اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جاذبه‌های گردشگری یا مناطق آزاد فرهنگی؟!

ترویج مسائل غیردینی توسط معدودی از گردشگران به رشد ناهنجاری‌ها دامن زده و فضاهای گردشگری را به لحاظ دینی ناامن می‌سازد که نتیجه نبود نظارت میراث فرهنگی در این زمینه است.

جاذبه‌های گردشگری یا مناطق آزاد فرهنگی؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین‌زهرا جاذبه‌های متفاوت و متعدد طبیعی، تاریخی و فرهنگی موجود در نقاط مختلف استان قزوین در توسعه این استان از جنبه‌های گوناگون دارای اهمیت و اعتبار است.

عرصه گردشگری و جذب توریست از سال‌های گذشته با توجه به حساسیت امر جزو دستور‌ کارهای اساسی مقامات، مدیران به ویژه مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان قزوین قرار داشته و سیاست‌های گردشگری این استان نیز بر پایه جذب توریست ترسیم شده است.

انجام یک سیر و سفر کوتاه در یکی از صدها و هزاران جاذبه‌های خوش‌ آب‌ و هوای قزوین در ایام بهار و تابستان سبب آشنایی مضاعف‌تر با نوع فرهنگ‌، آداب، سلایق و گونه‌ها و سبک‌ها متنوع زندگی شده و در درک بهتر روابط اجتماعی نیز تأثیرگذار و مهم است.

عرصه‌ها و امکان گردشگری، سیاحتی و تفریحی قابل استفاده و بازدید شهر قزوین و نواحی تابعه بسیار متعدد و بیشتر این آثار حتی در زمره قدیمی‌ترین اثر‌های تاریخی و دیدنی نیز قرار دارند.

ورود سالیانه حجم کثیر و هزاران نفر از مسافران، میهمانان، گردشگران و بازدید‌کنندگان از استان‌های مختلف و حتی در سطوح بین‌المللی به عنوان توریست‌های جهانی چهره استان قزوین به ویژه شهر قزوین را به عنوان یکی از پایتخت‌های مهم تمدنی مورد توجه و اشاره نهاد‌های فرهنگی ملی و بین‌المللی قرار داده است.

استان قزوین با دارا بودن نواحی متعددی چون: منطقه الموت به عنوان سرزمین دژهای تسخیر‌ناپذیر اسماعیلیه، سرچشمه‌های آبگرم‌های معدنی و قابل استفاده برای گردشگران در نواحی مختلف به ویژه در منطقه آبگرم شهرستان آوج، کاروان‌های متعدد شاه‌عباسی و بقاع متبرکه مذهبی و کثرت بناهای کهن در مجموعه شهرستان بویین زهرا، چشمه‌های خروشان و مزارع سرسبز و حاصلخیز پهنه دشت قزوین، دریاچه‌های متعدد که خود منشأ گردشگری و تفریح هستند همه و همه به نشاط و زیبایی طبیعت استان قزوین افزوده و مجموعه‌ای دلنواز و چشم‌گیر از مخلوقات را در ورای چشم‌های بازدید‌کنندگان قرار داده است.

تعدد جاذبه‌های سیاحتی، گردشگری و اساطیری در استان قزوین البته قابل کتمان نبوده و این مهم با ثبت‌های مکرر آثار مهم این استان در زمره ابناء تاریخی یونسکو و تجلی بین‌المللی سبک‌ها و سیاق‌های قزوینی نیز شکلی عظیم‌تر و در خور توجه‌تر به خویش گرفته است.

با اندک تأمل و بررسی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی می‌توان دریافت که بستر‌سازی‌ها و تدوین چارچوب‌های مفید و اثر‌گذار برای تبدیل عرصه گردشگری و توریست به صنعتی درآمد‌زاد و پرسود نیازمند نگاهی فرابخشی از سمت و سوی مسئولان استانی و حتی کشوری است.

تهیه راهبرد‌ها و نقش‌های اثر‌گذار برای توسعه صنعت گردشگری واقعیت حاضر است که متأسفانه آن‌طور که باید و شاید به آن از جانب مسئولان فرهنگی اهمیت داده نشده است.

برنامه‌سازی‌ برای جذب توریست و توجه به معرفی و اطلاع‌رسانی در حوزه آثار گردشگری و تاریخی فریضه‌ای کوتاه مدت مربوط به نوروز و یا سه ماه فصل تابستان برای استفاده و بهره‌برداری گردشگران و بازدید‌کنندگان نیست و قطعا حرکت در راستای کلیشه‌‌برداری و الگوبرداری از سبک‌ و سیاق‌های کهنه در امر شناسایی آثار و ابنای گردشگری نیز بی‌تأثیر و صرفا هزینه‌کرد از جیب بیت‌المال شمرده می‌شود.

در حال حاضر بسیاری بناها، مجموعه‌ها و آثار اساطیری و کهن در خود مجموعه میراث‌ فرهنگی و گردشگری استان قزوین به علت تکثر غفلت‌ها و برخی سطحی‌نگری‌ها همچنین دچار نوعی توریست‌گریزی شده و علی‌رغم استقرار یک مجموعه منحصر‌ به فرد و قابل تحسین در یکی از مناطق این استان در عمل گردشگر اشتیاقی به حضور و بازدید از منطقه را در خود ندیده و چهره‌ای ارزشی را از بنای یاد شده در ذهن خود تصور نمی‌کند.

دلایل و علل عمده‌ای که برای عدم تمایل گردشگران به منظور بازدید و سیاحت از جاذبه‌های استان قزوین در نواحی مختلف را می‌توان متصور شد بسیار گسترده و دارای پیچیدگی‌های خاصی هستند.

عدم اطلاع‌رسانی کافی در خصوص پدیده و یا جاذبه تاریخی مورد اشاره، نبود امکانات، تجهیزات و وسایل رفاهی و آسایش در اطراف و اکناف یک بنا و طرح قدیمی، عدم وجود خطوط انتقال گردشگران از داخل مراکز شهری به مجموعه‌های منحصر به فرد گردشگری و تفریحی، کم‌توجهی به بحث افزایش تخصیص اعتبار برای مرمت و نوسازی ابنیه تاریخی و گردشگری جزو اصلی‌ترین دلایل ایجاد مانع برای خیز بلند عرصه گردشگری استان قزوین به عنوان صنعتی پرسود و درآمدزا به حساب آمده و شمرده می‌شود.

در راستای سیاست جذب توریست و گردشگران داخلی و خارجی و برگزاری تور‌های بازدید یک‌روزه از نواحی پرجاذبه و توریست‌پذیر استان قزوین سیاست‌ها و نگاه‌های مسئولان و مدیران استان قزوین طی سالیان اخیر عطف به جذب سرمایه‌گذار به منظور کسب و کار و توسعه فعالیت‌های سرمایه‌محور در مناطق بکر و دست‌نخورده این استان به ویژه در مناطق گردشگری بوده است.

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تأمین منابع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در خصوص توسعه حضور توریست‌های گردشگر برای حضور و بازدید از ابنیه تاریخی و گردشگری این استان اظهار داشت: معاونت نظارت میراث فرهنگی استان قزوین با توجه به ضرورت نحوه ارائه خدمات گردشگری امسال طرح نظارتی خود را برای سفرهای تابستان طی چند روز اخیر آغاز کرده و ادامه می‌دهد.

نادر محمدی ادامه داد: نظارت بر کیفیت و کمیت نرخ اغذیه، ارائه سرویس مطلوب به مسافران، رعایت بهداشت و ... از برنامه‌های بازدید تأسیسات گردشگری استان قزوین است که در راستای تأمین حداکثری و مطلوب رفاه حال مسافران و میهمانان گردشگر انجام می‌شود.

وی به انجام نظارت‌های مداوم از فضاهای موجود گردشگری این استان در ایام تابستان خبر داد و افزود: کمیته نظارت گشت‏‌های خود را برای کنترل خدمات تأسیسات گردشگری به منظور پذیرایی از گردشگران از 25 خرداد ماه شروع کرده و این نظارت تا پایان تعطیلات تابستان نیز توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بهداشت، سازمان بازرگانی، اداره کل تعزیرات حکومتی و اداره کل نظارت بر اماکن عمومی استان قزوین ادامه پیدا می‌کند.

محمدی بیان کرد: در بازدیدهای کارشناسان میراث فرهنگی استان قزوین ضمن نظارت بر اماکن دارای جاذبه‌های توریستی همچنین راهنمایی‌های لازم نیز به مدیران و کارکنان واحدها ارائه شده و با متخلفانی که از قوانین و مقررات سرپیچی می‌کنند نیز برخورد صورت می‌گیرد.

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افزود: با نظارت مستمر و مشترک دستگاه‌های عضو کمیته بر تأسیسات گردشگری این امید می‌رود تا بتوانیم سطح خدمات ارائه شده به گردشگران را افزایش داده و ضمن برخورد مناسب و پذیرایی مطلوب سیر و سفر میهمانان را به طور مطلوب‌تر مهیا کرد.

مطلب قابل ذکر در پایان این است که طی چند سال اخیر نیز با تمام وعده‌‌های ارایه شده در مرحله عمل شاهد زننده‌ترین و نامناسب‌ترین نوع رعایت شئونات به ویژه در عرصه‌های دینی و مذهبی در حوزه‌های گردشگری بوده‌ایم و انتظار مسئولان و دلسوزان فرهنگی برای ایام پیش‌رو به مدیران برنامه‌ساز و پشتیبان این است که با فراخی خاطر بیشتر به نظارت‌ها و بازدید‌های مداوم خویش ادامه داده و از رواج برخی ناهنجاری‌های اخلاقی، فرهنگی و دینی در اماکن و عرصه‌های گردشگری استان قزوین جلوگیری به عمل آورده و در عوض با احیای مسائل دینی در فضاهای تفریحی امکان بهره‌مندی بیشتر شهروندان از خدمات ارایه شده را فراهم کنند.

انتهای پیام/77005/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول