اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان:

ورودی پرونده‌ها به دادگستری روندی افزایشی دارد

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان گفت: آمار ورودی پرونده‌ها به دادگستری هر ساله روندی افزایشی دارد که این مهم با اقدامات پیشگیرانه کاهش خواهد یافت.

ورودی پرونده‌ها به دادگستری روندی افزایشی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، علی‌اکبر گروسی ظهر امروز در جلسه مشترک مسئولان انتظامی و دادگستری کردستان در سنندج با اشاره به اقدامات دادگستری در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در استان، پیشگیری را یکی از گزینه‌های مؤثر در بحث کاهش جرایم و ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها عنوان کرد.

به گفته رئیس‌کل دادگستری استان کردستان، در حال حاضر دستگاه قضا و نیروی انتظامی در استان کردستان تعامل خوبی دارند و همین امر موجب می‌شود این دو دستگاه در بحث پیشگیری با یک هم‌افزایی موجبات کاهش جرایم و در نهایت ورودی پرونده‌ها را فراهم آورند.

گروسی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های کلی دستگاه قضا پرداختن به بحث پیشگیری و جلوگیری از وقوع جرم است و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری‌ها بر این مبنا شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری کردستان اقدامات خوبی انجام شده است و کسب رتبه‌های برتر در زمینه پیشنهادات و طرح ایده‌های مختلف و کارساز این موضوع را تأیید می‌کند.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان یادآور شد: اکنون اقدامات سلبی و قهری در زمینه پیشگیری از وقوع جرم کارساز نیست؛ بلکه باید تمامی دستگاه‌ها و بخش‌ها به این مسئله ورود پیدا کنند و با آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌ها، مانع از افزایش پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها شوند.

گروسی اضافه کرد: هرچند بخشی از پیشگیری به قوه قضائیه و بخشی به نیروی انتظامی واگذار شده است، اما این بحث موضوعی فراقوه‌ای است و تحقق آن همکاری سایر ارگان‌ها را می‌طلبد.

وی، اقدامات ایجابی در بحث کاهش جرایم را مقدم بر اقدامات سلبی دانست و گفت: از بین بردن ریشه‌های بزه در جامعه، فراهم کردن بستر صلح و سازش قبل از تشکیل پرونده در دادگستری و ریشه‌یابی جرایم و پیشگیری از اقدامات ایجابی است که در اولویت دستگاه قضا قرار گرفته است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان اذعان داشت: اگرچه محدودیت‌هایی در زمینه قاضی و کارمند در دادگستری استان کردستان وجود دارد، اما با این وجود از تمامی نیروی قضات در راستای ارائه خدمت به مردم استفاده می‌شود که افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضا در این استان نتیجه این مسئله است.

وی گفت: برخی از جرایم با تذکر امامان جمعه و جماعت و دخالت شوراهای اسلامی و یا معتمدان محلات قابل حل است و نیروی کارکنان دادگستری در زمینه مقابله با جرایم سازمان یافته و مهم صرف می‌شود.

گروسی در ادامه کارهای کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی استان کردستان در بحث صلح و سازش پرونده‌ها را ستودنی خواند و از آن به عنوان اقدامی در زمینه کمک به دادگستری و کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا نام برد.

وی، اخلاق‌مداری و مردم‌داری را از اولویت‌های دادگستری استان کردستان خواند که منجر به اعتماد مردم به این دستگاه شده است و گفت: ما نیز با انجام درست وظایف ذاتی خویش این اعتماد را تقویت و حفظ خواهیم کرد.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان خاطرنشان کرد: ترویج اخلاق‌مداری و تکریم ارباب رجوع تمکین به قانون در جامعه را افزایش می‌دهد و در نهایت این مسئله موجب پیشگیری از وقوع جرم خواهد شد.

گروسی در پایان تعامل مردم استان کردستان با نیروی انتظامی و دستگاه قضا را خوب توصیف کرد و تأکید کرد: حفظ این تعامل مسیر دستیابی به اهداف در این دو دستگاه را تسهیل می‌کند.

انتهای پیام/79001/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول