اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با خروج همه کمباین‎ها از پلدختر

محصولات کشاورزی پلدختر در حال نابودی است

محصولات کشاورزی پلدختر از قبیل گندم، جو و گلرنگ به دلیل نبود دستگاه برداشت در حال نابودی است.

محصولات کشاورزی پلدختر در حال نابودی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از پلدختر، در حالی که برداشت محصولات کشاورزی از قبیل گندم، جو و گلرنگ شهرستان پلدختر به اتمام نرسیده است، دستگاه‎های کمباین که کار برداشت را برعهده دارند، از شهرستان پلدختر خارج شده و دستگاه‎های متولی نه تنها هیچ‎گونه تلاش جدی برای رفع نیاز کشاورزان ندارند، بلکه پلیس راه ملاوی با متوقف نمودن کمباین‎هایی که بین دو روستای نزدیک به هم تردد می‎کنند و انتقال آن به پارکینگ باعث فراری شدن آن‌ها از منطقه پلدختر شده است.

بر اساس این گزارش جمعی از کشاورزان این شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کردند به دلیل نبود کمباین در شهرستان پلدختر آن‌ها تاکنون موفق به برداشت محصول گندم، جو و گلرنگ خود نشده‎اند.

مجید محمودی کشاورز ساکن روستای گل گل در این باره به فارس گفت: کشاورزان روستای گل گل با بیش از 70 هکتار کشت گندم و جو هنوز تا امروز به دلیل نبود کمباین موفق به برداشت محصولات خود نشده‎اند.

وی افزود: در حالی آن‌ها موفق به برداشت نشده‎اند که زمان مفید برداشت در شهرستان پلدختر به دلیل گرمسیری بودن اوایل خردادماه است.

این کشاورز پلدختری با بیان اینکه امسال به دلیل کمبود کمباین کشاورزان تا دو و سه برابر نرخ مصوب به کمباین‎داران بابت برداشت محصول خود هزینه پرداخت کرده‎اند، گفت: با این شرایط فعلی دیگر کار کشاورزی در پلدختر جز متضرر شدن کشاورز فایده ندارد.

کرم جودکی کشاورزی که برای نخستین بار در پلدختر و لرستان اقدام به کشت بهاره گلرنگ کرده است، به فارس گفت: درحالی اقدام به کشت آزمایشی گلرنگ در پلدختر کرده که این محصول به خاطر نبود کمباین در حال نابودی است.

وی افزود: اگر مسئولان همکاری لازم را برای تامین کمباین انجام دهند محصول خوبی از گلرنگ خود برداشت می‎کند.

صالح صاحب دو دستگاه کمباین که در پارکینگ پلیس راه ملاوی متوقف شده است، در این خصوص به فارس گفت: به دلیل مسافت کم بین مزارع آن‌ها نمی‎توانند هر بار دستگاه‎های خود را بر روی تریلر سوار کنند و به این مزرعه و آن مزرعه بروند.

وی افزود: متاسفانه تا آمدیم کمباین‎های خود را از پلیس ملاوی برای برداشت محصول گندمی که سه کیلومتری پلیس راه ملاوی است، عبور دهیم پلیس دستگاه ما را متوقف و به پارکینگ انتقال داد. 

این دارنده کمباین‎ گفت: ترجیح می‎دهد، در شهری کار کند که حداقل مسئولان محلی آنجا احترامی برای کمباین‌داران قائل شوند و هر ساعت جلوی آن‌ها را نگیرند و به پارکینگ ببرند.

جهاد کشاورزی پلدختر که در این خصوص برای حل مشکل کشاورزان پلدختری تاکنون اقدام به نامه‌نگاری با پلیس راه ملاوی برای جلوگیری از خروج کمباین از شهرستان پلدختر کرده است، به دلیل عدم همکاری پلیس راه ملاوی نتوانسته جلوی خروج کمباین‎ها را از شهر پلدختر بگیرد.

فرمانده پلیس راه ملاوی با بیان اینکه کاری که جهاد کشاورزی از پلیس راه می‎خواهد کاملا غیرقانونی است، گفت: اینجانب با این همه درجه که نمی‎توانم جلوی کمباین‎ها را بگیرم و به آن‌ها التماس کنم، برای برداشت محصول کشاورزان همکاری کنند.

البته فرمانده پلیس راه ملاوی جمله دیگری خطاب به مدیر جهاد کشاورزی پلدختر بیان کرد که از نوشتن آن معذوریم!!

علی خادمی مدیر جهاد کشاورزی در توضیح این نکته که طبق جلسه شورای کشاورزی شهرستان پلدختر که با حضور فرماندار، نماینده نیروی انتظامی و دیگر اعضا مصوب شده است، جلوگیری از خروج کمباین از شهرستان در مواقع ضروری که کشاورزان هنوز محصول خود را برداشت نکرده‎اند را کاملا قانونی دانست.

حال امیدواریم بین این‌ همه کشمکش پلیس راه ملاوی و جهاد کشاورزی کسی پیدا شود که مشکل کشاورزان پلدختر را هر چه زودتر حل کند، البته حل این مشکل چندان سخت نیست فقط اگر متولیان امر کمی به فکر تولید در این شرایط سخت اقتصادی و تحریم‎های ناجوانمردانه غرب باشند نه چیز دیگر.

انتهای پیام/85009/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول