اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم مطرح کرد

مدیریت مصرف، کلید مقابله با چالش کم آبی در دنیا /شیرینی گرانترین آب ایران در کام قمی‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم کلید مقابله با چالش کم آبی را در تمام دنیا مدیریت مصرف دانست و گفت: آب سرشاخه های دز گران ترین آبی است که در حال حاضر در ایران تامین می‌شود.

مدیریت مصرف، کلید مقابله با چالش کم آبی در دنیا /شیرینی گرانترین آب ایران در کام قمی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، عبدالحمید توکلی بینا امروز همزمان با پنجمین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب با اشاره به نقش مهم آب در زندگی بشر اظهار داشت: اهمیت آب تا حدی است که خداوند در قرآن بارها از این نعمت الهی یاد کرده است.

وی با بیان اینکه اولیاء الهی نیز همواره بر پرهیز از اسراف و ضرورت صرفه جویی تاکید داشته‌اند، صرفه جویی را ضرورتی همیشگی و در همه زمان‌ها دانست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه با بیان اینکه هر چه جلوتر می‌رویم سرانه برخورداری هر انسان از آب سالم و بهداشتی به شدت کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: مشکلات مربوط به آب جهانی است و تمام قاره‌های دنیا با این مشکلات مواجه هستند.

وی با اشاره به تغییر اقلیم زمین ابراز داشت: این تغییرات اقلیم به شدت بر روی حوزه آب اثرات محسوس گذاشته و در حال حاضر بشریت با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

توکلی‌بینا با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان آب و همکاری‌های بین المللی، به بازدید کارشناسانی در حوزه آب از کشورهای آلمان، ژاپن، عراق، اردن و... از تاسیسات آب قم اشاره کرد و یادآور شد: تجربیات ما از خشکسالی موجب اجرای پروژه‌هایی در قم شده است که این پروژه‌ها مورد توجه کارشناسان بین المللی و سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

وی با اشاره به ضرورت همکاری‌های بین‌المللی در بحث آب ابراز داشت: امروز تمام کشورها در زمینه مبادله تجارب مدیریت تامین و مدیریت مصرف به یکدیگر وابسته شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان قم در این زمینه به اجرای شبکه دوم آب قم اشاره و تصریح کرد: شبکه آب قم در اجلاس جهانی اسکان بشر در کشور کنیا مورد استقبال قرار گرفت و در اجلاس جهانی آب در کشور فرانسه، جزو طرح‌های برگزیده شناخته شد و اسفند ماه سال گذشته نیز نشان جهانی عملکرد شایسته از سازمان ملل متحد دریافت کرد.

* آخرین راه حل تامین آب قم انتقال آب از سرشاخه های دز بود

وی با بیان اینکه آخرین راه حل تامین آب قم، انتقال آب از سرشاخه های دز بود، ابراز داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکل آب قم در طول سی سال گذشته عملیات گسترده‌ای را انجام داده است که پیچیده ترین آن، عملیات انتقال آب از سرشاخه‌های دز بوده است.

توکلی بینا با تاکید بر اینکه آب سرشاخه‌های دز گران ترین آبی است که در حال حاضر در ایران تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: هر متر مکعب آب انتقالی از سرشاخه‌های دز به قم حدود 2 هزار تومان تمام می‌شود و این در حالی است که مردم برای هر متر مکعب آب حدودا 250 تومان پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش 7.5 درصدی میزان مصرف آب در قم طی سه ماه نخست سال جاری اظهار داشت: این در حالی است که دمای هوا نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: البته سال گذشته 6 درصد انشعابات آب در قم افزایش یافت و 25 هزار واحد مسکن مهر نیز طی دوسال اخیر با انشعاب آب افتتاح شده است.

وی یک و نیم درصد افزایش مصرف را اثرات روانی شیرین شدن آب عنوان کرد و یادآور شد: مردم از گوارایی آب لذت بیشتر می‌برند در حالی که هوا از سال گذشته گرم‌تر نشده است و این یک هشدار  است.

* نیازمند همکاری مردم هستیم

مهندس توکلی بینا با اشاره به تلاش‌های سخت و طاقت فرسا و هزینه‌های سنگین برای رسیدن آب سرشاخه‌های دز به قم گفت: در حال حاضر زمان همکاری مردم با ماست تا با مدیریت مصرف در کاهش مصارف بکوشند.

وی کلید مقابله با چالش کم آبی را در تمام دنیا مدیریت مصرف دانست و اظهار داشت: مدیریت تامین امروز در دنیا جای خود را به مدیریت مصرف داده است چون منابع آب محدود است و قدرت مانور و ابتکار عمل در این زمینه کم است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بخشی از افزایش مصرف را مصارف خانگی و بخشی را در فضای سبز شهری دانست و اظهار داشت: البته شهرداری قم پروژه‌های خوبی را در جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب تعریف و شروع کرده است اما باید سرعت اجرای این پروژه‌ها را افزایش دهد تا هرچه زودتر جداسازی به صورت کامل انجام شود.

وی تصریح کرد: به هیچ وجه منطقی نیست تا آبی که با این همه مشکلات و سختی‌ها و از فاصله 300 کیلومتری به قم رسیده است در فضای سبز شهری مورد استفاده قرار گیرد.

توکلی بینا روش‌های فرهنگی، اقتصادی و فنی را از جمله اقدامات در راستای مدیریت مصرف عنوان کرد و اظهار داشت: روش اقتصادی، بیشتر بر عهده دولت و مجلس است و ما در استان‌ها بیشتر بر روی روش‌های فنی و فرهنگی کار می‌کنیم.

وی اصلاح ابزار را جزو روش‌های فرهنگی دانست و گفت: استفاده از شیرآلات و سرشیرهای کاهنده مصرف، کنترل هوشمند شبکه آب، جلوگیری از سر ریزمخازن و نشت از جمله روش‌های فنی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در پایان از رسانه‌های گروهی خواست تا در تبیین مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب را یاری رسانند و زمینه‌های نهادینه کردن فرهنگ استفاده صحیح از آب را در جامعه به وجود بیاورند تا شکرانه عملی نعمت بی بدیل آب را به جا آوریم.

انتهای پیام/2258/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول