اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان:

50 شبکه فارسی زبان ماهواره‌ای در کشور قابل دریافت است

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان گفت: اکنون 50 شبکه فارسی زبان ماهواره‌ای در کشور قابل دریافت است که برنامه‌های مختلف را به زبان فارسی پخش می‌کند.

50 شبکه فارسی زبان ماهواره‌ای در کشور قابل دریافت است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، فردین علیخواه پیش از ظهر امروز در نشست بررسی مقایسه‌ای شبکه‌های دینی فارسی‌زبان که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد اظهار کرد: نخستین ماهواره اواسط قرن بیستم به فضا پرتاب شد و از آن دوره رقابت‌ها به قوی‌تر شدن تکنولوژی ماهواره کمک کرد.

وی با بیان اینکه ورود ماهواره به ایران از سال 70 به طور جدی آغاز شد گفت: در این دوره استفاده از ماهواره به صورت طبقاتی انجام می‌شد و در روستاهای کشور چیزی به عنوان ماهواره مطرح نبود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: قانون ممنوعیت ماهواره‌ای از سال 70 از سوی نهادهایی مانند وزارت کشور، نیروی انتظامی و مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

وی با اشاره به نگاه‌های رقیب در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث‌های تهاجم فرهنگی، امنیت ملی و امنیت اجتماعی از یک طرف مطرح می‌شود و از طرفی دیگر پیش‌بینی بود که نمی‌توان با ماهواره مبارزه کرد.

علیخواه تصریح کرد: اکنون 20 سال از قانون ممنوعیت ماهواره‌ای می‌گذرد و این وضع مطلوبی نیست که پس از 20 سال هنوز آن قانون وجود دارد و تنها هر پنج سال تمدید شود.

وی تصریح کرد: تلاش‌هایی در خصوص استفاده مشروط از ماهواره مطرح شد ولی همچنان ممنوعیت مطلق وجود دارد.

وی ادامه داد: ایستگاه‌های زمینی وجود دارد که این ایستگاه‌ها برنامه‌ها را گرفته و پخش می‌کنند به طوری که هر ماهواره یک منطقه را پوشش می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه اکنون 50 شبکه فارسی زبان در کشور قابل دریافت است عنوان داشت: امواج 40 ماهواره از طریق گیرنده‌ها قابل دریافت است که این ماهواره‌ها 9 تا 10 هزار شبکه را ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به ماهواره‌هایی که دارای استقبال عمومی گسترده هستند خاطرنشان کرد: هاتبرد، ترک ست، عرب ست، نایل ست و یاه ست از جمله ماهواره‌های پربیننده در ایران است.

علیخواه با بیان اشاره به فعالیت کمپانی «GEM» گفت: این شبکه تعجب بسیاری از افراد را در زمینه پشتیبانی مالی برانگیخته زیرا هر ماه یک شبکه جدید با دوبله فارسی تأسیس می‌کند.

وی عنوان داشت: در بین شبکه‌های خبری بی بی سی فارسی و در بین شبکه‌های تفریحی و سرگرمی من و تو بیشترین بیننده را دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان یادآور شد: شبکه‌های ماهواره‌ای در دو یا سه سال اخیر به سوی موضوعات تخصصی مانند کودکان، جوانان، ورزش و آشپزی روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: شبکه‌های امام حسین(ع)، ولایت، ثامن و نور از جمله شبکه‌هایی هستند که در زمینه ترویج مکتب اهل بیت(ع) فعالیت می‌کنند.

علیخواه با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در شبکه‌های شیعی و اهل تسنن گفت: شبکه‌های شیعی از کارشناسان زن حتی به اندازه محدود استفاده می‌کند ولی شبکه‌های اهل تسنن از کارشناسان زن استفاده نمی‌کنند.

وی یادآور شد: تنوع مخاطب در شبکه‌های شیعی به تدریج بهتر می‌شود ولی عمدتا برای شبکه‌های اهل تسنن یک مخاطب وجود دارد و تنوع مخاطبان در نظر گرفته نمی‌شود.

انتهای پیام/78003/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول