اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر ایری در ایران:

اصلاح مولکولی رویکرد ایری در تولید برنج مقاوم است

رئیس دفتر ایری در ایران گفت: اصلاح مولکولی برای گسترش گونه‌های مقاوم به تنش آب و هوایی رویکرد جدید ایری در تولید برنج با سازگاری بهتر است.

اصلاح مولکولی رویکرد ایری در تولید برنج مقاوم است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عباس شهدی کومله پیش از ظهر امروز در جلسه موسسه تحقیقات برنج با اشاره به چشم‌انداز مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج آسیای مرکزی و غربی اظهار کرد: مرکز مذکور هماهنگی سیاست‌های تحقیقاتی کشورهای تولیدکننده برنج منطقه مرکزی و غربی آسیا را به عهده دارد.

وی افغانستان، ایران، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان و ... را عضو مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج آسیای مرکزی و غربی عنوان کرد و افزود: بسیاری از کشورهای مذکور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو هستند.

شهدی کومله رسالت مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج آسیای مرکزی و غربی را آموزش محققان و کارورزان برنج در کشورهای مذکور با تاکید بر فناوری‌های تولیدی جدید دانست و تصریح کرد: ایجاد مرکز منطقه‌ای به منظور پیشرفت تحقیقات در تولید محصول برنج، مدیریت منابع، تغییرات جهانی آب و هوایی و آموزش در حوزه کشورهای عضو مگا پروژه گریسپ را به فرصتی جهانی تبدیل می‌کند.

رئیس و هماهنگ‌کننده مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج رویکردهای جدید اصلاح مولکولی برای گسترش گونه‌های برنج مقاوم به تنش با سازگاری بهتر به تغییرات آب و هوایی، تاکید ویژه بر مقاومت به خشکی، گرما و شوری را اولویت‌های تحقیقاتی این مرکز اعلام کرد.

وی ایجاد بستر مناسب فنوتایپینگ پیشرفته برای بالا بردن سرعت کشف ژن‌ها و توسعه تحقیقاتی مختلف را از جمله اولویت‌های مرکز مذکور دانست و بیان کرد: شبکه منطقه‌ای به منظور آزمون چندموقعیتی گونه‌ها و تقسیم ژرم پلاسم‌های جدید مرتبط با پروژه‌های اصلاح بذر جزو اولویت‌های مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج است.

شهدی کومله فناوری‌های مدیریت جدید برای افزایش راندمان مصرف آب و استفاده کارآمد از آب و عناصر غذایی در تولید برنج شامل کشاورزی دقیق، کشاورزی حفاظت شده و دیگر معیارها به منظور کاهش مصرف آب، کربن و انرژی بیش از حد در راستای پایداری تولید را جزو اولویت‌های مرکز مذکور عنوان کرد.

رئیس دفتر ایری در ایران فعالیت‌های منطقه‌ای آموزش برنج برای بالا بردن علمی و ترویجی ظرفیت‌سازی منطقه آسیای مرکز و غربی را از دیگر رویکردهای این مرکز ذکر کرد و یادآور شد: مرکز تحقیقات منطقه‌ای تغییرات آب و هوایی در سطح کلاس جهانی برای مطالعه تاثیرات تغییرات آب و هوایی روی برنج در موسسه تحقیقات برنج کشور در رشت مستقر است و آزمون انطباق و گزینه‌های تعدیل را به عهده دارد.

انتهای پیام/84001/ش30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول