اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر نفت در بندرعباس:

توانایی تولید 4.5 میلیون بشکه نفت در روز / برداشتمان از هنگام سه برابر عمانی‌هاست

معاون وزیر نفت از تعیین تکلیف وضعیت 98 درصد از میادین مشترک نفتی و گازی و برداشت سه برابری ایران نسبت به عمانی‌ها از میدان هنگام خبر داد و گفت: در حال حاضر توان تولید نفت در کشور به 4.5 میلیون بشکه رسیده است.

توانایی تولید 4.5 میلیون بشکه نفت در روز / برداشتمان از هنگام سه برابر عمانی‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس احمد قلعه‌بانی پیش از ظهر امروز در حاشیه بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی در این شهر که با حضور رئیس جمهور محقق شد با اشاره به بهره‌برداری از فاز دوم توسعه و تولید میدان نفتی هنگام با بیان اینکه میدان هنگام در میان ایران و کشور عمان در منطقه بخا این کشور مشترک است، اظهار داشت: در حال حاضر برداشت ایران از این میدان 120 میلیون فوت مکعب گاز و 30 هزار بشکه نفت سبک و مرغوب است.

وی با بیان اینکه تاسیسات مرتبط با میدان نفتی هنگام در 40 کیلومتری قشم مستقر و احداث شده است، افزود: تاکنون از این میدان 20 میلیون بشکه نفت استخراج شده است و استخراج نفت توسط ایران سه برابر کشور عمان است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه این میزان استخراج نفت از میدان هنگام در شرایط نفتی به نوعی از افتخارات ایران به شمار می‌رود، گفت: برنامه افزایش ظرفیت تولید در میدان هنگام به 40 تا 45 هزار بشکه در روز نیز در وزارت نفت دنبال می‌شود.

وی بیان داشت: ذخیره میدان هنگام برابر با 712 میلیون بشکه نفت درجا و دو تریلیون فوت مکعب گاز است.

قلعه‌بانی با بیان اینکه تاکنون در این میدان 450 میلیون دلار هزینه شده است، گفت: این در حالی است که دو برابر این رقم درآمد‌زایی حاصل کشور شده است.

وی اضافه کرد: حفاری پنج حلقه چاه دریایی، احداث چند سکوی نفتی، احداث سیستم‌های مرتبط، ایستگاه پمپاژ نفت به پالایشگاه‌های مجاور و احداث خط لوله زیر بستر دریا از هنگام تا قشم، احداث یک واحد تسویه و تولید آب شیرین و احداث کارگاه‌ها و کمپ‌های مربوطه بخشی از جمله طرح‌های اجرا شده در رابطه با تولید و برداشت نفت از میدان نفتی هنگام است.

قلعه‌بانی افزود: استفاده از تکنولوژی و طراحی مناسب سبب صرفه‌جویی حدود چهار تا پنج دلاری در تولید هر بشکه نفت در مقایسه با پالایشگاه و میادین مشابه دیگر شده است.

معاون وزیر نفت همچنین یادآور شد: قشم با داشتن میادین هیدروکربنی قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های نفت و گاز کشور را داراست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: فعالیت‌های وزارت نفت از سال 88 تا 91 دارای دو مشخصه اصلی شامل مقابله با تحریم‌ها و محدویت‌های بین‌المللی و تلاش بر حفظ روند توسعه بوده است.

قلعه‌بانی ادامه داد: در مدت زمان یاد شده میزان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز کشور افزایش یافته است.

وی بیان داشت: این در حالی است که 98 درصد از میادین مشترک نفتی و گازی نیز تعیین تکیلف شده‌اند.

معاون وزیر نفت افزود: حجم سرمایه گذاری‌ها در میادین مشترک که طی سال 84 نسبت به سال‌های قبل 2.9 درصد و در سال 88  6.4 درصد رشد داشته است طی سال 91 به 13.4 درصد رشد رسیده است.

قلعه بانی در ادامه به فعالیت‌های اکتشافی و کشف میدان‌ها و ذخایر جدید نفت و گاز در کشور اشاره و افزود: در حال حاضر از نظر برخورداری از ذخایر نفت در دنیا سوم هستیم.

وی بیان داشت: ناوگان حفاری نیز طی سال‌های مذکور گسترش قابل توجهی یافته است به نحوی که امروز از147 دستگاه حفاری خشکی و 31 دستگاه حفاری دریایی برخوردار هستیم.

به گفته قلعه بانی در حال حاضر توان تولید نفت در کشور به 4.5 میلیون بشکه رسیده است که این رقم در بخش تولید گاز برابر با 750 هزار متر مکعب است.

انتهای پیام/88001/ج40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول