اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تربیت بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان:

اوقات فراغت، بستری برای استعدادیابی است

معاون تربیت بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان می‌گوید: اوقات فراغت بستر مناسبی برای استعدادیابی است و باید برنامه‌ها در این راستا ساماندهی شود.

اوقات فراغت، بستری برای استعدادیابی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ورزش در میان اقشار جامعه همواره از اقبال زیادی برخوردار است. یکی از مخاطبین اصلی برنامه‌های ورزشی هم نوجوانان و دانش‌آموزان هستند که همین مسئله، وظیفه و نقش نهاد آموزشی کشور را در این زمینه پررنگ‌تر می‌کند.

اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان نیز به عنوان عضوی از ستاد اوقات فراغت لازم است با برنامه‌ریزی مناسب به استقبال این مأموریت برود.

به همین دلیل با معاونت تربیت بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان به گفت‌وگو نشستیم تا از نظرات و برنامه‌های مجموعه مدیریتی وی در این خصوص آگاه شویم.

با امید سهراب نژاد در این مصاحبه، مباحث مختلفی از جمله کیفیت و حجم برنامه‌های اوقات فراغت این سازمان، مشکلات موجود در این راستا، وضعیت معلمان ورزش مدارس و کمبودها و درخواست‌های آموزش و پرورش استان را مطرح کردیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.   

فارس: به عنوان سؤال نخست، اقدامات معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش استان در راستای تشویق دانش آموزان و پرداختن به ورزش چیست؟

سهراب‌نژاد: اداره‌کل آموزش و پرورش در راستای اجرای سند تحول بنیادین که در واقع همان نقشه راه است، اقدام به اجرای برنامه در 3 مجموعه کرده که این موارد شامل اداره تربیت بدنی و ورزش، اداره مراقبت درمقابل آسیب‌ها و اداره سلامت و تندرستی است که هر کدام از این قسمت‌های نیز فعالیت‌های خاص خود را دارند.

در حوزه تربیت بدنی با توجه به طرح‌های ملی صورت گرفته در استان کردستان، آموزش ژیمناستیک در پایه دوم، شنا در پایه سوم، تنیس و دوومیدانی در پایه‌های چهارم و پنجم و از سال آینده در پایه نخست از دوره متوسطه اول، آموزش بستکبال را نیز در سرفصلهای درسی دانش‌آموزان گنجانده‌ایم.

فارس: شرایط مربیان و مدرسان ورزش در آموزش و پرورش چگونه است؟

حقیقت این است که در سطح استان،  مربیان و معلمان توانمندی در ورزش داریم. 971 معلم تربیت بدنی در سطح استان وجود دارند که عمدتا دارای تحصیلات بالا بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و در همایش‌های مختلف مقاله ارائه می‌دهند.

مشکل ما کمبود امکانات در مجموعه آموزش و پرورش است. البته تلاش‌های خوبی به منظور در اختیار قرار دادن امکانات بیشتر در اختیار مربیان ورزش و در راستای توسعه ورزش دانش‌آموزی در حال انجام است.

فارس: با توجه به اینکه در ایام تابستان قرار داریم معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش چه برنامه‌هایی و با چه اهدافی را در این زمینه در دستور کار قرار داده است؟

اعتقاد دارم اوقات فراغت، بستری برای استعدادیابی است. با وجود 267 هزار دانش‌آموز در استان و با توجه به نیاز آنها به امکانات و تجهیزات برنامه‌ریزی به منظور زیر پوشش قرار گرفتن 100 هزار نفر از این دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفته است.

این آمار 40 درصد از مخاطبین برنامه‌های ما را شامل می‌شود و تأکید اساسی در برگزاری این برنامه‌ها بر کیفیت‌بخشی بوده است. 

فارس: تحقق این مسئله و پرکردن مناسب اوقات فراغت برای این حجم از دانش‌آموزان امکانپذیر و عملی است؟

ببینید، در بحث اوقات فراغت تنها ما مسئول نیستیم، 25 دستگاه متولی امورات فرهنگی جامعه هستند اما چون ما با طیف وسیعی از مخاطب مواجه هستیم، لذا توقعات از ما بیشتر است.

الان تنها 12 تا 13 درصد از اماکن ورزشی استان در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد و ما نیز تلاش کرده‌ایم از این فضاها با لحاظ کردن کیفیت، نهایت استفاده را داشته باشیم.

فارس: به نظر می‌رسد جدا از مکان و سالن، مشکلاتی نیز در بخش نیروی انسانی وجود دارد.

دستیابی به نیروی انسانی باتجربه، متخصص و کاردان در مدتی کوتاه امکانپذیر نیست. در برخی رشته‌های ورزشی چون کشتی، مربی ما باید خودش در آن ورزش فعالیت کرده باشد.

البته طی 2 سال گذشته، چندین کلاس مربیگری یا ارتقای درجه به منظور افزایش توان علمی و عملی برگزار شد و خود آنها نیز مشتاق بوده‌اند.

فارس: در طول سفرهای استانی رئیس جمهور، ساخت چندین سالن و استخر تصویب شد اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

عملیات احداث 9 استخر سرپوشیده در استان آغاز شده که با توجه به اعتبارات دریافتی ساخت آن ادامه می‌یابد.

در رابطه با دیگر اقدامات آموزش و پرورش هم باید بگویم ما از تاریخ 10 مهر ماه 91 فعالیت‌های آموزش شنا را شروع کرده‌ایم که امیدواریم تا پایان تابستان، همه مخاطبان طرح زیر پوشش آن قرار گیرند.

ضمن آنکه طرح صبا به منظور شناسایی استعدادها را نیز در شهرستان قروه و در رشته شنا انجام داده‌ایم.

فارس: بازخورد طرح چگونه بوده است؟

خوشبختانه مسئول استعدادیابی توانسته است در این طرح استعدادهای مناسبی را شناسایی کند تا پس از ماه مبارک رمضان مورد آموزش قرار بگیرند.

فارس: یکی از انگیزه‌های لازم برای ورزشکار انجام مسابقه است، به جز تمرین چه برنامه‌هایی در این خصوص در دست اقدام دارید؟

بعد از ماه مبارک رمضان مسابقات استانی در سه رشته برگزار خواهد شد، ضمن آنکه اوایل شهریور ماه نیز مسابقاتی کشوری در سطح آموزشگاه‌ها برگزار می‌شود که تیم استان کردستان نیز در این بازی‌ها حضور دارد.

فارس: در چه رشته‌هایی شرکت کننده داریم؟

با توجه به اینکه در ورزش‌هایی چون تنیس روی میز، طناب‌زنی و ژیمناستیک ابتدایی در ایران صاحب عنوان و مقام هستیم، برنامه‌ریزی به منظور اعزام همین تیم‌ها صورت گرفته است.

فارس: اخیرا یک کلاس داوری والیبال در استان برگزار شد که هم هیئت والیبال و هم آموزش و پرورش خود را متولی این کلاس می‌دانستند بالاخره کدام یک از شما میزبان بودید؟

البته تمام نهادها و بخش‌ها در راستای توسعه ورزش استان حرکت می‌کنند، اما این کلاس داوری به میزبانی آموزش و پرورش بود که ارتقای داوری به درجه یک بود.

فارس: ارتباط اولیا دانش آموزان با مربیان و کارشناسان تربیت بدنی چگونه است؟

در این خصوص از اولیای دانش‌آموزان گله داریم ، چرا که خود را از مجموعه آموزش و پرورش دور نگاه داشته‌اند. دفتر معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش آمادگی دارد تا هرگونه سؤال و پیشنهاد والدین را ظرف 48 ساعت پاسخ دهد.

فارس: به عنوان سؤال آخر، سایر دستگاه‌های متولی چگونه می‌توانند آموزش و پرورش را یاری دهند؟

همانگونه که می‌دانید مسئول دبیرخانه ستاد ساماندهی اوقات فراغت اداره‌کل ورزش و جوانان استان است، اما به دلیل آنکه آموزش و پرورش مخاطبان زیادی دارد در میان مردم و دانش‌آموزان ما به عنوان مسئول اصلی شناخته می‌شویم.

به همین دلیل خواسته ما این است که در برنامه‌ریزی‌ها و اختصاص منابع ساختمانی و فیزیکی ما را یاری دهند تا علاوه بر نیروی انسانی ماهر امکانات و فضا هم برای تربیت دانش آموزان داشته باشیم.

===============

مصاحبه از: کیوان قاسمی

===============

انتهای پیام/79012/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول