اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مصاحبه خواندنی با والدین کودک حافظ قرآن

دوست دارم قاری ممتاز دنیا باشم/ پدر و مادری که به تربیت فرزند قرآنی فخر می‌کنند

چند روز پیش خبری منتشر شد که یک کودک هفت ساله در اردبیل حافظ قرآن است. پای صحبت او و خانواده‌اش نشستیم که آرزو داشتند امیر‌رضا روزی قاری برتر و ممتاز جهان شود.

دوست دارم قاری ممتاز دنیا باشم/ پدر و مادری که به تربیت فرزند قرآنی فخر می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، امیر‌رضا صالح‌پور خردسال هفت ساله که قرآن را به صورت کامل از حفظ کرده به همراه پدر و مادرش میهمان دفتر خبرگزاری فارس در اردبیل بودند و در نشستی صمیمی، امیر‌رضا صالح‌پور و والدین وی به سئوالات ما پاسخ دادند که مصاحبه کامل خبرگزاری فارس را با پدر، مادر و امیر‌رضای هفت ساله می‌خوانید.

جناب آقای صالح‌پور خودتان را معرفی کنید و برای مخاطبان ما بگویید امیررضا از چند سالگی به قرآن علاقه داشت؟

بنده مسلم صالح‌پور کارمند بیمارستان بوعلی اردبیل هستم که صاحب دو دختر و یک پسر می‌باشم و اولین فرزندم نیز امیر‌رضا است. در 3.5 سالگی متوجه شدیم که امیر‌رضا به اعداد و همچنین پازل‌ها و نسبت به یادگیری آن‌ها با کنجکاوی و علاقه‌مندی رغبت نشان می‌دهد که بعد از یاد دادن اعداد و ارقام آرام آرام آموزش قرآن را به او آغاز کردیم.

در چهار سالگی به همت موسسه جامعة‌القرآن حفظ موضوعی قرآن را آغاز و از 4.5 سالگی نیز شروع به حفظ کل قرآن کریم کرد.

امیر‌رضا از محضر کدام اساتید و مربیان بهره‌ برده است؟

در حفظ موضوعی خانم حسنی، در روخوانی خانم جوانمرد و در روان‌خوانی نیز خانم باقری مربیان وی بودند و در حفظ قرآن نیز از محضر استاد اصغریان و حفظ تخصصی نیز از محضر استاد موسویان بهره برده است به طوری که هم اکنون نیز در حال یادگیری تجوید و مفاهیم است.

آیا خودتان و یا از اطرافیانتان صاحب چنین استعدادی بوده‌اند؟

خیر، ما در فامیل و اطرافیان کودکی با این استعداد نداشتیم ولی هم بنده و هم مادر امیر‌رضا در حد وسع و توانمان سعی می‌کردیم قرآن بخوانیم و این خواندن قرآن از دوران بارداری همسرم استمرار داشت به طوری که همسر بنده که خانه‌دار هستند بخشی از ایام فراغت خود را به خواندن قرآن و گوش دادن تلاوت‌های مختلف اختصاص می‌داد.

در خانه نیز آموزش و تمرین در دستور کار قرار داشت؟

بله، در خانه به دلیل آنکه مادرشان خانه‌دار هستند فرصت تمرین و تلاوت همخوانی را پیدا می‌کنند و هر روز در چندین نوبت برنامه‌های آموزشی و مهارتی در دستور کار است که البته بنده به دلیل مشغله کاری زیاد فرصت همراهی در این زمینه را ندارم.

امیر‌رضا متولد چه سالی است و در کدام مدرسه تحصیل می‌کند؟

امیر‌رضا متولد دوم خرداد سال 85 است که سال تحصیلی گذشته در مدرسه راهیان صادق که مدرسه‌ای قرآنی است اول ابتدایی را با نمره عالی سپری کرده و امسال نیز در همین مدرسه وی را ثبت نام کرده‌ایم.

غیر از حضور در کلاس‌ امیر‌رضا از چه ابزارهای آموزشی در قرآن خواندن استفاده می‌کند؟

از سی‌دی‌های آموزشی بیشتر بهره می‌برد تا بتواند با تلاوت‌ها و قرائت‌های مختلف آشنا شده و روخوانی و روان‌خوانی و قواعد قرآن را یاد بگیرد.

آرزوی شما به عنوان یک پدر در تداوم این راه چیست؟

صد درصد آرزوی تمام پدر و مادرهاست که فرزندانشان درست و صحیح تربیت شوند بنده نیز آرزو دارم امیر‌رضا همین مسیر خود را ادامه دهد چرا که انس و الفت با قرآن کریم می‌تواند هر فرزندی را به نقطه موفقیت سوق دهد.

بنده به حدیث امام صادق (ع) همیشه توجه دارم که می‌فرمایند: «هر نوجوان و جوانی که قرآن بخواند، قرآن با خون و گوشت او عجین می‌شود» به این کلام گهر‌بار اعتقاد راسخ دارم و مطمئن‌ هستم امیر‌رضا به عنوان یک فرزند صالح می‌تواند مایه عزت و افتخار ما باشد.

آقای صالح‌پور علاوه بر قرآن امیر‌رضا به رشته‌های هنری، فرهنگی و ورزشی دیگری علاقه دارد؟

بله، مطمئن هستم که امیر‌رضا به ورزش علاقه دارد ولی هنوز فرصت نشده است که در کلاس‌های ورزشی حضور پیدا کند که امیدواریم با حضور در کلاس‌های تکواندو یا کاراته بتواند به سلامت تن و جسم خود نیز اهمیت دهد.

البته در حال حاضر امیر‌رضا هفته‌ای سه روز آن هم روزهای فرد یک ساعت و ربع تمرین و آموزش مستمر قرآن را انجام می‌دهد.

به عنوان پدر و مادر یک حافظ قرآن از مسئولان چه انتظاری دارید؟

انتظار اول ما از مسئولان این است که فرهنگ قرآنی را در جامعه جا بیندازند چرا که این فرهنگ تهذیب و آراستگی حقیقی را به دنبال دارد.

آرزوی دیگر من این است که فضای تربیتی سالم در جامعه رونق پیدا کند و همه مسئولان بکوشند با ترغیب و تشویق نسل آینده به قرآن‌آموزی این حرکت را استمرار بخشند.

بنده در پایان جا دارد از اساتید قرآنی امیر‌رضا استاد اصغریان، موسویان، طاهری و ... قدردانی کنم که در مجموعه جامعة‌القرآن تلاش می‌کنند تا کودکان و نوجوانان و علاقمندان آموزش ببینند.

بدون همراهی والدین استعداد فرزندان به هرز می‌رود/ پزشک شدن امیر‌رضا آرزوی دیگر من است

اما در این مجال پای صحبت‌های فریبا محبی مادر امیر‌رضای هفت ساله نشستیم تا با وی هم‌ کلام شویم.

خانم محبی چطور شد به استعداد فرزندتان در علوم قرآنی پی بردید؟

بنده از 3.5 سالگی متوجه شدم که امیر‌رضا استعداد خوبی در یاد گرفتن حروف الفبای فارسی و حتی انگلیسی دارد و قادر است آن‌ها را حفظ کند به همین دلیل در چهار سالگی به جامعة‌القرآن مراجعه کرده و امیر‌رضا را ثبت نام کردم.

هر چند مسئولان سن پایین وی را بهانه قرار داده و نمی‌خواستند وی را در کلاس‌ها ثبت نام کنند اما با نبوغی که امیر‌رضا نشان داد و کتاب روی میز مسئول این موسسه را قرائت کرد همه به توانمندی وی اعتراف کردند.

بعد از حفظ موضوعی که جزو 10 نفر اول شناخته شد از دست آقای طباطبایی که از قم تشریف آورده بودند، جایزه گرفت. سپس روان‌خوانی و روخوانی را پشت سر گذاشت و پس از آن او را در کلاس‌های حفظ ثبت نام کردیم.

امیر‌رضا حفظ را از جزء 30 و 29 آغاز کرد و تقریباً 2.5 سال طول کشید تا حفظ قرآن را انجام دهد و در هفت سالگی حافظ کل قرآن بود.

خود شما در دوران بارداری و تولیت وی قرآن تلاوت می‌کردید؟

بله، بنده در دوران بارداری برای امیر‌رضا و حتی تا سه سالگی وی قرآن تلاوت کرده و همیشه با وضو به او شیر دادم و سعی کردم که در خانه کلام الهی ساری و جاری شود.

در خصوص دیگر فرزندانتان و تحصیلات خودتان هم برای مخاطبان ما توضیح دهید.

تحصیلات بنده در حد دیپلم است و به خانه‌داری مشغول هستم ولی روزانه چند ساعت قرآن تلاوت می‌کنم. علاوه بر امیر‌رضا دو فرزند خردسال دیگر دارم که یکی از آن‌ها دو ساله و دیگری 25 روزه است و تلاش خواهم کرد تا آن‌ها نیز راه فرزند اولم را طی کنند.

از مدرسه قرآنی که امیر‌رضا تحصیل می‌کند راضی هستید؟

بله، مدرسه قرآنی که امیر‌رضا در آن تحصیل می‌کند مدیران و معلمان آن تلاش می‌کنند تا در قالب فوق برنامه فعالیت‌های قرآنی انجام دهند به طوری که در این مدرسه سعی می‌شود زیر نظر اساتید و دار‌القرآن آموزش‌های مختلف قرآنی مدنظر باشد.

در خصوص آینده فرزندتان چه برنامه و هدف‌گذاری انجام داده‌اید؟

خدمتتان عرض کنم که همه از استعداد امیر‌رضا و علاقه وی به علوم قرآنی در تعجب هستند بنده مشتاق هستم که فرزندم در کنار خواندن قرآن و تبدیل شده به یک قاری ممتاز دنیا تحصیلات خود را نیز ادامه دهد چرا که آرزو دارم امیر‌رضا را در قامت یک پزشک ببینم که قطعاً در این زمینه فرزندم با اراده‌ای که دارد موفق خواهد شد.

و سخن پایانی‌تان را با یک توصیه به خانواده‌ها بیان کنید.

بنده به خانواده‌ها توصیه می‌کنم که به علاقمندی فرزندانشان توجه کنند و در این فضای تربیتی ناسالمی که دشمنان به آن دامن می‌زنند بکوشند تا فرزندانشان در مسیر درست و آرمانی تربیت شوند چرا که نور قرآن نور هدایتگر است.

تلاوت سوره جمعه از حفظ توسط امیر‌رضا صالح‌پور

اما در پایان این مصاحبه چند سئوالی را نیز از امیر‌رضا صالح‌پور پرسیدیم که کلام ما با تلاوت سوره جمعه توسط این حافظ خردسال صورت گرفت که از حفظ این سوره را برای ما تلاوت کرد.

این حافظ قرآن الگوی خود را اساتید ایرانی علوم قرآنی توصیف کرد و گفت: بنده بیشتر به تلاوت‌های استاد پرهیزگار گوش می‌کنم.

امیر‌رضا صالح‌پور در پاسخ به این سئوال که در آینده می‌خواهی چه کاره شوی، گفت: می‌خواهم بزرگترین قاری دنیا شوم و در کنار آن یک پزشک متخصص و حاذق.

و سخن پایانی اینکه امیر‌رضا صالح‌پور هفت ساله در مسابقات مختلف قرآنی اعم از کانون مساجد، اوقاف، مسابقه قرآنی ترتیب داده شده توسط شهرداری به توفیقات و مقام‌های برتری دست یافته که آرزوی قلبی‌مان این است که این خردسال تالی قرآن بتواند در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی نیز خوش بدرخشد.

==========================

گفت‌و گو از: شهرام جباری ـ رویا سیف‌بابلانی

==========================

انتهای پیام/62005/ر40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول