اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گلستان گزارش می‌دهد - 1

کلید استانداری گلستان به چه کسی سپرده خواهد شد

این روزها اخبار و شایعات متعددی در گلستان حول محور انتخاب استاندار آینده متمرکز شده و در این بین اسامی برخی افراد نقل رسانه‎ها، محافل عمومی و خصوصی شده است.

کلید استانداری گلستان به چه کسی سپرده خواهد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در این گذر مروری بر اسامی این افراد نشان می‌دهد که اکثر این افراد یا از مدیران دولت‎های گذشته هستند، یا نمایندگان مجلسی که اکنون قبای نمایندگی را از تن بیرون درآورده‌اند.

البته در بین نام‎های طرح شده اسامی افرادی ذکر شده  که طرح نامشان بیشتر جنبه طنز دارد تا اینکه جدی به آن فکر کرد.

از سوی دیگر نام کسانی نیز دیده می‌شود که با توجه به تجربیات، سوابق اجرایی و شخصیتی خواهان بسیاری در دیگر استان‌ها دارند تا بتوانند از این ظرفیت و فرصت برای استان خود سود ببرند.

بی‌شک نام برخی از این افراد در سایت‌ها حتی در حد گمانه‌زنی نیست، چنانچه مثلاً ذکر نام یکی از مقامات ارشد استان که گزینه اول تغییر و تعویض محسوب می‌شود، نشان می‌دهد که این اسامی مشکلات اساسی دارد.

طبق اخبار دریافتی با توجه به اعلام دکتر روحانی و اعلام ایمیل مردمی برای انتخاب مدیران، برخی افراد از یکی از استان‎های مجاور نسبت به ارسال ایمیل برای حمایت از مدیران فعلی این استان اقدام کرده‌اند.

درج سفارشی اسامی افراد در سایت‎های اینترنتی به عنوان گزینه استانداری گلستان

گفته می‌شود: در بین این گمانه‎زنی‎ها، اسامی برخی افراد در سایت‌ها به سفارش خود آنان انجام گرفته و حتی خودشان هم برای تایید توانایی‌شان نظرات خود و وابستگانشان را در زیر خبر قرار می‌دهند.

به نظر می‌رسد، یکی از دلایلی که برخی افراد را ترغیب می‌کند که خود را به عنوان گزینه مطرح کنند، ضعف مدیرانی است که طی این سال‎ها  جایگاه این عنوان را تنزل داده‎اند، این در حالی است که طبق قانون استاندار در هر استان به عنوان سکاندار اجرایی و نماینده ارشد دولت محسوب شده و تقریباً اختیارات وی در قالب مدیریت محلی منطبق با اختیارات ریاست جمهوری است.

گمانه‎زنی‎ها در شرایط فعلی طبیعی است

گفتنی است برخی افراد برای این خود را از گزینه‎ها مطرح می‌کنند که شاید بتوانند در آینده نزدیک امتیازاتی از استاندار آینده کسب کنند.

این گزارش خبری بنا دارد تا بدون هیچ‌گونه جهت‎گیری سیاسی خاصی از نظرات تمامی صاحبنظران، مدیران گذشته، نمایندگان و افراد صاحب‎نظر در زمینه فضای فعلی و انتخاب استاندار آینده گلستان بهره‌برداری کرده و در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

یکی از صاحبنظران سیاسی و اجتماعی استان با اشاره به این گمانه‌زنی‎ها گفت:‌ این گمانه‌زنی‌ها در شرایط کنونی و فاصله‌ای که تا پایان کار دولت فعلی وجود دارد، طبیعی است.

سید قربان حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان تصریح کرد: در شرایط فعلی باید انتخاب استاندار را به چشم یک فرصت بزرگ برای توسعه استان دید.

وی با اشاره به فاکتورهای مختلفی که استاندار آینده می‌تواند دارا باشد، افزود: دانش، تجربه، مردم‌داری، تعهد و ایمان، تخصص و اعتقاد به کار برنامه‌ای می‎تواند از جمله ویژگی‌هایی باشد که برای انتخاب استاندار آیِنده مدنظر قرار گیرد.

مدیر بومی دلسوزتر است

حسینی، بومی بودن را ملاک اصلی انتخاب استاندار آینده نمی‌داند اما تصریح کرد:‌ باید اعتراف کرد مدیر بومی به جغرافیای استان بهتر اشراف دارد و نسبت به توسعه استان دلسوزتر است.

وی با اشاره به برخی جوسازی‌های ساختگی در سطح استان برای انتخاب استاندار جدید خاطرنشان کرد: تصمیم‎گیرندگان چه در سطح کلان و چه در سطح مرکز نباید تسلیم جوسازی‌ها و بعضی فشارهای ساختگی شوند.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: ‌تصمیم‌گیران این عرصه به جای جلب رضایت افراد، در اندیشه رضایت الهی و اثربخش بودن انتخابشان برای توسعه استان باشند.

حسینی؛ دولت روحانی را فرصتی مناسب برای توسعه کشور تلقی کرد و متذکر شد: این دولت تقریباً بدهکار هیچ حزب سیاسی نیست و مبتنی بر اعتدال و توسعه است.

بحث اعتدال و فراجناحی موجب سوءتفاهم بعضی‎ها شده است

وی تاکید کرد: البته نباید بحث اعتدال و میانه‌روی موجب سوء‌تفاهم برخی افراد امتحان پس داده‌ای شود که کارنامه موفقی نداشته‌اند.

حسینی خاطرنشان کرد: باید پذیرفت، انتخاب روحانی برای تغییر در سیاست‎های اجرایی کنونی کشور انجام گرفته و طبیعی است که به قول ایشان، بدون بلیط‌ها از قطار مدیریت اجرایی پیاده شده و دچار سوء‌تفاهم نشوند.

کشور با مشکلات بسیاری در داخل و خارج رو‌به‌رو است

همچنین نخستین استاندار گلستان نیز با اشاره به نگاه فراجناحی دکتر روحانی گفت: رئیس‌جمهور منتخب فردی با شخصیت حوزوی، صاحب تجربه و کارکشته است که همین موضوع به ایشان در پیشبرد امور و انتخاب افراد لایق برای مدیریت کشور کمک خواهند کرد.

ابراهیم درازگیسو تصریح کرد: واقعیت این است که کشور به لحاظ اقتصادی چه در داخل و چه در خارج با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو است و باید همه برای حل مشکلات و پیشبرد امور به این دولت کمک کنند.

تجربیات، سوابق و اعتدال در انتخاب استاندار لحاظ شود

وی با اشاره به طرح نام ده‌ها نفر در گمانه‌زنی‌های اخیر به عنوان استاندار گلستان اذعان داشت: بی‎شک در بررسی و انتخاب فرد مناسب برای استانداری، تجربیات و سوابق افراد باید به عنوان ملاک اصلی انتخاب مدنظر قرار گیرد.

درازگیسو یادآور شد: تجربه نشان داده یک استاندار باتجربه و معتدل می‎تواند ضمن استفاده از ظرفیت‌های عظیم نیروی انسانی، بهترین تعامل را نیز بین نمایندگان مجلس و دولت در استان برقرار سازد.

سفیر اسبق ایران در آلمان شرقی و ترکمنستان با اشاره به تجربه چند ساله خود به عنوان استاندار گلستان خاطرنشان کرد:‌ تجربیات داخلی و خارجی و چند سال حضور بنده در مجلس شورای اسلامی و معاونت پارلمانی سازمان تامین اجتماعی کشور موجب شد تا ضمن بهره‌گیری از مدیران مجرب در اوایل راه‎اندازی استانداری گلستان، بهترین تعامل در مجموعه استان شکل بگیرد.

جمع کردن نمایندگان از طیف‌های مختلف در آن دوران بسیار سخت بود

درازگیسو اضافه کرد: در آن دوره نیز نمایندگان از طیف‌های مختلفی و بعضاً متضاد بودند که حتی جمع کردن آنان در ابتدا بسیار سخت بود، اما با استفاده از تجربیات چند ساله و به خاطر استان توانستیم آنها را دور یک میز بنشانیم و ثمره خوبی از ظرفیت تعامل آنان نصیب استان شود.

وی ادامه داد: نمایندگان کنونی مجلس استان جدا از تمایلات شخصی و حمایت از افراد خاص در این دوره از انتخابات باید به اراده مردم که همان تغییر و تحول در اداره کشور است، همراه شوند.

مدیر بومی توانمند می‌تواند استان را متحول سازد

درازگیسو با اشاره به تاثیر بومی بودن استاندار در آینده استان گفت: بومی بودن یا نبودن استاندار نمی‌تواند یک ملاک تعیین‎کننده و حتمی برای انتخاب وی باشد اما طبیعی است که استاندار بومی استان را بهتر می‌شناسد، شرایط استان را بهتر درک میکند و چنانچه نیروی قوی و کارآمدی باشد می‌تواند پروسه تحول و توسعه استان را سریع‌تر به پیش ببرد.

وی تصریح کرد: بی‎شک دکتر روحانی در مدیریت اجرایی روش دولت نهم و دهم را نخواهد داشت و سعی می‌کند از نیروهای قوی و کارآمد در پست‌های مهم و کلیدی کشور و استان‌ها استفاده کند.

شرایط فعلی محصول انتخاب افرادی بدون سابقه اجرایی در برخی مناصب است

استاندار اسبق گلستان، تجربه، سابقه، کارآمدی و اعتدال را کلید موفقیت استاندار آینده گلستان برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ اینکه فردی بی‎تجربه به مجموعه‌ای همچون استانداری وارد شود، از نظر مدیریتی برآیند خوبی ندارد.

درازگیسو ادامه داد: نتیجه این انتخاب و انتصاب‌هایی از این دست وضعیتی است که کشور اکنون به آن مبتلا است.

وی یادآور شد: البته استفاده از مدیر مومنی که کارنامه اجرایی خوبی در سمت‌های مدیریتی دارد نه تنها اشکال ندارد، بلکه باید آنان را به ادامه تلاش برای خدمت بیشتر ترغیب کرد.

درازگیسو ابراز امیدواری کرد با انتخاب یک‌ نیروی کارآمد و با تجربه، موتور محرکه توسعه استان دوباره در مسیر رونق و تحول قرار گیرد، تا پیش از پیش شاهد محرومیت‌های فعلی استان نباشیم.

به گمانه‌زنی‌ها اعتقادی ندارم

دبیر حزب موتلفه در استان گلستان نیز انتخاب استاندار آینده را حساس و تعیین‌کننده قلمداد کرد و یادآور شد: به گمانه‌زنی‌های فعلی اعتقاد زیادی ندارم، چنانچه دکتر روحانی نیز گفته این گمانه‌زنی‎ها مورد تایید ایشان نیست.

سید حسن سیدی تصریح کرد: بیشتر این گمانه‌زنی‎ها به سمت تحمیل افرادی است که تصور می‌کنند می‎توانند این سمت را در استان دارا شوند که با توجه به هوشیاری رئیس‌جمهور دور از این فشارها منتخب شایسته‎ترین انتخاب خواهد شد.

بومی بودن استاندار مشکلی را حل نمی‎کند

وی با اشاره به ویژگی‌های استاندار آینده ادامه داد: اعتقاد به قانون اساسی، تبعیت از ولی‌فقیه توام با توانمندی اجرایی از مهمترین  ویژگی‌هایی است که می‌تواند در انتخاب استاندار آینده مدنظر قرار گیرد.

سیدی یادآور شد: تیم استانداری نیز باید مدیرانی شایسته، دلسوز، دین‎مدار، پرکار و عاقل باشند.

دبیر جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری در استان گلستان تصریح کرد: اعتقاد دارم بومی بودن استاندار مشکلی را حل نمی‎کند و هر کسی که توانمند است و می‎تواند استان را به سمت تحول رهنمون و سکان اجرایی استان را عهده‎دار شود.

سیدی با اشاره به خط‌مشی امام (ره) اعتقاد به قانون و شرع مقدس را زمینه‎ساز حل مشکلات کشور قلمداد کرد.

پرهیز از هرگونه افراط و تفریط در تصمیم‎گیری برای انتخاب مدیران

وی متذکر شد: ‌در این مسیر باید از هرگونه تفریط و افراط اجتناب کرد تا تصمیم درستی برای انتخاب مدیر ارشد استان اتخاذ شود.

طبق قانون اداره امور هر استان به عهده یک نفر مامور عالی‌رتبه کشوری بنام استاندار واگذار می‎شود که در حدود مقررات و قوانین جاری مملکت بر فرمانداران، بخشداران و مسئولان ارگان‎ها و نهادهای حوزه ماموریت خود به استثنای مقامات قضایی نظارت عالیه دارد.

همچنین در قانون آمده: استانداران در قلمرو ماموریت خود نمایندگان عالی دولت محسوب می‎شوند و مسئولان اجرای سیاست عمومی دولت در حوزه ماموریت خود هستند و در تمام امور اجرایی استان نظارت تام و عالیه دارد.

در قانون همچنین ذکر شده: استانداران همانند سایر ماموران در استان تابع مقررات و نظام اداری هستند. استاندار طبق قانون استخدام کشوری خارج از کادر است و بالاتر از معاون وزیر کشور است و عملاً یک مامور عالی وزارت منصوب می‎شود.

چندی پیش از سوی منابع نزدیک به دکتر روحانی رئیس جمهوری منتخب ملت، اعلام شد که ستادهای تبلیغاتی استانی تعطیل شده‎اند و اخبار در زمینه انتخاب افراد از هیچ اعتباری برخوردار نیست و در حد گمانه‎زنی است. 

این گزارش ادامه دارد...

انتهای پیام/83002/خ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول