اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه کیش در گفت‌وگو با فارس:

دولت‌ها دیر مناطق آزاد را شناسایی می‌کنند

امام جمعه کیش ضمن بحث پیرامون مسائل مختلف این جزیره در گفت‌وگویی با بیان اینکه دولت‌ها دیر مناطق آزاد را شناسایی می‌کنند، خواستار ثبات مدیریتی در این مناطق شد.

دولت‌ها دیر مناطق آزاد را شناسایی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از کیش، حجت‌الاسلام حسن علی‌دادی از آن دسته از امام جمعه‌هایی در کشور است که سال‌هاست در سمت خود باقی مانده و از نزدیک چند‌ دوره مدیریتی در سازمان منطقه آزاد را مشاهده و تجربه کرده است.

وی طی گفت‌وگویی متفاوت با خبرنگار فارس در این جزیره به سئوالات پاسخ داد.

‌فارس: به عنوان اولین سئوال بفرمایید روند توسعه کیش در زمینه‌های مختلف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علی‌دادی: در ابتدا باید بگویم جزیره کیش دارای یک توسعه ذاتی است همان‌گونه که هر شهری در سرزمین اصلی نیز نسبت به چند سال قبل خود پیشرفت‌هایی داشته و در واقع یک توسعه ذاتی دارد اما توسعه خاص جزیره کیش می‌توانست خیلی بهتر از این باشد و معتقد هستم مدیریت و برنامه‌ریزی باید پیشرفت همه جانبه را در پی داشته باشد که متاسفانه در کیش شتاب توسعه کند بوده و از تمام ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

فارس: اولویت‌های توسعه جزیره کیش را در چه زمینه‌هایی می‌دانید؟

علی‌دادی: اولویت اول در هر توسعه زیر ساخت‌های آن است و احساس می‌کنم جزیره در زیرساخت‌هایش که شامل آب، برق، آموزش و پرورش  و توسعه خیابان‌ها دچار مشکلاتی است. گاهی در یک بخش پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما در بخش‌های دیگر ضعیف عمل شد و در واقع توازن در توسعه دیده نشد. مانور عملی کیش ایام عید و فصل تابستان است که در این ایام با ترافیک سنگین مواجه می‌شویم ضمن اینکه شرکت آب و برق دیگر پاسخگوی جمعیت این جزیره نیست و دلیل مهم آن هم نبود همین زیر ساخت‌هاست.

فارس: دیدگاه شما درباره مقوله ثبات مدیریت در جزیره کیش چیست؟

علی‌دادی: توجه داشته باشید که هر چه عمر مدیریت‌ها طولانی‌تر باشد، آسیب‌ها کمتر و در نتیجه کارها بهتر پیش می‌رود و باید بگویم بنده هم با ثبات مدیریت موافق هستم اما دولت نهم و دهم در این زمینه خوب عمل نکرد و متاسفانه عمر مدیریت‌ها کم بود، ثبات مدیریت در یک سیستم باعث خواهد شد تا شاخص‌های رشد و توسعه مطلوب‌تر نمایان شود چرا که شناخت ظرفیت‌های یک سیستم مستلزم صرف زمان است و هرگاه این شناخت حاصل شود و مدیر نسبت به محیط پیرامون خود آگاه باشد می‌تواند با اتخاذ تصمیم‌های تعیین کننده روند توسعه را پویاتر کند.

 فارس: ارزیابی شما از ماهیت جشنواره کیش که شانزدهمین دوره خود را سپری می‌کند چیست؟

علی‌دادی: در یک جشنواره باید تمام اصناف نقش‌آفرینی کنند و این بدین معنی است که نباید فقط یک قشر خاص در این عرصه حضور داشته باشند و مردم باید احساس کنند که این جشنواره متعلق به خود آنهاست و البته نباید به گونه‌ای عمل کنیم که برگزاری کنسرت شاخص این جشنواره معرفی شود چرا که در این صورت به کار بردن اسم جشنواره برای چنین رویدادی مناسب نیست و ارزش آن نیز به شدت کاهش خواهد یافت در نتیجه باید با نگاهی موشکافانه و تحلیل واقعی به نتایج به دست آمده از برگزاری پانزده دوره گذشته و اجرای شانزدهمین دوره جشنواره تابستانی توجه شود، که چه ثمراتی در زمینه رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عاید جزیره شده است و در نهایت اگر باعث رونق در زمینه‌های مختلف شده، تداوم برگزاری آن مثبت تلقی می‌شود.

حجت الاسلام علیدادی

 فارس: پس از آن که در خطبه‌های نماز جمعه از نحوه برگزاری جشنواره انتقاد کردید و شفاف سازی در مباحث مالی این جشنواره را خواستار شدید، اما در خطبه‌های نماز جمعه بعدی مسئولان‌ برگزاری این جشنواره مورد تقدیر شما قرار گرفتند. در این زمینه چه توضیحی دارید؟

علی‌دادی: در این باره باید بگویم قبل از اینکه گزارش ارائه شود از طرف مسئولان اعلام شد که حاضرند گزارشی شفاف به مردم ارائه کنند و من هم در خطبه‌ای نماز جمعه از این حرکت شایسته آنها تشکر کردم به دلیل اینکه چنین کاری برای نخستین بار روی داده، اما با ارائه گزارش متاسفانه درباره مسائل مالی هیچ صحبتی مطرح نشد و در این زمینه شفاف سازی نشد ولی انتظار می‌رود تا با بیان یک گزارش شفاف کامل در تمام زمینه‌ها مردم را آگاه کنند.

 فارس: مشکل قطع برق ساکنان این جزیره را به شدت آزار می‌دهد و حل این معضل نیازمند نگرشی مسئولانه است به نظر شما در این باره چه کارهایی باید صورت گیرد؟

علی‌دادی: بخشی از مشکل برق جزیره به کمبود زیر ساخت‌ها مربوط است و بخشی از آن دلایل دیگری دارد، و در این حوزه باید تصمیم‌های اساسی اتخاذ شود چرا که با توجه به افزایش جمعیت کیش امکانات فعلی شرکت آب و برق کیش پاسخگوی نیاز سال‌های پیش رو نخواهد بود، لذا بالا بردن ظرفیت تولید آب و برق ضروری است. و در رابطه با قطعی طولانی مدت و پی در پی هفته گذشته باید بگویم که تعدادی از کیشوندان با تجمع در مقابل شرکت آب و برق خواستار حل مشکل شدند بعد از بررسی خواسته‌های تجمع کنندگان مقرر شد تا رأس ساعت شش با مسئولان، جلسه اضطراری برای حل مشکل برگزار شود و خوشبختانه این جلسه دو ساعت زودتر برگزار و ساعت شش خبر وصل برق و رفع مشکل به مردم اعلام شد. اما با تمام این توضیحات باید توجه داشت که مشکل برق به طور کلی برطرف نشده است.

* انتظار شما از دولت جدید درباره مناطق آزاد و به ویژه منطقه آزاد کیش چیست؟

علی‌دادی: یکی از مشکلات دولت‌ها این است که دیر مناطق آزاد را شناسایی می‌کنند و این مشکل بزرگی در روند توسعه این مناطق است. دولت‌های پیشین فرصت‌های متعددی را به همین دلیل از دست داده‌اند و در واقع آسیب اصلی به خود مناطق آزاد وارد شد و انتظار می‌رود تا دولت جدید با نگاهی متفاوت در این رهگذر گام بردارد. امیدوارم دولت جدید با بهره جستن از انسان‌های متخصص و متعهد و سپردن کار به کاردان و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود به سمتی حرکت کند که این مناطق و به ویژه کیش از ظرفیت‌های موجود به  بهترین شکل ممکن استفاده‌ای بهینه کند.

*فارس: سخن آخر امام جمعه جزیره کیش؟

علی‌دادی: یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد این است که در اجرای پروژه‌های ساخت و ساز گردشگری و مسکونی در جزیره کیش، مخصوصا در ساخت مناطق مسکونی جدید در چار‌چوب برنامه چشم انداز توسعه کیش، به زیر ساخت‌های فرهنگی و مذهبی و خصوصا مساجد که پایگاه‌های فرهنگی و معنوی توده مردم محسوب می‌شود توجه ویژه شود. باید در ساختمان سازی‌های گسترده‌ای که در کیش می‌شود رنگ و بوی اسلام و معنویت هم وجود داشته باشد. از آنجا که مساجد اساسی‌ترین پایگاه‌های معنوی برای مردم هستند، لذا همان طور که به طرح‌های دیگر بودجه اختصاص داده می‌شود به امر مسجد‌سازی هم بودجه مشخص سالانه در نظر گرفته شود.

==============

گفت‌وگو از: محمد پورسعید

==============

انتهای پیام/88003/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول