اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان:

افزایش نرخ باروری در چارچوب سلامت باشد

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان گفت: مادر و کودک سالم لازمه وجود جامعه‌ای سالم و افزایش نرخ باروری در چارچوب سلامت است.

افزایش نرخ باروری در چارچوب سلامت باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان داداشی صبح امروز در جلسه سلامت باروری جوانان با بیان اینکه اقدام‌هایی در راستای سلامت باروری در گیلان آغاز شده است، اظهار کرد: آماده کمک در این راستا هستیم.

وی با تصریح بر اینکه در برنامه 1404 قرار است ایران کشور سلامت منطقه باشد، گفت: برای رسیدن به این هدف تنها با کمیت و اینکه جمعیت نفوس را افزایش دهیم کافی نیست بلکه باید مرگ و میر مادران باردار و نوزادان و کودکان زیر پنج سال نیز کاهش یابد.

*کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان ملاک ارزیابی سازمان بهداشت است/فعالیت 960 خانه بهداشت در گیلان

این مسئول، کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان را ملاک ارزیابی سازمان بهداشت عنوان کرد و افزود: پس از انقلاب اسلامی نظام شبکه بهداشت در کشور نهادینه شد و اکنون مرگ نوزادان در کشور 12 و هشت دهم به ازای هزار تولد زنده است و این رقم در گیلان به عدد 10 رسیده که به‌زودی با تک رقمی شدن آن موفقیت بزرگی برای استان ثبت می‌شود.

وی از فعالیت 960 خانه بهداشت در گیلان خبر داد و یادآور شد: این خانه‌ها در دورترین روستاها نیز مشغول ارائه خدمات هستند.

به گفته داداشی، 230 مرکز بهداشتی درمانی و پایگاه بهداشتی در گیلان وجود دارد که نتیجه این فعالیت‌ها منجر به کاهش مرگ و میر مادران شده است.

*کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان در گیلان

وی خاطرنشان کرد: تولد زنده در گیلان به 100 هزار نفر حدود هشت است در حالی که متوسط کشوری به ازای 100 هزار نفر 22 بوده که باید تا سال 1404 این عدد به زیر 15 برسد.

به گفته این مسئول، مرگ و میر کودکان زیر یک سال در کشور هشت در هزار، مرگ و میر مادران به میزان 32 درصد، باروری‌های ناخواسته 71 درصد و سقط جنین شش درصد است.

داداشی، تصریح کرد: ما علاقه‌مند هستیم جمعیت افزایش یابد اما شاخص کشوری باید حفظ شود و می‌توانیم با رعایت این شاخص به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه کشورها با علم خود در دنیا حکومت می کنند نه با نفوس آن، اذعان کرد: باید تمام تلاش خود را به‌کار گیریم تا آیتم‌های لازم را داشته باشیم و به سلاح علم مجهز باشیم.

*افزایش جمعیت نیازمند فرهنگ‌سازی درست است/رشد نرخ باروری در چارچوب سلامت باشد

این مسئول فرهنگ‌سازی درست را در افزایش جمعیت مهم دانست و متذکر شد: اگر قرار است فرهنگ‌سازی صورت گیرد بدون ارتباط به مسایل اقتصادی و اجتماعی نیست و دولت باید برای برطرف شدن بیکاری و اقتصاد برنامه داشته باشد و زیرساخت‌ها فراهم شود.

وی همکاری دستگاه‌های مختلف در برطرف شدن بیکاری و رونق اقتصادی گیلان را تاثیرگذار خواند و یادآور شد: مادر و کودک سالم لازمه وجود جامعه‌ای سالم و افزایش نرخ باروری است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان با تصریح بر اینکه مرگ و میر کودکان به سن مادران مربوط می‌شود، سن مناسب فرزندآوری را بین 18 تا 35 و حدود 40 سال ذکر کرد و یادآور شد: مادران در این سن باردار شوند تا به سلامت جمعیت آسیبی نرسد و مرگ و میر نوزادان و مادران افزایش نیابد.

وی افزایش نرخ باروری را در چارچوب سلامت ذکر کرد و یادآور شد: در افزایش جمعیت نباید به گونه‌ای عمل کنیم که عوارض آن گریبانگیر ما شود.

انتهای پیام/2300/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول