اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پروازهای جاسوسی آمریکا بر فراز ترکیه

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در یک گزارشی اعلام کرد که ترکیه تصمیم گرفته است به هواپیماهای جاسوسی آمریکا اجازه دهد که با پرواز بر فراز خاک ترکیه نقل و انتقالات نظامی شوروی را تحت نظر بگیرند.

پروازهای جاسوسی آمریکا بر فراز ترکیه

رخدادهای  14تیر 1359

چکیده :

  • به دنبال انتقاد شدید امام از سازمان مجاهدین خلق و چریک های فدایی رادیو آمریکا با ابراز تاسف اعلام کرد :  پایان آزادی های دموکراتیک در ایران فرا رسیده است !
  • آیت الله گلپایگانی : جوانان عزیزی که شهید شدند راضی نیستند که ثمره شهادت آنها آزادی گروه های ضد اسلام و نوشته های منحرف باشد .
  • دکتر ابوالحسن بنی صدر  : ما تصمیم به این داریم و می خواهیم که یک بار برای همیشه نظام بازار را در ایران اسلامی کنیم ، پس از این که مقدمات کار را انجام دادیم در بازار راه می افتیم تا عناصری را که نمی خواهند نظم جدید را بپذیرند تصفیه کنیم .
  • کمیته روباط خارجی سنای آمریکا در یک گزارشی اعلام کرد که ترکیه تصمیم گرفته است به هواپیماهای جاسوسی آمریکا اجازه دهد که با پرواز بر فراز خاک ترکیه نقل و انتقالات نظامی شوروی را تحت نظر بگیرند .
  • مقام های مصری گفتند اقدامات لازم به عمل آمده است تا شاه به محض مردن در مقبره خانوادگی پهلوی ها در مسجد  الرفاعی مدفون شود .
  • با حکم دادگاه انقلاب اسلامی آبادان و خرمشهر عبدالصاحب موسوی از بنیانگذاران سازمان سیاسی و جدایی طلب خلق عرب در خرمشهر به حبس ابد محکوم شد .
  • دولت کارتر رئیس جمهور آمریکا امروز از وزارت خزانه داری، بانک ها و شرکت ها و دیگر دارندگان دارایی های مسدود شده ایران خواست که منافع حاصل از این دارایی ها را به صورت اعتبار حفظ کنند .
  • محمد جواد رجائیان : از این پس تصمیم گرفته شده سازمان امور دانشجویان کشور در جریان مداوم تحصیل دانشجویان خارج از کشور قرار بگیرد و بدون دریافت گزارش تحصیلی این دانشجویان به آنها ارز داده نخواهد شد .
  • حجت الاسلام پرتوی : ضد انقلاب جنازه های شهدای درگیری های اخیر در منطقه دالاهو را پس از به شهادت رسیدن  پس از مثله کردن ، بر روی زمین کشیده اند و از سوی دیگر برای شناخته نشدن کشته های خودشان سرهای آنان را از بدن جدا کرده و با خود برده اند !
  • تیمسار باقری صبح امروز طی گفت و گویی خبر منتشره از سوی رادیو صدای آمریکا در مورد فرار خود را تکذیب کرد .
  • همزمان با اشغال سفارت ایران در پاریس به وسیله 8 دانشجوی ایرانی در باکو مرکز ایالت آذربایجان شوروی نیز یک گروه عصبانی کنسولگری ایران را مورد حمله قرار دادند .

پشتیبانی صدای آمریکا از مجاهدین خلق و فدائیان

طی دو روز گذشته حملات تبلیغاتی رادیو آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران اوج گرفته است ، این رادیو به دنبال انتقاد شدید امام از سازمان مجاهدین خلق و چریک های فدایی با ابراز تاسف از حملات تبلیغاتی علیه آنان اعلام داشت : پایان آزادی های دموکراتیک در ایران فرا رسیده است ! گفتنی است تاکنون سازمان های مجاهدین و چریک ها مدعی بودند که شدیدا ضد آمریکایی بوده و مشغول مبارزه با آمریکا هستند . (1)

منحرفین قصد تحریف هویت اسلامی انقلاب را دارند

آیت الله گلپایگانی طی پیامی خطاب به ملت ایران ، رئیس جمهور و شورای انقلاب درباره حفظ هویت اسلامی انقلاب اعلام خطر کرد .در بخشی از پیام این مرجع تقلید آمده است : متاسفانه در این مدت که از برقراری جمهوری اسلامی می گذرد برخلاف انتظار از یک سو گروه های وابسته به شرق و غرب و عمال آنها دست به کار تحریف هویت اسلامی انقلاب شدند  تا آن چه را که یک حرکت به تمام معنا اسلامی و دارای ابعاد سازنده و محتوای اعتقاد به نظام امامت و ولایت فقیه بوده است به گونه هایی که با مقاصد ضد اسلامی و چپ گرایانه شان قابل توجیه باشد تفسیر کنند.

گروه های وابسته ملت شهید داده را به حساب نیاوردند

ایشان ادامه دادند : این گروه ها ملت مسلمان ایران را که در راه برقراری نظام مستقل اسلام ده ها هزار شهید و قربانی داده به حساب نیاوردند اینان از هنگامیکه از برکت انقلاب اسلامی از زندان های طاغوت خلاص شدند خود را در برابر تمام ملت که یکپارچه و متحد بودند قرار داده و از مردم جدا شدند .

آیت الله گلپلیگانی: جوانان عزیزی که شهید شدند راضی نیستند که ثمره شهادت آنها آزادی گروه های ضد اسلام و نوشته های منحرف باشد . من به آقایان مصادر امور خصوصا رئیس جمهور و اعضای شورای انقلاب اعلام خطر می کنم که اگر این فرصت ها را مغتنم نشمارید باید خطرات را برای انقلاب اسلامی استقبال کنید .

شهدای ما راضی نیستند ثمره شهادت آنان آزادی گروه های ضد اسلام باشد

آیت الله گلپایگانی همچنین تاکید کردند : جوانان عزیزی که شهید شدند راضی نیستند که ثمره شهادت آنها آزادی گروه های ضد اسلام و نوشته های منحرف باشد . من به آقایان مصادر امور خصوصا رئیس جمهور و اعضای شورای انقلاب اعلام خطر می کنم که اگر این فرصت ها را مغتنم نشمارید باید خطرات را برای انقلاب اسلامی استقبال کنید . (2)

بازار تصفیه می شود

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در سمینار بررسی مسائل اقتصادی و علل افزایش قیمت ها و راه حل آن گفت : این اقتصاد اقتصاد 2500 ساله دوران طاغوت است که سلطه خارجی هم به آن اضافه شده من دارم ریشه را می زنم و پس از این که ریشه را زدم احوال تو [مسبب گرانی ها] را نیز می پرسم  ، آن طور نیست که بگذاریم تو قیمت را بالا ببری و مردم را به تلاطم بیندازی .

وی ادامه داد : من می دانم که ریشه در خارجی مسلط است ، آنجا باید مراقب باشیم که یک وقت نشود که در کشور کالا نباشد و ما فلج شویم . این مردم همه از من حمایت خواهند کرد و هیچ به خودت وعده اضافی نده ، این نظام یا یک نظام اسلامی خواهد شد یا ما نخواهیم بود ، ما کسانی نیستیم که زیر بار این برویم که به اسم اسلام فساد سابق حکومت کند ، غیر ممکن است ، می رویم و می ایستیم و مقاومت می کنیم و این نظام را از اساس تغییر می دهیم .

بنی صدر گفت : ما تصمیم به این داریم و می خواهیم که یک بار برای همیشه نظام بازار را در ایران اسلامی کنیم ، پس از این که مقدمات کار را انجام دادیم در بازار راه می افتیم تا عناصری را که نمی خواهند نظم جدید را بپذیرند تصفیه کنیم . (3)

پرواز های جاسوسی آمریکا بر فراز ترکیه

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در یک گزارشی اعلام کرد که ترکیه تصمیم گرفته است به هواپیماهای جاسوسی آمریکا اجازه دهد که با پرواز بر فراز خاک ترکیه نقل و انتقالات نظامی شوروی را تحت نظر بگیرند .آنکارا قبلا اعلام کرده بود که چنین پروازهای جاسوسی بستگی به موافقت شوروی دارد ، خبر موافقت دولت ترکیه با پرواز های جاسوسی آمریکا بر فراز آن کشور به دنبال سفر یک هیئت از سناتورهای آمریکایی به ترکیه اعلام شد . (4)

مصر در تدارک قبر برای شاه

یک منبع پزشکی در قاهره اعلام کرد که حال مزاجی شاه مخلوع به شدت رو به وخامت گذاشته است . به گفته این منبع شاه سابق علاوه بر عفونت عمومی از بیماری تیفوئید رنج می برد .سخنگوی محمد رضا پهلوی نیز اعتراف کرده که نجات وی به علت بیماری سرطان کار آسانی نیست از سوی دیگر از چند روز پیش یک فعالیت غیرعادی در مسجد الرفاعی به چشم می خورد ، مقام های مصری گفته اند اقدامات لازم به عمل آمده است تا شاه به محض مردن در مقبره خانوادگی پهلوی ها در این مسجد مدفون شود . (5)

دولت کارتر رئیس جمهور آمریکا امروز در گام دیگری جهت تحکیم تصمیم خود مبنی بر مسدود کردن بیش از 3 میلیارد دارایی های ایران در آمریکا از وزارت خزانه داری، بانک ها و شرکت ها و دیگر دارندگان این دارایی ها خواست که منافع حاصل از این دارایی ها را به صورت اعتبار حفظ کنند.

حبس ابد برای بنیانگذار سازمان خلق عرب

با حکم دادگاه انقلاب اسلامی آبادان و خرمشهر عبدالصاحب موسوی فرزند شبیر یکی از بنیانگذاران سازمان سیاسی و جدایی طلب خلق عرب در خرمشهر را به حبس ابد محکوم کرد . (6)

منافع دارایی های ایران در آمریکا مسدود می شود

دولت کارتر رئیس جمهور آمریکا امروز در گام دیگری جهت تحکیم تصمیم خود مبنی بر مسدود کردن بیش از 3 میلیارد دارایی های ایران در آمریکا از وزارت خزانه داری، بانک ها و شرکت ها و دیگر دارندگان این دارایی ها خواست که منافع حاصل از این دارایی ها را به صورت اعتبار حفظ کنند .این عمل موجب می شود که منافع دارایی ها نیز مانند آنها مسدود شود و دارندگان را نیز از سودن بردن از مسدود شدن آنها باز می دارد .(7)

ارسال ارز دانشجویی مشروط به ارائه گزارش تحصیلی می شود

محمد جواد رجائیان معاون آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی صبح امروز در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد طرح ادغام دو سازمان سنجش و آموزش کشور و سازمان امور دانشجویان کشور پس از تصویب نهایی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد .

وی ضمن اشاره به این مطلب که با توجه به لزوم عدم وابستگی فرهنگی تمایلی هم برای اعزام دانشجو به خارج وجود ندارد گفت از این پس تصمیم گرفته شده این سازمان در جریان مداوم تحصیل دانشجویان خارج از کشور قرار بگیرد و بدون دریافت گزارش تحصیلی این دانشجویان به آنها ارز داده نخواهد شد . (8)

ضد انقلاب اجساد شهدا را آتش زد

در پی درگیری هایی که طی چند روز  گذشته در نوار مرزی و منطقه دالاهو بین سپاه پاسداران وعوامل رژیم بعث عراق درگرفت 19 پاسدار شهید و 8 تن دیگر مجروح شده اند ، تلفات سنگینی نیز به نیروهای مهاجم وارد شده است .آثار باقی مانده بر پیکر علی بیات فرمانده سپاه پاسداران اسلام آباد نشان می دهد که ضد انقلاب و عوامل مزدور بعث با سرنیزه بدن این شهید را مثله کرده و سپس سوزانده اند .

حجت الاسلام پرتوی مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران غرب کشور با اعلام این مطلب افزود : همچنین جنازه های بعضی دیگر از شهدا را پس از به شهادت رسیدن بر روی زمین کشیده اند و از سوی دیگر برای شناخته نشدن افراد خودشان که کشته شده اند سرهای آنان را از بدن جدا کرده و با خود برده اند ! (9)

بنی صدر: ما تصمیم به این داریم و می خواهیم که یک بار برای همیشه نظام بازار را در ایران اسلامی کنیم ، پس از این که مقدمات کار را انجام دادیم در بازار راه می افتیم تا عناصری را که نمی خواهند نظم جدید را بپذیرند تصفیه کنیم .

سرلشکر باقری خبر رادیو صدای آمریکا را تکذیب کرد

تیمسار باقری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و فرمانده پیشین نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز طی گفت و گویی خبر منتشره از سوی رادیو صدای آمریکا در مورد فرار خود را تکذیب کرد . گفتنی است صدای آمریکا از فرار سرلشکر باقری با یک فروند جنگنده به خارج از کشور خبر داده بود . (10)

پایان اشغال سفارت ایران در پاریس

همزمان با اشغال سفارت ایران در پاریس به وسیله 8 دانشجوی ایرانی در باکو مرکز ایالت آذربایجان شوروی نیز یک گروه عصبانی کنسولگری ایران را مورد حمله قرار دادند .این گروه تلاش داشت ساختمان کنسولگری را آتش برند ، وزارت امورخارجه در تهران اعلام کرد اجتماع در مقابل کنسولگری ایران در باکو توطئه مقامات شوروی است .

در پاریس نیز گروه موسوم به دانشجویان مسلمان با این ادعا که از حامیان امام خمینی هستند سفارت ایران را اشغال کردند ، آنان در بیانیه خود تاکید کرده اند مقامات ایران کاری برای شهدا و مستضعفین نمی کنند !دانشجویان به شدت نسبت به عملکرد صادق قطب زاده وزیر امورخارجه اعتراض داشتند ، گفتنی است با مداخله پلیس فرانسه اشغال سفارت ایران پایان یافت ،دانشجویان دستگیر شده نیز با وساطت سفارت ایران در پاریس آزاد شدند ! (11)

پی نوشت : 

1- جمهوری اسلامی ، 14 تیر 1359 ، صفحه 2

2- جمهوری اسلامی ، 14 تیر 1359 ، صفحه 5

3- اطلاعات ، 14 تیر 1359 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 14 تیر 1359 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 14 تیر 1359 ، صفحه12

6- اطلاعات ، 14 تیر 1359 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 14 تیر 1359 ، صفحه 12

8- اطلاعات ، 14 تیر 1359 ، صفحه 12

9- اطلاعات ، 14 تیر 1359 ، صفحه 11

10- اطلاعات ، 14 تیر 1359 ، صفحه 10

11- کیهان ، 14 تیر 1359 ، صفحه 4

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول