اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استان البرز پیشگام در تولید محصولات ارگانیک در کشور

نخستین نمایشگاه محصولات سالم و ارگانیک در کرج فعال است

با راه‌اندازی نخستین نمایشگاه محصولات سالم و ارگانیک در کرج، استان البرز که پیشگام در تولید این نوع از محصولات کشاورزی است، گامی دیگر در راه ترویج و تشویق استفاده از این محصولات برداشت.

نخستین نمایشگاه محصولات سالم و ارگانیک در کرج فعال است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، یک سال قبل در چنین روزهایی و به طور دقیق‌تر دوم تیر ماه سال 91 نخستین مزرعه تولید محصولات ارگانیک کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تاسیس شد.

در آن دوران رسانه‌ها با انتشار این خبر اعلام کردند: "در جلسه‌ای که با حضور معاونان و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، محمدرضا رضاپناه رئیس قطب علمی کشاورزی ارگانیک کشور از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سیدرضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران، مهدی‌پور دبیر انجمن ارگانیک ایران و جمعی از اعضای هیات‌ علمی دانشکده کشاورزی و دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و دست‌اندرکاران طرح مزرعه ارگانیک این واحد دانشگاهی برگزار شد، با کسب تاییدیه و گواهی استاندارد اتحادیه اروپا برای تولید محصولات ارگانیک از کشور سوئیس نخستین مزرعه تولید محصولات ارگانیک کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تاسیس شد.

این مزرعه به مساحت بیش از دو هکتار است و نخستین مزرعه ارگانیک در کل کشور و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اولین و تنها دانشگاه سطح کشور است که دارای مزرعه ارگانیک است."

* برگزاری نخستین نمایشگاه محصولات سالم و ارگانیک در کرج

حال یک سال از افتتاح این مزرعه نمونه در کشور و با تلاش مسئولان علمی و اجرایی البرز، شاهد برگزاری نخستین نمایشگاه محصولات سالم و ارگانیک در مرکز این استان هستیم.

افتتاح و برگزاری این نمایشگاه نشان‌دهنده موفقیت کشاورزان استان البرز در تولید محصولات با کیفیت است و از میان 48 غرفه دایر شده در نمایشگاه فوق، اکثر غرفه‌داران بومی استان البرز هستند.

به گزارش خبرنگار فارس از کرج، نخستین نمایشگاه محصولات سالم و ارگانیک در این شهرستان دارای دو سالن مجزا است که یکی از آن‌ها اختصاص به توزیع محصولات ارگانیک و دیگری محصولات کشاورزی سالم دارد.

اکثر غرفه‌داران حاضر در این نمایشگاه که از روز 12 تیر ماه دایر و به مدت یک هفته فعال خواهد بود، از استان البرز هستند و تنها چند غرفه‌دار از استان‌های شمالی و شمال غربی کشور در نمایشگاه فوق حضور یافته‌اند.

* توزیع محصولات دامی سالم در کرج

در کنار محصولات کشاورزی عرضه شده در این نمایشگاه که با تلاش سازمان میوه‌ و تره‌بار کرج افتتاح شده است، محصولات دامی از جمله لبنیات سالم و گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک نیز توزیع می‌شود.

طی روزهای اخیر به ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته مردم استان البرز از این نمایشگاه استقبال بسیار خوبی کرده و برخی از اقلام کشاورزی و دامی طی ساعت‌های عصر به اتمام می‌رسد.

شهروندان کرجی که از نمایشگاه عرضه محصولات ارگانیک و سالم بازدید و اقدام به تهیه نیازهای خود کرده‌اند، در گفت‌وگوهای مختلف با خبرنگار فارس از این اقدام مسئولان ابراز رضایت کرده و تاکید داشتند که اینگونه نمایشگاه‌ها در هدایت صحیح رژیم‌های غذایی مردم مفید و موثر است.

یک خانم خانه‌دار کرجی که خود را مرصع قیامی معرفی می‌کرد، به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر عادات غذایی مردم دچار تغییرات غیر مفید شده و به دلیل زندگی شهری و زندگی کارمندی مردم بیشتر به سمت فست‌فودها و تهیه و مصرف غذاهای بسته‌بندی شده رفته‌اند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با رشد جمعیت و ضرورت تامین مواد غذایی مردم، حجم زیادی از محصولات کشاورزی گلخانه‌ای و صنعتی و استفاده از کودهای شیمیایی در پرورش این محصولات از کیفیت غذاهای امروز کاسته است.

قیامی بیان داشت: به همین دلیل ما نیازمند تغییر رژیم غذایی موجود هستیم و مهمترین کار برای رسیدن به این هدف تهیه محصولات با کیفیت و سالم است و امیدوارم برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها و عرضه بیشتر محصولات ارگانیک و سالم در تحقق این مهم موثر باشد.

بر اساس اعلام سازمان میوه و تره‌بار شهرستان کرج، نخستین نمایشگاه عرضه محصولات سالم و ارگانیک در این شهرستان که از روز 12 تیر ماه آغاز به کار کرده است، تا 17 همین ماه به آدرس کرج، میدان جمهوری، بلوار ماهان غربی، جنب نمایشگاه و فروشگاه شیلات دایر خواهد بود.

* تفاوت محصولات سالم و ارگانیک در چیست

طی ماه‌های اخیر تبلیغات بسیاری در مورد محصولات سالم و ارگانیک انجام شده و مردم تشویق به تهیه این نوع از محصولات دامی و کشاورزی می‌شود، اما اکثر مردم در حال حاضر از تفاوت آن‌ها اطلاعی نداشته و حتی برخی این دو را مترادف و یکی می‌دانند.

در همین رابطه کارشناسان تاکید دارند که این دو محصول با هم تفاوت‌هایی دارند و به عبارتی هر محصول ارگانیک به طور قطع یک محصول سالم است، اما محصولات سالم لزوماً ارگانیک نیستند.

بر اساس تعاریف ارائه شده از سوی انجمن ارگانیک ایران "کشاورزی ارگانیک یعنی استفاده از اطلاعات سنتیو علمی برای کاهش استفاده از سموم و مواد شیمیایی در تولید محصولات سیستم‌های کشاورزی ارگانیک بر پایه مدیریت اکوسیستم استوار است و به نهاده‌های خارج از مزرعه وابسته نیست.

در این نوع از کشاورزی از نهاده‌های سنتز شده مانند کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها، داروهای دامپزشکی، گیاهان اصلاح شده ژنتیکی و نژادی و مواد نگهدارنده، مواد افزودنی و از تابش اشعه‌ها استفاده نمی‌شود."

از سوی دیگر محصولات سالم به محصولاتی گفته می‌شود که به صورت کنترل شده و در حجم بسیار محدود از این نهاده‌های سنتز شده استفاده می‌کنند.

به عبارتی محصول ارگانیک به محصولی گفته می‌شود که در مراحل کشت، داشت و برداشت از نهاده‌های سنتز شده مانند کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها استفاده نشده، اما در محصولات سالم از کودها و آفت‌کش‌ها به صورت محدود و در حد استاندار استفاده گردیده است.

انتهای پیام/2302/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول