اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی ارتباط خسروقشقایی با مقامات آمریکا و سیا در ایران محرز می باشد ، قسمتی از این ارتباطات به سال های 1328 برمی گردد و قسمت دیگر به بعد از پیروزی انقلاب و بازگشت خسرو قشقایی به ایران مربوط می شود ، وی در این دوره با یکی از جاسوس ها به نام اهرن که هم اینک گروگان دانشجویان مسلمان پیرو خط امام است ارتباط داشته است که تا زمان اشغال سفارت ادامه داشته است .

یزدی ادامه داد : اهران هدف از این ارتباطات را تهیه اطلاعات و گزارشاتی در مواردی چون فعالیت های خرابکارانه عراقی ها در خوزستان ، کسب اطلاعات در باره وضعیت امنیتی فارس و خوزستان ، جمع آوری اطلاعات در مورد فعالیت های خسروقشقایی من جمله انتشار یک نشریه هفتگی و هدف های این نشریه ، تماس های قشقایی با افسران ارتش ، ممانعت از استقرار سپاه پاسداران در منطقه عشایری فارس و ...معرفی کرده است.

3- جمهوری اسلامی ، 23  تیر 1359 ، صفحه 11

4- اطلاعات ، 23 تیر 1359 ، صفحه 3

5- اطلاعات ، 23 تیر 1359 ، صفحه 1

6- اطلاعات ، 23 تیر 1359 ، صفحه 2 ، سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی را می توان از ابعاد مختلفی بررسی کرد ولی در این مقال تنها به این بخش از اظهارات وی می پردازیم که عملکرد احزاب در صورت همکاری آنها با ضد انقلاب قابل تحمل نیست ، سوال اساسی از شخص هاشمی و جریان منتسب به وی در دهه چهارم انقلاب این است که چرا با ضد انقلاب نشان دار چون فتنه سبز که روابط آن با دشمنان خارج از کشور دیگر بر همگان عیان است مرز بندی نمی کنید ؟ مگر اعتقاد ندارید که همراهی احزاب با گروه های ضد انقلاب و نیز حمله این احزاب به نهادهای انقلابی قابل تحمل نیست ؟ آیا حمله احزاب منحل شده ای چون مشارکت و مجاهدین انقلاب به نهادهای انقلابی چون سپاه و شورای نگهبان بر کسی پوشیده است ؟ آیا همراهی و همگامی این احزاب با ضد انقلاب خارج نشین در جلسات پنهانی صورت می گیرد و قابل اثبات نیست ؟ مگر نه این است که مقالات و نوشته های افراد منتسب به این گروه ها که عمدتا هم از درون زندان به بیرون ارسال می شود به صورت روزانه در سایت ها و بنگاه های خبری بیگانه چون بی بی سی منتشرمی شود ؟ آیا این احزاب و گروه ها نبودند که همزمان با نامزدی شما در انتخابات ریاست جمهوری بر طبل شادی کوبیدند و خود را برای نشستن بر سریر قدرت آماده ساختند؟ و در پایان بخشی از سخنان هاشمی را در تیرماه 59 بار دیگر مرور می کنیم «  اگر به این شکلی که در گذشته عمل کردند بخواهند در کردستان بجنگند هر جا آشوب می شود حضور داشته باشند به هر کسی می خواهند اهانت کنند و هر دروغی را می خواهند در نشریاتشان بنویسند و با نهادهای انقلابی درگیر شوند و در عمل با ضد انقلاب همکاری کنند این طبعا یک فعالیت سالم سیاسی نیست و قابل تحمل نمی باشد .» آقای هاشمی شما خود نیز این سخنان را مرور کنید .

7- جمهوری اسلامی ، 23 تیر 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول