اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان خبر داد

عدم قطع برق در ازای صرفه‌جویی تا سه ماه آینده

مدیر عامل برق منطقه‌ای اصفهان گفت: مردم اصفهان اگر تا سه ماه آینده در مصرف برق صرفه‌جویی کنند با قطعی برق مواجه نخواهند بود.

عدم قطع برق در ازای صرفه‌جویی تا سه ماه آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هوشنگ فلاحتیان ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به مصرف برق در سه ماهه اول سال 92 اظهار کرد: مصرف برق در سه ماهه اول سال 92 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود هشت درصد افزایش داشته است؛ این مسئله نشان‌دهنده آن است که هم سطح رفاه مردم بالا رفته است و هم توسعه‌های گوناگون در حال وقوع است و در طول یک سال گذشته 130 هزار اشتراک برق جدید داشتیم که با اضافه شدن این تعداد مشترک جدید تعداد مشترک ما به دو میلیون و 400 هزار مشترک در منطقه اصفهان (اصفهان و چهارمحال و بختیاری) رسیده است که از این تعداد دو میلیون و 120 هزار مشترک مربوط به استان اصفهان است.

وی ادامه داد: حداکثر پیک بار در تابستان 91 سه هزار و 900 مگاوات بوده که این رقم در تابستان امسال به چهار هزار و 100 مگاوات رسیده است؛ به عبارت دیگر حداکثر بار 200 مگاوات افزوده شده و اگر بخواهد این روند ادامه پیدا کند، همه ساله باید 300 نیروگاه جدید وارد مدار کنیم که هزینه آن هزار میلیارد تومان در سال است.

* مشکل تأمین برق در صورت استمرار خشکسالی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان عنوان کرد: شرایط کنونی در حالی سپری می‌شود که در هفتمین سال خشکسالی به سر می‌بریم؛ البته تولید برق وابستگی بسیاری به آب دارد و اگر آب مورد نیاز و کافی به نیروگاه‌ها نرسد، طبیعتاً تأمین برق نیز دچار مشکل می‌شود، بنابراین همه مردم باید به این مهم توجه کنند و در مصرف برق و آب صرفه‌جویی کنند.

وی ابراز کرد: صرفه‌جویی به این معنا نیست که رفاه خود را کم کنیم؛ همه ما می‌توانیم با تغییر رفتار در مصرف صرفه‌جویی کنیم، با وجودی که در سال جاری نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش مصرف داشتیم، هیچگونه خاموشی به مصرف‌کنندگان اعمال نکردیم و ادامه این وضعیت و عدم اعمال خاموشی به مردم مستلزم رعایت در مصرف است.

فلاحتیان با اشاره به حلول ماه مبارک رمضان اذعان داشت: با حلول ماه مبارک رمضان خوشبختانه ساعات کاری کاهش پیدا کرده و این مسئله سبب می‌شود تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

وی افزود: توصیه‌ای که به کارمندان و مسئولان اداری دارم، این است که در پایان وقت اداری تجهیزات سرمایشی را برای حفظ و صرفه‌جویی در انرژی از مدار خارج کنند؛ همچنین صنایع تعمیرات خود را در فصل تابستان قرار دهند؛ کشاورزان نیز در شب نسبت به آبیاری مزارع و باغات خود اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان تأکید کرد: بخش‌های تجاری باید از لامپ‌های کم‌مصرف برای روشنایی اماکن استفاده کنند؛ کارخانجاتی که دارای مولدهای برق اضطراری هستند، برای تابستان به نحوی برنامه‌ریزی کنند که از مولد برق خود استفاده کنند؛ حتی این شرکت‌ها می‌توانند برای دریافت سوخت نیروگاه‌های خود از یارانه سوخت نیروگاهی استفاده کنند.

* تأثیرگذاری هدفمندی یارانه‌ها تنها در سال نخست

وی ادامه داد: واقعیت این است که تا یک سال پس از هدفمندی یارانه‌ها مصرف برق با کاهش روبرو بود، اما این کاهش مقطعی بود و دوباره به دوران اوج مصرف برگشتیم و این مسئله نشان از عدم برنامه‌ریزی در راستای هدفمندی یارانه‌ها است.

فلاحتیان با اذعان بر اینکه در سال 57 مصرف برق معادل یک میلیارد کیلو وات بوده است، افزود: در سال 57 مصرف برق معادل یک میلیارد کیلو وات بوده است که هم‌اکنون پس از گذشت بیش از 35 سال این مصرف به 23 میلیارد کیلو وات رسیده است؛ یعنی با افزایش 23 برابری روبرو بوده است. برای تولید هر کیلو وات برق باید سه دهم مترمکعب سوخت گاز مصرف کنیم و برای اینکه بتوانیم انرژی برق را در طول یک شبانه‌روز تأمین کنیم، باید 20 میلیون لیتر سوخت مصرف کنیم.

وی ادامه داد: تنها 10 درصد صرفه‌جویی در انرژی بازدهی دو میلیون لیتر سوخت را به دنبال دارد که در استان اصفهان صرفه‌جویی در 24 ساعت 2.5 میلیون دلار برگشت پول را به همراه دارد که در طول سال مبلغی بالغ بر 600 میلیون دلار معادل یک هزار و 500 میلیون تومان را شامل می‌شود.

این مقام مسئول گفت: هم‌اکنون فرهنگ استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف نهادینه شده است و در اکثر محصولات نیز برچسب انرژی تعبیه شده تا از این طریق با انتخاب محصول با مصرف پایین انرژی در مصرف برق صرفه‌جویی شود.

* خاموشی نداریم

وی گفت: اگر مردم در مصرف همراهی کنند، خاموشی نخواهیم داشت و این صرفه‌جویی می‌تواند 10 درصد باشد؛ با توجه به اینکه هشت درصد افزایش قیمت داشتیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان تذکر داد: تعرفه‌های برق از سال 83 تا قبل از هدفمندی یارانه‌ها تغییری نکرده بود و از بعد هدفمندی یارانه‌ها نیز پس از تغییر تعرفه دیگر تغییری در تعرفه‌های مشترکان اعمال نشده است.

وی تصریح کرد: ظرفیت تولید برق در مجموع عددی بالغ بر پنج هزار و 500 مگاوات را شامل می‌شود که بالغ بر یک هزار و 80 مگاوات آن را چهار نیروگاه برق آبی تولید می‌کنند و بقیه توسط 9 نیروگاه سوخت گاز و سیکل ترکیبی و بخار تأمین می‌شود.

فلاحتیان ادامه داد: اگر شرکت گاز بتواند سوخت نیروگاه‌های ما را تأمین کند، در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود و تولید بسیار ارزان تمام خواهد شد.

* تحریم‌ها تاکنون تأثیری در تولید برق نداشته است

وی اضافه کرد: تاکنون تحریم‌ها تأثیری بر تولید برق نداشته است و بیشتر قطعات تولید داخل بوده و هرگاه قطعه‌ای نیاز داشتیم و نتوانستیم بسازیم به کشور وارد شده است؛ به همین خاطر هیچگاه نیروگاه‌های ما با کمبود قطعات روبرو نبوده است تا سبب قطع برق در گذشته شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای در پایان اضافه کرد: اگر در این سه ماهه پیش‌رو مردم در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، مشکل برق نخواهیم داشت؛ حتی در مهرماه با کاهش یک هزار مگاواتی برق می‌توانیم دو نیروگاه را از مدار خارج کنیم و در این صورت به آب نیاز نداریم.

انتهای پیام/63015/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول