اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک متخصص داخلی:

فشار خون عامل 54 درصد سکته‌های مغزی است

یک متخصص داخلی با اشاره به اثرات فشار خون، عامل 54 درصد سکته‌های مغزی را فشار خون دانست.

فشار خون عامل 54 درصد سکته‌های مغزی است

انور محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با اشاره به اهمیت فشار خون در جوامع بشری اظهار کرد: شیوع فشار خون بالا روز به روز در حال افزایش بوده به طوری که در فاصله پنج سال گذشته پنج درصد به تعداد افراد مبتلا به فشار خون افزوده شده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده 28 تا 44 درصد افراد مبتلا به فشار خون هستند و یکی از عوامل موثر در شیوع این بیماری این است که جمعیت کشورها رو به پیری و کهنسالی پیش می‌رود و حتی افرادی که وزن زیادی دارند به مرور زمان دچار فشار خون خواهند شد.

این متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده 79 درصد افرادی که دچار فشار خون شدند از بیماری خود اطلاع دارند و از این تعداد نیز 61 درصد آنها دارو مصرف می‌کنند.

محمدی اضافه کرد: از میان افراد بررسی شده فقط 45 درصد از فشار خون خود اطلاع دارند و دارو مصرف می‌کنند و بیماری آنها تحت کنترل است.

*فشار خون دومین عامل سکته‌های قلبی و مغزی

وی به اهمیت بیماری فشار خون بر سیستم و اعضای بدن اشاره کرد و گفت: 54 درصد سکته‌های مغزی و 47 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از فشار خون است.

این متخصص داخلی اضافه کرد: فشار خون بعد از سیگار دومین عامل سکته‌های قلبی و عروقی است و از آن به عنوان قاتل قلب نام می‌برند.

محمدی با تاکید بر پیشگیری و درمان فشار خون افزود: فشار خون در طولانی مدت نارسایی قلب را به دنبال دارد و با افزایش سن افراد جامعه فشار خون نیز بالا می‌رود و شانس سکته‌های مغزی و قلبی دو برابر خواهد شد.

وی رژیم غذایی مناسب را در کنترل فشار خون موثر دانست و اظهار کرد: در کمیته تحقیقات و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی فشار خون طبیعی 12 بالای 8 تعریف شده و اگر فشار خون مابین 12 تا 14 و کمترین آن مابین 8 تا 9 و یا زیر 9 باشد مرحله قبل از فشار خون تلقی می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه برخی اوقات فشار خون علائم خاصی ندارد، اضافه کرد: از مهم‌ترین و شایع‌ترین علامت‌های این بیماری سردردهای طولانی است.

محمدی با اشاره به اینکه قلب و عروق از دیگر اعضای بدن است که فشار خون در بلندمدت بر آن تاثیر می‌گذارد، افزود: تنگی نفس از دیگر علائم فشار خون است که اگر در طولانی مدت ادامه داشته باشد منجر به تنگی قلب، دردهای قفسه سینه و حتی سکته‌های قلبی می‌شود.

وی اضافه کرد: فشار خون در بلند‌مدت رگ‌های دست و پا را درگیر می‌کند و فرد از نظر فعالیت دچار مشکل خواهد شد.

این متخصص داخلی یکی دیگر از عوارض فشار خون را عوارض مغزی عنوان کرد و گفت: فشار خون به مرور زمان منجر به تنگی عروق و حتی سکته مغزی می‌شود.

محمدی از دیگر اعضای درگیر فشار خون را چشم عنوان کرد و افزود: بر اثر فشار خون چشم دچار خونریزی داخلی خواهد شد و اختلالاتی از لحاظ دید به وجود می‌آید.

وی اضافه کرد: کلیه از اعضای مهم بدن است که فشار خون بر آن تاثیر می‌گذارد و اگر درمان و کنترل نشود کلیه را دچار نارسایی مزمن می‌کند و حتی پیوند کلیه و دیالیز را به دنبال دارد.

این متخصص داخلی با بیان اینکه درمان فشار خون با تغییر شیوه زندگی و اصول تغذیه مناسب میسر می‌شود، تصریح کرد: از دیگر مسائل مهم در پیشگیری از فشار خون ورزش، تحرک زیاد و پیاده‌روی 30 تا 45 دقیقه‌ای طی روز است.

محمدی در پایان رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه، پروتئین‌های گیاهی، چربی اشباع نشده، عدم استفاده از دخانیات و سیگار، استفاده از لبنیات کم چرب و استفاده کم نمک، کمتر از 6 گرم را در کاهش فشار خون موثر دانست و خاطرنشان کرد: هر چه وزن مناسب باشد فشار خون نیز کنترل خواهد شد.

انتهای پیام/79005/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول