اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل خبر داد

کاهش 29 درصدی بارش در اردبیل

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اردبیل گفت: در سال‌جاری با کاهش 29 درصدی بارندگی‌ها در مناطق مختلف استان نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو هستیم.

کاهش 29 درصدی بارش در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی اسلامی عصر امروز در جریان بررسی مشکلات آب شرب مناطق روستایی در اردبیل اظهار داشت: بارش بارانی که سال گذشته در استان اردبیل اتفاق افتاد، 371 میلی‌متر بوده است در حالی که امسال این میزان بارش به کمتر از 265 میلی‌متر کاهش یافت.

وی تصریح کرد: چهار شهر مشگین، اردبیل، پارس‌آباد و خلخال شهرهای کم بارش استان اردبیل بوده که در مقایسه با سایر مناطق با کمترین بارندگی روبه‌رو بودند.

اسلامی ضرورت استفاده بهینه از منابع آب شرب شهری و روستایی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: ذخیره‌سازی سدها و آبگیری آنها از یک ماه زودتر از موعد مقرر آغاز شد و به دلیل کاهش بارندگی باید اولویت تأمین منابع آب شرب و سپس کشاورزی باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان در ادامه اضافه کرد: مدیریت منابع در مصرف آب شرب در استان به رفع کمبود در این زمینه منجر شده و این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی در استفاده بهینه از آب شرب و بهداشتی است.

وی بیان کرد: استان اردبیل جز 17 استان برتر کشور در مورد بارندگی است که جبران افت شدید بارندگی در استان را نتیجه بارندگی در اواخر خردادماه می‌بینیم که در برخی از مناطق منجر به وقوع سیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اما با آغاز فصل تابستان مشکلات آب شرب روستایی یکی از مشکلات جدی در مناطق مختلف استان است به طوریکه در تمام شهرها فرمانداران تدابیری را به کار گرفتند تا با تانکر و دیگر امکانات سیار آبرسانی را در اولویت قرار دهند.

به گفته فرماندار مشگین‌شهر با خشک شدن اغلب چشمه‌ها مناطق روستایی با مشکلاتی روبه‌رو هستند به طوریکه فرسودگی خطوط انتقال آب بر وخیم بودن اوضاع دامن زده است.

سید حمید عباداللهی افزود: اگر امسال در مصرف آب صرفه‌جویی نشود قطعاً تا آخر تابستان مشکلات و تنگناها در این حوزه بیشتر قابل لمس و مشهود می‌باشد.

اما فرماندار خلخال نیز از حاد بودن وضعیت آب شرب در این منطقه خبر داده و از خشک شدن بسیاری از چشمه‌ها و آب‌های جاری در این منطقه از استان اردبیل خبر داد.

هوشنگ محمدی با بیان اینکه در برخی از روستاها تنها یک ساعت آب شرب جاری است، افزود: هشت روستا در شاهرود از بحران آب رنج می‌برند که آبرسانی با تانکر به این مناطق در اولویت است.

اما در بزرگ‌ترین شهرستان استان اردبیل بعد از مرکز استان یعنی پارس‌آباد مشکلات حادتر است.

به گفته فرماندار این شهرستان دو تصفیه‌خانه از سه دهه گذشته در این منطقه فعال بوده و به دلیل فرسودگی تأسیسات و امکانات مشکل آب شرب بیشتر از هر زمان دیگر احساس می‌شود که با تخصیص 14 میلیارد ریال می‌توان بخشی از این بحران و نارسایی را برطرف کرد.

در سایر شهرستان‌ها نیز این مشکل همچنان رنج‌آور است که انتظار می‌رود مسئولان در این زمینه اقدامات لازم و ضروری را انجام دهند.

انتهای پیام/62006/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول