اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

70 درصد بیماری مالاریا مربوط به جنوب سیستان و بلوچستان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: 70 درصد بیماری مالاریا مربوط به استان سیستان و بلوچستان به ویژه در مناطق جنوبی این استان است.

70 درصد بیماری مالاریا مربوط به جنوب سیستان و بلوچستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، منصور شکیبا ظهر امروز در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در استانداری اظهار داشت: بیماری مالاریا تبعات اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی نیز دارد، وقتی در کشورها نامی از حذف بیماری مالاریا می‌آید منظور این است که انتقال بومی و محلی نداشته باشد.

وی افزود: ایران جزو 22 کشور مدیترانه شرقی است که در مرحله پیش‌حذف مالاریا قرار دارد، کشور افغانستان و پاکستان در شرایط کنترل بیماری مالاریا بسر می‌برند و آنها تمام برنامه‌ریزی ایران را در این زمیته تحت‌الشعاع قرار داده و دچار مشکل کرده‌اند اما بحرین و امارات توانسته‌اند آن را کنترل کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان داشت: بیماری مالاریا دو نوع خوش‌خیم (ویواکس) و بدخیم (فالسی‌پاروم) است که سیاست وزارت بهداشت بر این مبنا برنامه‌ریزی کرده که بیماری نوع فالسی‌پاروم را تا سال 1393 حذف کند و این در افق چشم‌انداز1404 دیده شده است.

شکیبا ادامه داد: این بیماری در سه استان هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان محدود شده و در 28 شهرستان دیگر کشور کنترل شده است و 70 درصد این بیماری مربوط به استان سیستان و بلوچستان به ویژه در مناطق جنوبی آن است.

وی اضافه کرد: در دهه 70 پیشرفت آن به 16 هزار مورد رسید و در سال 91 رو به کاهش گرایید و به هزار و 200 مورد رسید و امسال به 308 مورد کاهش یافته که این کاهش 33 درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اذعان داشت: متاسفانه روند کاهش به واسطه شرایط کشورهای افغانستان و پاکستان تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

شکیبا ادامه داد: در سال 92، مالاریا 15 درصد افزایش داشته ولی نوع فالسی‌پاروم آن 23 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: ‌ماهانه سه نوبت به خانواده‌های روستایی در این زمینه سرزده می‌شود.

این مسئول افزود: تمام افراد غیر ایرانی که به کشور وارد می‌شوند تست شده و ما دو فصل انتقال داریم که بیشتر در اسفند و اوایل مرداد و شهریور است، کنترل این بیماری حجم بالای عملیات را می‌خواهد و هزینه بالای یک میلیارد تومان را در بر می‌گیرد.

شکیبا تصریح کرد: عوامل اقتصادی و اجتماعی علاوه بر عوامل اقلیمی می‌توانند تاثیرگذار باشند در کنترل این بیماری با یکسری چالش‌ها روبه‌رو هستیم که باید مرتفع و ساماندهی شود از جمله مراودات دو سوی مرز که با کشور ایران و افغانستان و پاکستان اجلاس‌هایی گذاشته شده و پیشنهاداتی داده‌اند که در هشت نقطه که کانون شیوع این پشه است مبارزه و کنترل را شروع کنند.

وی افزود: از طرفین مقابل رغبت چندانی مشاهده نشده است با توجه به مسئله و اهمیت آن ، بیماری مالاریا خود مانعی برای توسعه است، هدف ششم سازمان ملل، حذف مالاریا و ایدز هست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان متذکر شد: بحث اطلاع‌رسانی و آموزش بسیار حائز اهمیت بوده و برای این منظور 4 هزار داوطلب سلامت را در استان به کار گرفته‌ایم و آموزش‌های عمومی در سطح گسترده آغاز و اداره آموزش و پرورش، امور عشایر نیز در این امر دخیل شده‌اند.

شکیبا ادامه داد: ادارات راه و شهرسازی برای تسطیح معابر و مکان‌ها و ترمیم شکستگی‌ها برای جلوگیری از تجمع آب‌ها که کانون‌های آلودگی هستند نیز به همکاری فراخوانده شده‌اند.

وی یادآور شد: برق‌رسانی در روستاهای بالای 15 خانوار به این امر کمک می‌کند و اگر خاموشی اتفاق نیفتد شیوع کمتر می‌شود.

این مسئول اذعان داشت: یکی از نگرانی‌های اخیر، توسعه حاشیه‌نشینی در چابهار است که بسیار مهم بوده زیرا کمبود مسائل بهداشتی، شیوع برخی ناهنجاری‌ها و مشکلات نیز در این منطقه نگران کننده است.

شکیبا تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع با سفر هیئت وزیران به استان، کارگروه حذف مالاریا در استان تشکیل تا هر شش ماه روند کارها بررسی و گزارش کار داده شود.

وی افزود: موضوع دیگری که قابل بررسی و حائز اهمیت است بیماری تب کریمه کنگو (سی سی اچ اف) بوده که از طریق گزش کنه و تماس با دام منتقل می‌شود متاسفانه هیچ علامتی در دام وجود ندارد برای اولین بار در سال 79 در زابل دیده شده که از راه ورود دام‌های قاچاق از افغانستان بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان متذکر شد: هزینه درمان بیماران مبتلا به این بیماری بالاست گاهی این بیماری به مرگ منتهی می‌شود.

میزان کم خونی در سیستان و بلوچستان 2 برابر سطح کشوری است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: در سال 88 شاهد کاهش این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن بودیم ولی در شمال استان این امر پر رنگ‌تر است.

سید مهدی طباطبایی گفت: مبتلایان 80 درصد آنها در مناطق شهرنشینی بوده که 83 درصد ایرانی و 17 درصد غیر ایرانی بودند.

وی افزود: از این گروه مبتلا شده، 35 درصد قصاب و کارگران کشتارگاه، 30 درصد کسانی که با دام تماس داشتند، 20 درصد افراد خانه‌دار بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون یک مورد مرگ و میر داشتیم که آن هم آقای عطاری بوده که ذبح غیرمجاز انجام داده بود.

طباطبایی به جایگاه‌های نگهداری دام در استان تاکید کرد و گفت: این امر خیلی مهم است و باید به آنها توجه شود و نیاز به برنامه‌ریزی اصولی دارد، قرنطینه دام بسیار مهم است وضعیت کشتار و توزیع نیز توجه خاص می‌خواهد و نگهداری دام در منازل باید کاملا حذف شود.

وی همچنین از تغذیه و امنیت غذایی مردم استان صحبت کرد و عنوان داشت: وضعیت تغذیه مردم در کشور در حال رصد بوده و سه نوع مطالعه در حال انجام است و تاکنون نتایج آخرین مطالعات که در سال 86 بوده و توسط پژوهشگاه سمپاد وزارت بهداشت انجام شده گویای این است که بالای 20 درصد کودکان دچار سوء تغذیه هستند و این دو برابر میانگین کشوری است و بنابراین در این زمینه در شرایط بحران بسر می‌بریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: میزان کم خونی دو برابر کشور در استان ما وجود دارد که بیشتر در کودکان کم سن و سال و زنان باردار دیده می‌شود لذا باید به امنیت غذایی سالم آنها توجه شود و کلا ایران از این بابت در مرحله خطر قرار گرفته است.

طباطبایی تصریح کرد: سوء امنیت تغذیه مشکل اقتصادی و اجتماعی است و تفاهمنامه‌هایی وزارت بهداشت با دستگاه‌های اجرایی در این راستا داشته، کارگروه امنیت غذایی نیز شکل گرفته است تا افراد سعی کنند که تغذیه مردم را به سمت و سوی تغذیه مناسب ببرند.

انتهای پیام/75003/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول