اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تدوین پیش‌نویس لایحه قانون مشارکت بخش عمومی ‌‌ـ خصوصی

علیشیری: مهم‌ترین ضعف کشور مربوط به مدل‌سازی تامین مالی بر اساس استانداردهای بین‌المللی است

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: مهم‌ترین ضعف کشور مربوط به مدل‌سازی تامین مالی بر اساس استانداردهای بین المللی است

علیشیری: مهم‌ترین ضعف کشور مربوط به مدل‌سازی تامین مالی بر اساس استانداردهای بین‌المللی است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بهروز علیشیری بعد از ظهر امروز در جمع سرمایه‌گذاران خارجی شرکت‌کننده در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی در تبریز با بیان اینکه ایران در چهار سال گذشته رشد مستمر در افزایش میزان ورودی سرمایه خارجی داشته است، افزود: با وجود شرایط ویژه حاکم بر روابط اقتصادی و بین‌المللی کشور، ایران با ورود سرمایه‌گذاری خارجی به میزان 4 میلیارد و 870 میلیون دلار توانست رشد 142 درصدی جذب سرمایه‌گذاری خارجی را نسبت به سال پایه 2007 محقق کند.

وی در این همایش ضمن تشریح شاخص‌ها و عملکرد اقتصاد کلان کشور، ایران را کشوری باثبات و سرزمین فرصت‌های طلایی سرمایه‌گذاری توصیف کرد که در مقایسه با کشورهای همسایه و منطقه مزیت‌های رقابتی ویژه‌ای دارد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، مزیت‌های اقتصادی ایران را واقع شدن در منطقه خاورمیانه، دارای مرز مشترک با کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان بزرگ‌ترین پایگاه صنعتی در حوزه کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا (MENA)، دارا بودن منابع غنی هیدروکربنی، چهارمین کشور تولیدکننده نفت در دنیا، دومین کشور دارای ذخایر گازی جهان عنوان کرد.

وی افزود: همه این مزیت‌های ذاتی در کنار نیروی جوان و تحصیلکرده مزیتی است که در کمتر کشوری می‌توان آن را مشاهده کرد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: ایران در بخش منابع فلزی و تولید روی، سرب، کبالت، آلومینیوم، منگنز و مس دارای رتبه بین چهارم تا نهم جهان است.

علیشیری در تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی کشورمان گفت: تضمین ریسک‌های سیاسی سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی، تضمین خرید محصول، تخصیص خوراک به قیمت رقابتی، تامین نیروی انسانی متخصص و ماهر پروژه‌ها، تامین زیرساخت‌های مورد نیاز همچنین حمایت‌های قانونی و مقرراتی از مشوق‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران برای تشویق سرمایه‌گذاری در رشته‌های مختلف به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی ویژگی‌های این قانون را عدم محدودیت در درصد مشارکت سهمی، میزان سرمایه‌گذاری خارجی، میزان سود قابل انتقال، سرمایه قابل انتقال به خارج و نوع سرمایه قابل پذیرش عنوان کرد.

 علیشیری، معافیت ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی( ماشین‌آلات دست اول)، استرداد حقوق و عوارض گمرکی پرداخت شده برای ورود مواد اولیه را به عنوان بخشی از مشوق‌های قابل ارائه به سرمایه‌گذاران مطرح کرد.

خصوصی‌سازی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی گامی مثبت در کشور 

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به روند خصوصی‌سازی در کشور خصوصی‌سازی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی را گامی مثبت در کشور دانست.

علیشیری، امضای موافقت‌نامه‌های تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری، موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و موافقت‌نامه‌های گمرکی را به عنوان گامی مثبت برای حفظ حقوق سرمایه‌گذاران خارجی در کشور مطرح کرد.

وی در ادامه با اشاره به روند مثبت خصوصی‌سازی و افزایش شاخص بورس در کشورمان یادآور شد: افزایش شاخص بورس ایران در مقایسه با سایر کشورها نمایانگر این است که بازار بورس ایران نیز می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های برتر سرمایه‌گذاری مطرح شود.

 معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در عین حال خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای بخش خصوصی کشور، تجهیز منابع مالی بین‌المللی بدون تحمل ریسک به همراه توزیع آن است.

تجیهز منابع مالی به معنای وام بانکی، فاینانس یا مشارکت سهمی نیست

وی یادآور شد: در ایران زمانیکه از تجیهز منابع مالی صحبت می‌شود، معمولاً وام بانکی، فاینانس یا مشارکت سهمی را در نظر می‌گیرند در صورتیکه انواع شیوه‌های تامین متنوع و پیچیده‌تری وجود دارند که می‌توان از مشارکت غیرسهمی نام برد که براساس آن انواع ترتیبات قراردادی برای بهبود و بسط وضعیت بنگاه‌ها شامل قراردادهای حق لیسانس، برون‌سپاری، تحقیق و توسعه، فرانشیز و نظایر آن نام برد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در عین حال خاطرنشان کرد: در شرایطی که کشورها برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به شدت رقابت می‌کنند، ایران باید در این مسابقه بین‌المللی با آنها همگام شود.

علیشیری در ادامه افزود: در دنیای امروز برای جذب سرمایه‌گذار خارجی با جنگ مشوق‌ها و مزیت‌ها روبه‌رو هستیم و رقابت برای آماده‌سازی، شفاف‌سازی و حرکت روان و سیار در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در همه دنیا وجود دارد.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی اظهار کرد: مهم‌ترین ضعف کشور مربوط به مدل‌سازی تامین مالی براساس استانداردهای بین‌المللی است که باید تلاش کرد تا مدل تامین مالی طرح‌ها را به گونه‌ای طراحی کرد که سرمایه‌گذاران خارجی ترغیب به سرمایه‌گذاری در کشور شوند.

علیشیری در ادامه استفاده هدفمند از ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی همچنین تبدیل آنها به فرصت‌های سرمایه‌گذاری را مهم ارزیابی کرد و افزود: تجربیات موجود در جهان و ایران نشان می‌دهد که چنانچه فرصت‌های تجاری به سرمایه‌گذاری تبدیل شود، ضمن ایجاد اشتغالزایی و توسعه صادرات می‌تواند توسعه اقتصادی پایداری را برای کشور به ارمغان آورد.

هم‌پیوندی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ویژگی‌مهم توسعه سرمایه‌گذاری

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، هم‌پیوندی بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را از ویژگی‌های مهم توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور دانست و گفت: همکاری بخش دولتی و خصوصی زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی میز خدمت سازمان سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی برای نخستین بار در کشور تصریح کرد: راهنمایی و مشاوره به سرمایه‌گذاران داخلی متقاضی جذب سرمایه‌گذار خارجی، برگزاری و تشکیل جلسه با هیئت‌های خارجی به منظور تشریح قوانین موجود در کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی، انجام هماهنگی و اقدامات لازم با نمایندگان تام‌الاختیار مستقر در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی ایران به منظور اخذ مجوزهای اولیه مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی، هدایت و هماهنگی امور متقاضیان سرمایه‌گذاری در بهره‌مندی از مشاوره‌های نمایندگان مستقر در مرکز برای انتخاب محل طرح و احداث کارخانه از اقدامات این حوزه بوده است.

علیشیری با اشاره به قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری گفت: مراکز خدمات سرمایه‌گذاری در همه استان‌ها آماده همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی در قبل، حین و بعد از سرمایه‌گذاری هستند و نقطه قابل اتکاء برای آنها برای تسریع در فرایند گردش کار برای اخذ مجوزها و رفع تنگناهای احتمالی است.

 تدوین پیش‌نویس لایحه قانون مشارکت بخش عمومی- خصوصی

وی، تدوین پیش‌نویس لایحه قانون مشارکت بخش عمومی- خصوصی برای نخستین بار در کشور و ارسال به مراجع ذیربط، انجام اقدامات ویژه و گسترده به منظور افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح عملکرد و تقویت ساختار مراکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان‌های کمتر توسعه‌یافته را از اقدامات سازمان در قالب حوزه سیاستگذاری و بسترسازی جذب سرمایه‌گذاری خارجی برشمرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت کرد ضمن سفر به ایران برای بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی کشور، سرمایه‌گذاری کنند.

توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور

 علیشیری در ادامه با اشاره به وجود و در دسترس بودن سرمایه‌گذاران خارجی بالقوه تصریح کرد: لازم است تمرکز بیشتر دستگاه‌های اجرایی و صاحبان فرصت بخش خصوصی بر جذب سرمایه‌گذار به عنوان جایگزین و مکملی برای روش‌های قرضی و وام‌های داخلی و خارجی باشد.

وی، اصلاح نظام بودجه‌ریزی دولتی را از دیگر راهکاری ارتقای سرمایه‌گذاری در کشور دانست و افزود: انجام پروژه‌های عمرانی صرفاً از طریق بودجه دولتی معایب زیادی از جمله هزینه‌های بالا، طرح‌های نیمه تمام، طولانی شدن پروژه‌ها، اندازه‌گیری میزان توفیق مدیران براساس مدیریت هزینه‌ها و میزان برخورداری از سهم بیشتر از بودجه عمومی به همراه دارد.

علیشیری تصریح کرد: وابستگی پروژه‌های زیرساختی و طرح‌های عمرانی به بودجه دولتی مانع از ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه خصوصی و خارجی ‌شده و امکان ایجاد ائتلاف بین منابع مالی ملی و بین‌المللی می‌شود.

وی، به همه سرمایه‌گذاران اطمینان داد دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی کشور حمایت می‌کند.

در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در آذربایجان‌شرقی، شش پانل تخصصی شامل صنعت، معدن و تجارت ،کشاورزی و صنایع تبدیلی، گردشگری و خدمات، امور زیربنایی و انرژی، توسعه و عمران شهری همچنین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حضور صاحبان پروژه‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

دراین همایش 408 طرح و پروژه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف به ارزش تقریبی 15 میلیارد یورو به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه خواهد شد. 

سرمایه‌گذاران خارجی به عنوان سفیرانی از کشورهای جهان هستند که فضای حاکم بر کشور و وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را مورد ارزیابی قرار داده و به اطلاع سران کشورهای خود خواهند رساند.

سرمایه‌گذار پس این همایش می‌تواند در ارتقای روابط اقتصادی ،تجاری و سیاسی بین ایران و سایر کشورها مفید باشد.

در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در آذربایجان‌شرقی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، استاندار آذربایجان‌شرقی، نماینده ولی‌فقیه در استان، نمایندگان مجلس، رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی همچنین شماری از مدیران اجرایی و بخش خصوصی حضور دارند. 

انتهای پیام/60001/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول