اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

از رمضان «ضامن نزدیکی به خداوند» تا «جهاد با نفس سرکش»

اقیانوس رحمت و فضیلت ماه قرآن اکنون که به نیمه نزدیک شده فرصتی است تا بتوان از نفس فارغ شد و به خدا رسید.

از رمضان «ضامن نزدیکی به خداوند» تا «جهاد با نفس سرکش»

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین بهره‌مندی از دریای فیوضات و نوافل در ایام یک ماهه رمضان توشه‌‌ای بس گران‌سنگ و امیدوار‌‌کننده را برای یک‌ سال روزه‌داران مقدر کرده و کوله‌بار گناه و آتش دوزخ را از پشت روزه‌داران باز می‌کند.

کثرت روایات، احادیث و نقل‌های فراوان در خصوص فضائل و اهمیت ماه رمضان گویا و تأکیدی بر همین نکته است که اقیانوس بی‌کرانه معرفت و دلدادگی و عشق به ذات بارگاه الهی در این ماه گشوده شده و در دیگر طوفان نفرت و تهاجم شیاطین نیز در طول این یک ماه بسته می‌شود.

قرآن کریم آیاتی متعددی را در باب ریشه و اهمیت روزه‌داری و کسب فیوضات در ماه رمضان برای ارشاد تمامی بشریت بیان کرده که مسلمانان در این فرصت باید بتوانند تحفه‌ای را از این ماه پرمهر و عطوفت برای خود برچینند.

روزه‌داری یاری‌دهنده انسان در کسب معرفت است

حجت‌الاسلام محمد‌همایون زرینه در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان بویین زهرا اظهار می‌کند: خداوند متعال راه رسیدن به خود و نیز میزان مسافت دست‌یابی به دین را در قرآن کریم به اشکال مختلف بیان کرده است.

امام جمعه بویین زهرا با اشاره به آیه نورانی 183 سوره مبارکه بقره افزود: خداوند متعال در این آیه شریفه فرموده است که ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما واجب شده همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نیز مقرر شده است تا پرهیزکار شده و ایمان آورید.

وی تصریح کرد: اخلاق، رفتار، گفتار و نوشتار بد در هر زمان گمراه کننده انسان‌ به کجی‌ها و ناملایمات بوده و به همین سبب روزه‌داری می‌تواند انسان را در کسب معارف و ایمان به دین یاری داده و کمک کند.

امام جمعه شهرستان بویین زهرا تصریح کرد: کسب تقوا فلسفه یک ماه روزه‌داری طبق بیان آیات قرآن کریم بوده و هست.

تقوا محور ارزش‌ها است

زرینه تقوا را محور و مدار تمامی ارزش‌ها، فضائل انسانی و دینی دانست و ابراز داشت: تمام مردم حتی مؤمنین و متقین هم با یک ماه روزه داری باید به تقوای بیشتر و بالاتر رسیده و توشه و برنامه جدید را برای یک سال دیگر خود ببندند.

وی به فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی و مناجات‌های خالصانه امام سجاد (ع) در سحر‌گاه‌های ماه مبارک رمضان اشاره و تصریح کرد: در قسمتی از این دعا امام سجاد (ع) فرموده است: زیبا‌ترین و احسن‌ترین گفتار‌ها و پندها در روایات و احادیث از ائمه‌ اطهار برجای مانده که مسلمانان به ویژه شیعیان باید از این فضائل در ماه مبارک رمضان استفاده کنند.

امام جمعه شهرستان بویین زهرا عنوان کرد: خداوند متعال اوصاف و ویژگی‌های گوناگونی را برای روزه‌داران برشمرده و قرآن کریم به عنوان بهترین کتاب برای هدایت بشری ویژگی‌های روزه‌داران را برشمرده است.

وی عنوان کرد: روزه‌داران در این ماه باید با قرائت قرآن، انجام اعمال صالح و دوری از گناهان در راستای نزدیکی به بارگاه الهی تلاش کرده و جهاد کنند.

جهاد با نفس سرکش نتیجه یک ماه آزمایش الهی

جهاد برای مبارزه با نفس و آزمایش برابر تحمل رنج، مشکلات و سختی مادی از جمله برکاتی است که برای یک ماه روزه‌داری بیان شده و مورد تأکید قرار گرفته است.

اعتکاف در دل رمضان ضامن نزدیکی به خداوند است

طبق تمامی روایات و آموزه‌ها اعتکاف‌ و دل‌ رهانیدن از تعلقات و گرایش به مقدرات در ماه مبارک رمضان چشمه‌های جوشان صبر، بردباری و تقرب‌جویی را برای انسان‌ها گشوده و آنان را برای رنج و آتش روز قیامت آگاه می‌سازد.

رمضان هدیه الهی خداوند است

حجت‌الاسلام اسحاق‌علی بیگدل‌لو نیز به خبرنگار فارس در بویین زهرا گفت: رمضان ماه فضائل و بهره‌مندی از هدایا و ارمغان الهی است که خداوند آنها را برای تمامی افراد مقدر و مکلف کرده است.

امام جمعه ارداق تصریح کرد: جاری‌سازی دریای مهربانی، عطوفت و زیبایی در ماه مبارک رمضان سبب می‌شود تا خداوند متعال از انسان‌ها خشنود شده و به همین سبب مقدرات افزایش نعمات و رزق و روزی آنان فراهم می‌شود.

کمال، معرفت و روحیه سبکی که پس از یک ماه روزه‌داری در ضمیر انسان روزه‌داران ثبت و ضبط می‌شود فراتر از آنی است که به‌ توان تصورش را به جای آورد و مفهوم آن را درک کرد.

تلاوت قرآن در ماه قرآن مقدرات آمرزش را مهیا می‌کند

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بویین زهرا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا ایام ماه پرفضیلت رمضان را به تمامی شیعیان تبریک گفت و افزود: بهره‌مندی مضاعف‌ از برکات و حسنات ماه مبارک رمضان با قرائت قرآن مداوم و دوری از گناهان فراهم شده و مقدور می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد رضوانی افزود: تلاش برای به جای آوری صحیح اعمال و وظایف در این ماه پر خیر و برکت سبب کسب درجات بیشتر معنوی شده و مهم است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بویین زهرا با بیان اینکه هر سال هم‌زمان با سه دهه ماه مبارک رمضان با پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها اعزام روحانیون به نقاط مختلف بویین زهرا صورت می‌گیرد، تصریح کرد: اداره تبلیغات اسلامی بویین زهرا در ایام ماه مبارک رمضان سال جاری نیز تعدادی از روحانیون را با پیش‌بینی‌ها به این طرح اعزام کرده است.

رضوانی ابراز داشت: برگزاری گفتمان‌های دینی، اجرای طرح‌های مذهبی و فرهنگی، دعوت از کارشناسان و نخبگان دینی و ارایه سخنرانی، قرائت و ختم قرآن کریم به صورت سراسری از ویژه‌برنامه‌های مستمر در مساجد در ایام ماه مبارک رمضان است. 

اینکه در ایام رمضانیه قرار گرفته و دریای پر مهر نعمات و مهربانی‌های بی‌کران الهی را برای خود گشوده‌ایم خوب است تا با عدم ارتکاب به برخی نامهربانی‌ها و گناه‌ها بیشتر با گنجینه رمضانیه آشنا شده و از خداوند متعال برای ادامه زندگی پربرکت و پرافتخار خود مدد جسته و تقوا پیشه کنیم.

انتهای پیام/77005/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول