اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تجار عراقی آفتی بر ساقه‌های خودکفایی/ دالان مخفی دلالان به گندمزاران خوزستان

با فرا رسیدن فصل برداشت گندم، استان خوزستان در پیچ و خم تائید و تکذیب ورود دلالان عراقی قرار گرفته است و گهگاهی راهی جز باور کردن این حقیقت تلخ ندارد.

تجار عراقی آفتی بر ساقه‌های خودکفایی/ دالان مخفی دلالان به گندمزاران خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، مدتیست که بحث خرید و فروش گندم این استان به دلالان عراقی مطرح شده است و پیرامون این موضوع مسئولان نیز مصاحبه‌های ضد و نقیضی را ارائه داده‌اند که برخی از آنها به حق با واقعیت منطبق نیست!

با این وجود برای خیلی از کشاورزان و تولیدکنندگان گندم این خبر و اتفاق میمون و خوشحال‌کننده‌ای است که تجار خارجی از جمله تجار عراقی با حضور بر سر مزارع اقدام به خرید گندم گندمکاران می‌کنند و آن را به خارج از کشور انتقال می‌دهند.

این موضوع با رضایتمندی و خوشحالی کشاورزانی همراه است چرا که با قیمتی بالاتر از قیمت خرید تضمینی دولت محصول را می‌فروشند.

اما به جرات می‌توان گفت که با فرا رسیدن فصل برداشت گندم، استان خوزستان در پیچ و خم تائید و تکذیب ورود دلالان عراقی قرار گرفته است و گهگاهی راهی جز باور کردن این حقیقت تلخ ندارد.

البته بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال قرار است با افزایش 10 درصدی، تولید گندم در خوزستان به یک میلیون و 700 هزار تن نیز برسد.

این خرید سر مزارع توسط خارجی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که رکورد واردات گندم به کشور در 10 سال اخیر شکسته شده و کشوری که چند سال پیش داعیه خودکفایی در تولید گندم را مطرح کرده و حتی جشن‌های این خودکفایی گوش عالم را کر کرد، حالا این خودکفایی به وابستگی محض تبدیل شده است.

خرید تضمینی محصولات کشاورزی از 30 سال پیش با خرید گندم آغاز شد و پس از آن با هدف خودکفایی کشور، محصولات دیگری مانند برنج، چای، جو و پنبه نیز در طرح خرید تضمینی قرار گرفت، اما این خریدهای تضمینی گاهی با قیمت‌هایی پایین انجام و باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

به نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی و تاراج این محصول اساسی، سبد غذایی هموطنان شاهد افزایش قیمت در صنایع پایین دستی وابسته به گندم و مهم‌تر از همه نان که اصلی‌ترین نیاز غذایی در جامعه ایرانی محسوب می‌شود، باشد.

داستان از اینجا آغاز شد که مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان رامشیر اعلام کرد: خریداران عراقی برای پیش خرید گندم کشاورزان این استان، دو برابر قیمت خرید تضمینی دولت پیشنهاد کرده‌اند که طبیعتا کشاورزان تمایل دارند گندم خود را کیلویی یک‌هزار و 200 تومان بفروشند نه کیلویی 650 تومان.

*بسیاری از کشاورزان ناراضی هستند

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این خصوص چنین اظهار کرد: پیشنهاد قیمت یک‌هزار و 200 تومانی به گندم‌کاران از سوی دلال‌ها تائید شده است.

حجت‌الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی در گفت‌‌وگو با فارس اظهار کرد: قیمت اعلام شده خرید گندم هر کیلو 750 تومان باعث نارضایتی بسیاری از کشاورزان در سطح کشور شده است.

وی در مورد قیمت تعیین شده خرید گندم گفت: قیمت اعلام شده خرید گندم ناعادلانه است و بسیاری از کشاورزان در سطح کشور ناراضی هستند.

سادات ابراهیمی در زمینه واردات گندم افزود: دولت با واردات گندم از گندمکاران خارجی حمایت می‌کند و با خرید گندم با قیمت هر کیلو یک‌هزار تومان از گندم‌کاران خارجی در حق گندم‌کاران داخلی بی‌انصافی می‌شود.

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در اینباره خاطر نشان کرد: دولت گندم وارداتی را با قیمت تمام شده هر کیلو هزار تومان وارد می‌کند ولی حاضر نیست گندم را با این قیمت از گندم‌کاران داخلی خریداری کند و فرصت خودکفایی در تولید این محصول را به کشاورزان داخلی بدهد.

سادات ابراهیمی در مورد وجود دلال‌ها در بازار خرید گندم گفت: نرخ پائین‌ اعلام شده از سوی دولت برای خرید گندم با کیفیت باعث شده دلال‌های خرید گندم در سطح استان اقدام به خریداری گندم تا کیلویی یک‌هزار و 200 تومان کنند.

وی در ادامه افزود: اگر خرید گندم به دست دلال‌ها صورت گیرد گندم با کیفیت به دست مردم نمی‌رسد و در نتیجه با مشکل تامین نان با کیفیت در سطح کشور مواجه خواهیم شد و گندم با کیفیت کشور به صورت غیر قانونی از کشور خارج می‌شود.

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در مورد قیمت خریداری شده گندم از کشاورزان داخلی بیان کرد: اگر قیمت خرید گندم بر اساس هزینه کرد کشاورز تعیین نشود باید منتظر خالی بودن سیلوها و مشکل تامین آرد مورد نیاز برای مردم باشیم.

سادات ‌ابراهیمی در زمینه قیمت‌گذاری گندم گفت: دولت باید قیمت‌گذاری‌های محصولات کشاورزی را با در نظر داشتن هزینه‌ تمام‌شده محصول در نظر بگیرد و در صورتی که قیمت اعلام شده محصولی از سوی دولت ناعادلانه باشد این امر باعث بی‌رغبتی کشاورزان در کشت بعدی می‌شود.

*تکذیب فروش گندم به دلالان عراقی

مدیر جهادکشاورزی خرمشهر نیز ورود دلالان عراقی به بازار خرید گندم در این شهرستان را رد کرد.

ابراهیم داوری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر در این خصوص اظهار کرد: تاکنون موردی از ورود دلالان عراقی برای خرید گندم از کشاورزان این شهرستان مشاهده نشده است.

*فروش گندم به تعاونی‌های روستایی

مدیر اداره تعاون روستایی هندیجان نیز در خصوص وجود یا عدم وجود دلالان در بازار گندم خوزستان گفت: تاکنون گزارشی از وجود دلالان و یا حضور آن‌ها در بین کشاورزان هندیجانی برای خرید گندم به ما نرسیده است.

غلام‌عباس بهنیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان اظهار کرد: کشاورزان هندیجانی محصولات خود را به اداره تعاونی روستایی در حال فروش هستند.

وی اضافه کرد: پس از اظهارنظرهای انجام شده در خصوص وجود دلالان در بازار گندم خوزستان بررسی‌هایی انجام شد اما کشاورزان در خصوص وجود دلالان عراقی برای خرید گندم در این شهرستان گزارشی را ارائه نکردند.

*فرمانداران بر فروش گندم نظارت کنند

استاندار خوزستان نیز با رد فروش گندم به دلالان عراقی اظهار کرد: فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها باید کشاورزان را به فروش گندم خود به شرکت غله و خدمات بازرگانی تشویق کنند.

سید جعفر حجازی ورود دلالان عراقی و پیش خرید گندم خوزستان را تکذیب کرد و افزود: به دلیل عدم وجود مرز آزاد بین ایران و عراق جهت خروج گندم، هیچگونه دلالی اقدامی به خرید گندم از کشاورزان نکرده است.

وی ادامه داد: شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار، همه گندم کشاورزان استان را خریداری می‌کند و مازاد بر مصرف را به خارج از استان صادر خواهد کرد.

حجازی از فرمانداران شهرستان‌ها خواست که بر فروش گندم کشاورزان نظارت بیشتری داشته باشند.

*کسی که خبر صادرات گندم خوزستان را اعلام کرده اطلاعات کافی ندارد

معاون توسعه خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این راستا گفت: هیچ گندمی از این استان صادر نمی‌شود.

یونس حسین‌نژادیان در خصوص اخبار اخیر مبنی بر صادرات گندم از خوزستان اظهار کرد: بر اساس مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادرات گندم ممنوع است.

وی افزود: اگر قرار است رفع ممنوعیتی در این خصوص انجام شود باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت که متولی این کار است انجام شود.

معاون توسعه خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ادامه داد: بنابراین و با توجه به ممنوعیت صادرات گندم هیچ گندمی از استان خوزستان صادر نمی‌شود.

حسین‌نژادیان در خصوص خبر یک منبع آگاه مبنی بر صادرات گندم خوزستان به عراق نیز اضافه‌ کرد: تاکید می‌کنم که متولی بخش صادرات کالا وزارت صنعت و معدن است و کسی که خبر صادرات گندم خوزستان را اعلام کرده اطلاعات کافی ندارد چرا که صادرات گندم ممنوع است.

*حرفی در حد یک شایعه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: خروج هر کالایی از استان به تائیدیه گمرک نیاز دارد و تحت نظارت آن‌ها انجام می‌شود و فروش گندم به دلالان عراقی یک شایعه است.

امیرحسین نظری اظهار کرد: بر اساس مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات گندم از خوزستان ممنوع است و قاچاق محسوب می‌شود.

وی هرگونه خروج گندم از خوزستان به خارج از کشور را تکذیب کرد و ادامه داد: خروج هر کالایی از استان به تائیدیه گمرک نیاز دارد و تحت نظارت آن‌ها انجام می‌شود و فروش گندم به دلالان عراقی یک شایعه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه متولی صادرات سازمان صنعت و معدن است، تصریح کرد: هیچ‌گونه موردی مبنی بر اینکه دلالان عراقی در بازار گندم خوزستان وجود دارند، گزارش نشده است و از مرزهای بسته خوزستان گندم خارج نمی‌شود.

*پیشنهاد برای جلوگیری از فروش گندم به عراق

با توجه به اینکه مشتریان عراقی برای خرید گندم‌های ایرانی به دو برابر قیمت خرید تضمینی پیش‌قدم شده‌اند، وزارت جهاد کشاورزی افزایش قیمت خرید تضمینی گندم را برای افزایش انگیزه کشاورزان برای فروش محصول خود به متقاضیان داخلی پیشنهاد داده است.

در این زمینه معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرده است، گفت: در استان کرمانشاه چنین پیشنهاداتی از طرف دلالان عراقی مطرح شده اما با توجه به اینکه خرید و فروش گندم در داخل به نفع کشور است وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید، اعلام کرده است که کشاورزان می‌توانند حداقل 9 میلیون تن گندم به دولت بفروشند و هیچ مشکلی از نظر تولید این محصول وجود ندارد.

ناصر توکلی همچنین عنوان کرد: برای افزایش انگیزه کشاورزان باید در قیمت خرید تضمینی گندم امسال بازنگری شود و این پیشنهاد از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده است.

محصول گندم در سال گذشته سرنوشت خوبی نداشت چرا که به دلیل پائین بودن نرخ خرید تضمینی داخلی بخشی از گندم خوراک انسانی خوراک دام شد و بخشی به صورت غیر مجاز از کشور خارج شد که نهایتا مسئولان برای تامین سفره مردم دست به دامان واردات ‌شدند و با وجود تولید 5 میلیون تنی مازاد مصرف داخلی، 6 میلیون تن از این محصول وارد شد.

با توجه به فراز و نشیب‌های بازار گندم در سال گذشته انتظار می‌رفت امسال از تکرار سرنوشت سال گذشته این محصول جلوگیری شود اما گویا شرایط و این بار دلالان خارجی وضعیت بازار این محصول استراتژیک را به گونه‌ای دیگر رقم خواهند زد.

به هر حال فارغ از تایید و تکذیب‌هایی که در خصوص ورود و یا عدم ورود دلالان عراقی در بازار گندم خوزستان وجود دارد، باید نسبت به این مسئله با حساسیت بیشتری عمل کرد تا اگر احیاناً موردی در این خصوص وجود داشته باشد به سرعت جلوی آن گرفته شود تا یکی از مهمترین محصولات کشاورزی کشورمان به سرنوشت دلالی و دلال‌ بازی گرفتار نشود.

گزارش از مریم خبازی

انتهای پیام/ 72001/ع40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول