اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار قزوین:

هدف‌گذاری در توسعه روستایی ضروری است

استاندار قزوین گفت: اولویت‌ و هدف‌گذاری در مجموعه توسعه روستایی نکته بسیار مهمی است که دهیاران باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

هدف‌گذاری در توسعه روستایی ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، احمد عجم در چهارمین همایش سراسری یک روزه دهیاری‌های استان قزوین که در سالن اجتماعات دانشگاه تربیت معلم استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: دو انتخابات مهم و تاثیرگذار در یک اقدام واحد و یک بستر محقق شد که یکی انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران و دیگری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بود.

 وی افزود: یکی از آنها به صورت مستقیم به دهیاران مربوط می‌شود و دیگری همه گستره ایران اسلامی را در بر می‌گیرد و عظمت، وفاداری مردم ایران به نظام، صیانت از آرمان‌های امام (ره) و شهدا و پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب را نشان داد.

 این مسئول اضافه کرد: خلق حماسه سیاسی با مدیریت هوشمندانه و الهی رهبری و لبیک درست و به موقع مردم که حکایت از یک پیوند مستحکم و وسیع بین مردم و رهبری دارد، تحقق یافت.

 استاندار قزوین ادامه داد: انتخابات شوراها در همان گستره شکل گرفت و برای نخستین‌بار جمهوری اسلامی برگزاری دو انتخابات مهم را در یک روز تجربه کرد که هم باید از مسئولان برگزاری انتخابات و مردم تشکر کنم و هم به رئیس جمهور منتخب مردم که سکان مدیریت و اجرای کشور را یک ماه دیگر بر دوش می‌گیرد، تبریک گوییم و از دولت احمدی‌نژاد نیز تشکر کنیم که حمایت بالایی در توسعه روستاها داشت.

 عجم با اشاره به خدمات‌رسانی بالا به روستاها تصریح کرد: توسعه و پیشرفت در روستاها در هیچ دوره‌ای قابل قیاس با دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیست و با همتی که صورت گرفت امروز مطالبات مردم متنوع‌تر و بیشتر از گذشته است.

 وی افزود: به طوری که در دهه 70 مردم در روستاها دغدغه راه، بهداشت، آب آشامیدنی سالم و مدرسه را داشتند و امروز اینترنت پر سرعت و مطالباتی از این دست دغدغه مردم است که همین امر نشانه پیشرفت است.

 این مسئول اضافه کرد: خواست اجتماعی تعطیل بردار نیست و فقط نوع خواسته‌ها متفاوت است اما نیاز مردم به حکومت و دولت همیشه در جای خود باقی است و آنچه برای دولتمردان اهمیت دارد نیازسنجی از مطالبات مردم به ویژه در روستاها است.

 استاندار قزوین بیان کرد: خدماتی که در روستاها صورت گرفته است، موجب مهاجرت معکوس شده و باید بکوشیم تا با ارتقای سطح کیفی خدمات، مهاجرت را بیش از پیش معکوس کرده و مردم به صورت جدی و مثبت از شهرها به روستاها مهاجرت کنند.

 عجم با تاکید بر اهمیت نیازسنجی در روستاها گفت: اگر نیازها را درست و به موقع تشخیص دهیم، برای برنامه‌ریزی، رفع نیازها و برداشتن موانع از میان، قطع یقین با فرصت مناسب و با هوشیاری و همت مناسب می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم.

 وی با بیان اینکه باید مشکلات را به درستی شناسایی کنیم، اظهار کرد: کاری که در دو دوره دولت اتفاق افتاد و ثمره شیرینی به نام عمران را در روستاها شاهد هستیم حاصل برنامه‌ریزی، دقت عمل، نیازسنجی درست و پیگیری مستمر و تأمین و مدیریت منابع مادی و انسانی است.

 این مسئول با تأکید بر اولویت‌گذاری در رفع مشکلات، تخصیص منابع و برنامه‌ریزی گفت: اولویت‌بندی در مشکلات بسیار حائز اهمیت است زیرا مشکلات بسیاری داریم که هم‌سان نیستند، بنابر این باید نیاز ضروری را از غیر ضروری تفکیک کرده و سپس اقدام کنیم.

استاندار قزوین ضمن تأکید بر مقوله فرهنگی در روستاها گفت: همه نکات در مورد روستاها را نباید به حوزه عمران روستایی معطوف کنیم بلکه در عمران روستایی مقوله فرهنگ و بازسازی فرهنگ نیز جایگاه دارد که جهت‌گیری دفتر امور روستایی استانداری در حوزه عمرانی به این سمت بوده است.

عجم با اشاره به اینکه محور همه این حرکت‌ها و توفیقات وحدت و انسجام است، گفت: نباید روستاها را تفکیک کنیم زیرا هر روستا، شهر و جامعه‌ای که وحدت در آن کم‌رنگ باشد، پیشرفت ندارد و هزینه مادی و معنوی زیادی را متحمل می‌شود.

دولت همت خود را بسیج کرده تا روستاها احیا و پایدار شوند

وی با اشاره به اینکه در دولت فعلی توجه ویژه‌ای به توسعه روستاها شد، عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم برای دهیاری‌ها موضوع مالیات بر ارزش افزوده است که در استان قزوین نیز مالیات بر ارزش افزوده به درستی مدیریت شده و در جای خود هزینه می‌شود.

استاندار قزوین افزود: درحال حاضر در سطح استان قزوین روستاهایی وجود دارد که به اندازه یک شهر هم‌سنگ خود از مالیات بر ارزش افزوده بهره‌مند می‌شوند.

عجم اضافه کرد: توزیع، مدیریت و نظارت بر این منابع در حوزه بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها اتفاق می‌افتد و دفتر امور روستایی استانداری قزوین انسجام خوبی را در این زمینه در بین دهیاران، شوراها و سایر مراکز خدمت‌رسانی ایجاد کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دهیاری‌ها محور اولیه برای دریافت خدماتی مانند ارتباطات، آب، راه، برق و گاز هستند، گفت: تا قبل از این دولت سطح دسترسی روستاهای واجد شرایط به نعمت گاز به حدود 23 روستا نمی‌رسید ولی امروز بیش از 270 روستا از نعمت گاز بهره‌مند هستند و گازرسانی به برخی روستاها نیز در حال انجام است و 100 درصد روستاها نیز از نعمت برق و آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند.

این مسئول با بیان اینکه در بسیاری از روستاها جریان مهاجرت معکوس شده است، خاطرنشان کرد: استان قزوین از جمله استان‌هایی است که قربانی جریان مهاجرت از روستا به شهر است به طوری که 72 درصد جمعیت این استان شهرنشین هستند که با توزیع امکانات و منابع می‌توان جریان معکوس مهاجرت را شاهد بود.

استاندار قزوین خطاب به دهیاران گفت: دهیاران باید به چند نکته توجه داشته باشند که یکی از این نکات قانون است، در این سال‌ها، قانون محور حرکت همه ما بوده و این باید به عنوان یک فرهنگ در حوزه اجرا و پاسخگویی به مردم و مسئولان محور حرکت باشد و قانون نباید هیچگاه کم‌رنگ شود و باید به عنوان فرهنگ مستمر جاری کنیم.

عجم افزود: موضوع دیگر این است که باید تبعیض‌ها کنار گذاشته شود و اگر مردم عدالت را می‌خواهند لمس کنند باید این موضوع از خانواده و روستا به عنوان کوچک‌ترین هسته اجتماعی آغاز شود.

وی تصریح کرد: توجه به مسائل زیست محیطی، بهداشت عمومی، رعایت حقوق مردم و دولت، رعایت حریم روستاها، حفظ حقوق مردم و بیت‌المال از جمله نکاتی است که باید دهیاران مورد توجه قرار دهند.

این مسئول یادآور شد: دولت جمهوری اسلامی همه همت خود را بسیج کرده تا روستاها احیا و پایدار شده و مردم تفاوتی بین شهر و روستا احساس نکنند، جز اینکه در روستاها مزیت زندگی چشم‌نوازتر از شهرها باشد.

انتهای پیام/77010/ک40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول