اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای جلوگیری از قطعی آب

میانگین مصرف روزانه هر همدانی از 187 لیتر به 150 لیتر کاهش یابد

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس گفت: اگر می‌خواهیم در سال جاری با مشکل کمبود آب مواجه نشویم باید میانگین مصرف روزانه به ازای هر نفر را از 187 لیتر به 150 لیتر کاهش دهیم.

میانگین مصرف روزانه هر همدانی از 187 لیتر به 150 لیتر کاهش یابد

ابراهیم کارخانه‌ای امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به مشکل کم‌آبی در کشور اظهار داشت: میانگین میزان بارش باران در ایران یک سوم میانگین جهانی و میزان تبخیر آب در آن نیز سه برابر میانگین جهان است.

وی با اشاره به اینکه در این میان استان همدان نیز دارای بارش‌های کمی بوده، خواستار توجه مردم به رعایت صرفه‌جویی در مصرف آب شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس ادامه داد: در سال جاری میزان بارش همدان 44 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

وی افزود: در سه ماه نخست سال گذشته میزان آب ذخیره شده در پشت سد اکباتان 32 میلیون متر مکعب بود در حالی که در حال حاضر حدود 11.6 میلیون متر مکعب است.

کارخانه‌ای پیک مصرف آب همدان را یک هزار و 750 لیتر در ثانیه دانست و گفت: از این میزان حدود 750 لیتر در ثانیه از طریق سد اکباتان تأمین می‌شود و مابقی آن نیز از طریق حفر چاه‌های آب در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه میانگین مصرف روزانه آب برای هر نفر در همدان 187 لیتر است، ادامه داد: این در حالی است که میانگین مصرفی به ازای هر نفر در کشور 150 لیتر و میانگین جهانی 120 لیتر است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تأکید کرد: اگر می‌خواهیم در سال جاری با مشکل کمبود آب مواجه نشویم باید میانگین مصرف روزانه به ازای هر نفر را از 187 لیتر به 150 لیتر کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه این امر شدنی است، بی‌توجهی در این زمینه را عامل بروز مشکل و قطعی آب آشامیدنی دانست.

کارخانه‌ای ادامه داد: البته این محدودیت مصرف تا زمان بارش نزولات آسمانی در پاییز خواهد بود.

*لزوم توجه به مصرف بهره‌ورانه آب

وی در ادامه به قیمت تمام شده هر متر مکعب آب اشاره کرد و ابراز داشت: قیمت تمام شده هر هزار لیتر آب در همدان 650 تومان است در حالی که آب با قیمت 220 تومان عرضه می‌شود که 100 تومان آن به بخش یارانه‌ها اختصاص می‌یابد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این اوصاف قیمت آبی که مردم پرداخت می‌کنند به ازای هر متر مکعب 220 تومان، هر لیتر 2.2 ریال است.

وی ابراز داشت: این در حالی است که برای آب بسته‌بندی شده حدود 600 تومان هزینه می‌شود و مردم بدون کمترین پرت آن را استفاده می‌کنند ولی در مورد آب لوله‌کشی به دلیل ارزان بودن، چندان توجهی به آن نمی‌شود.

کارخانه‌ای در پایان سخنانش مصرف بهره‌ورانه را خواستار شد و بر لزوم توجه به این مهم تأکید کرد.

انتهای پیام/89002/و30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول