اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس:

دولت در زمینه مصوبات دریاچه ارومیه به وظایف خود عمل نکرد

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس از اجرایی نشدن مصوبات دولت در مورد دریاچه ارومیه انتقاد کرد و گفت: دولت در زمینه مصوبات دریاچه ارومیه نه وظایف اجرایی خود را عمل کرد و نه جوابگوی حوزه‌های نظارتی از جمله مجلس بود.

دولت در زمینه مصوبات دریاچه ارومیه به وظایف خود عمل نکرد

غلامرضا نوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: بحث خشک شدن دریاچه ارومیه باید در دولت آینده مهر اولویت خورده و برای حل این مشکل باید تدابیر لازم اتخاذ شود.

وی با اشاره به شعار تغییر به عنوان شعار اصلی منتخب یازدهم مردم برای پاستور افزود: این دولت در زمینه مشکلات و موانعی که در پی شرایط بوجود آمده در دریاچه ارومیه متوجه منطقه و حتی کشور شده تصمیمات موثر و عملی را گرفته و مهمتر از آن برای پیگیری و اجرایی شدن آنها تلاش کند.

نوری از اجرایی نشدن مصوبات دولت در مورد دریاچه ارومیه به همراه سایر مصوبات در دولت خبر داد و گفت: دولت در زمینه مصوبات دریاچه ارومیه همانند سایر مصوبات نه وظایف اجرایی خود را عمل کرد و نه جوابگوی حوزه‌های نظارتی از جمله مجلس بود.

عضو کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی اظهار کرد: مطالعات در زمینه دریاچه ارومیه در مجلس صورت گرفت ولی اجرایی شدن آنها در دولت مغفول ماند و حتی خروجی خود کارگروه‌های دولت در این زمینه نیز عملیاتی نشد.

وی از تلاش‌هایی برای به حاشیه کشاندن موضوع دریاچه ارومیه در بحث بودجه خبر داد و گفت: اما تلاش و همدلی نمایندگان استان و منطقه مانع از این اقدام شد و پایدار شدن اعتبارات اختصاصی به این موضوع را ممکن کرد.

این نماینده مجلس نهم در عین حال مدیریت را حلقه گمشده این موضوع عنوان کرد و گفت: موضوع دریاچه ارومیه پروسه‌ای 50 ساله را طی کرده تا به موقعیت کنونی رسیده و اگر این موضوع از همان ابتدا مدیریت می‌شد از بسیاری از فجایعی که امروز شاهد آن هستیم جلوگیری می‌شد و اکنون نیز می‌توان با مدیریت از بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری کرد. 

احیای دریاچه ارومیه همچنان در صدر مطالبات زیست‌محیطی قرار دارد، با وجود این و با وجود تصویب 24 راهکار اجرایی، هنوز هیچ اقدام کارسازی در این زمینه صورت نگرفته و این راهکارها در حد مصوبه مانده است.

دریاچه ارومیه که در گذشته «چیچست» نامیده می‌شد به دلیل داشتن ارزش‌های اکولوژیک و منحصر به‌فرد، در سال 1346 بر اساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره 63 شورای عالی در سال 1354 به عنوان پارک ملی ارتقا یافت.

همچنین در سال 1356 بر اساس مصوبات «MAB» (انسان و کره مسکون) به عنوان یکی از مناطق بین‌المللی ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سطح جهان به ثبت رسیده است.

این دریاچه با تمام جزایر آن در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از سوی مؤسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.

در حال حاضر، در این دریاچه 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت ‌‌گونه دوزیست و 26 گونه ماهی زیست می‌کند.

دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره است که همه آنها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است.

اما این زیست بوم با تمام دار و ندارش رو به نابودی است، زیرا به گفته مسئولان سازمان محیط زیست، کاهش میزان نزولات جوی، پایین بودن بازده آبیاری کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و عدم اختصاص آب کافی برای تأمین نیاز بیولوژیکی رودخانه‌های منتهی به دریاچه از عوامل تشدیدکننده بحران و کویری شدن منطقه به شمار می‌رود.

چند سالی است که عوامل مختلف دست به دست هم داده‌اند تا منحصر به‌فردترین تالاب جهان به دلیل میزان پسرفت آب، به تهدیدی جدی برای ساکنان منطقه تبدیل شود، در نتیجه پس روی آب دریاچه، وسعت آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته و برخی قسمت‌های جنوبی دریاچه غیرقابل دسترسی و تبدیل به نمک‌زار شده است که این پدیده می‌تواند فجایع زیست محیطی بسیار زیادی را همراه داشته باشد

انتهای پیام/60002/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول