اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک فعال میراث فرهنگی:

فعالیت تورگردان‌های غیرمجاز مشکل راهنمایان تور

یک فعال و دوستدار میراث فرهنگی در یزد با اشاره به مشکلات تورگردان‌ها گفت: فعالیت تورگردان‌های غیر مجاز و رانندگان تاکسی، مهم‌ترین مشکل راهنمایان تور است.

فعالیت تورگردان‌های غیرمجاز مشکل راهنمایان تور

مجتبی حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد با بیان اینکه توریست‌ها و گردشگران از کشورهای اروپایی به طور عمده از فرانسه، آلمان، لهستان، سوئیس و ایتالیا و از کشورهای آسیایی به طور عمده از چین به ایران سفر می‌کنند، اظهار داشت: ملیت‌هایی نظیر ژاپنی، ایتالیایی و اسپانیایی به صورت گروهی وارد کشور می‌شوند و فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها بیشتر به صورت انفرادی یا گروه‌های کوچک و یا با ماشین شخصی در ایران سفر می‌کنند.

* یزد، اصفهان و شیراز؛ سه مقصد عمده گردشگران خارجی در سفر به ایران

وی با بیان اینکه سه مقصد عمده در سفر اول توریست‌ها به ایران، اصفهان، یزد و شیراز است، افزود: در سفر دوم معمولا استان خوزستان و مناطق غربی به ویژه همدان و کرمانشاه مورد بازدید قرار می‌گیرند.

این راهنمای تور یزدی با اشاره به رایج‌ترین دلیل سفر توریست‌ها به یزد عنوان کرد: استان یزد به دلیل جاذبه‌های خاص خود همیشه جزو جذاب‌ترین‌ها بوده است.

حیدری خاطرنشان کرد: حدود 730 هکتار بافت تاریخی زنده با صدها بادگیر، عنوان نخستین شهر خشت خام جهان را به خود اختصاص داده است و داشتن مسجد جامع با کاشی کاری‌های نفیس و پر رمز و راز با مناره‌های دوقلو که بلندترین مناره از نوع خود است نیز گردشگران بسیاری را به این استان جذب می‌کند.

* معضلات گردشگری رسیدگی شود

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: وجود هزاران قنات و قدیمی‌ترین قنات ایران و سرو 4500 ساله جایگاه ویژه‌ای را به استان یزد داده است و البته واقع شدن اماکن مقدس و مهم زرتشتیان در این استان نیز بر این امر بی‌تاثیر نبوده همچنین وجود کویر بکر و شن‌های روان نیز اشتیاق مسافران قاره سبز را برای بازدید از این دیار دوچندان کرده است.

حیدری در مورد مشکلات و معضلات صنعت گردشگری استان یزد عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل در این حوزه فعالیت افراد غیرمجاز و رانندگان تاکسی به تورگردانی در سطح استان است.

وی با بیان اینکه چند متولی بودن برخی بناها باعث بروز مشکلات متعددی در این حوزه می‌شود، افزود: به عنوان مثال مسجد جامع یزد یکی از این موارد است، به طوری که در زمان عید نوروز هر ساله با وجود حضور راهنمایان، روحانیون اقدام به ارائه اطلاعات تاریخی و معماری بنا به مسافران نوروزی می‌کنند و یا بلاتکلیف ماندن پروژه میدان امیرچخماق به دلیل عدم تفاهم بین میراث فرهنگی و شهرداری از دیگر مشکلات این حوزه است.

* قنات‌ها در سکوت مسئولان پر می‌شوند

این فعال میراث فرهنگی عدم تعبیه سطل زباله در مسیرهای گردشگری بافت تاریخی شهر یزد، تردد زیاد موتورسیکلت‌های غیرمجاز در کوچه‌های بافت تاریخی، عدم پاکسازی کویر صادق آباد بافق از بطری‌های آب و زباله‌های خطرناک را از دیگر مسائل دانست و افزود: از آنجا که یزد به شهر قنات‌ها معروف است، متاسفانه عده‌ای در کمال ناباوری و سکوت مسئولان به پر کردن قنات و ایجاد ساخت و ساز و فروش اقدام کرده‌اند که اگر با این بدعت برخورد نشود، تا چند سال دیگر اثری از این قنات‌ها که میراث کویر و سرمایه ملی هستند نخواهد بود.

* انباشت زباله‌ها در حمام قدیمی خرانق

حیدری با بیان اینکه بافت روستای تاریخی خرانق به ویژه حمام قدیمی آن نیز از هجوم زباله‌ها در امان نمانده است، ادامه ‌داد: اسکان مهاجران افغان در قسمت تاریخی و توریستی شهر و تغییر بافت جمعیتی و فرهنگی، هجوم ده‌ها تن از نوجوانان افغانی و دیگر مهاجران به محوطه میدان امیر چخماق و تبدیل میدان به چندین زمین فوتبال و نازیبا بودن چهره این میدان از دیگر مشکلات این حیطه است.

وی افزود: کاربری مغازه‌های جگرکی داخل بازارچه امیرچخماق با توجه به تاریخی و توریستی بودن این محل نامتناسب است و این در حالی است که این مهم موجبات تخریب تدریجی پی و بدنه این بنا با دفع فاضلاب این مغازه‌ها شده است.

این راهنمای تور در ادامه، نبود انجمن صنفی فعال در تمام طول سال ویژه راهنمایان تور را از دیگر مشکلات برشمرد.

* نبود نظارت بر بخش خصوصی عهده‌دار بناهای تاریخی

وی عدم نظارت کافی بر بخش خصوصی عهده‌دار بناهای تاریخی را از دیگر موارد عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال قسمت‌هایی از ارگ معروف ساسانی در منطقه گردشگری سریزد فقط به دلیل تعمیر و تعبیه نکردن ناودان‌ها در بارندگی‌های سال گذشته تخریب شد.

* بخش خصوصی نباید فقط به فکر درآمدزایی باشد

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نباید فقط به فکر درآمدزایی باشد، تصریح کرد: بخش خصوصی باید بخشی از درآمد خود را در راستای نگهداری، نظافت و ترمیم مکان اختصاص دهد.

حیدری همچنین وجود اطلاعات متناقض و غیر یکسان از دو سازمان در مورد یک بنا و سردرگمی راهنما، عدم به کارگیری راهنمای ثابت در اماکن تاریخی، نوشتن تبلیغات و دیوار نویسی بر روی دیوار قلعه‌ها و کاروانسراها و تخریب وجهه بنا را از دیگر مشکلات این حوزه دانست.

این فعال و دوستدار میراث فرهنگی با بیان اینکه در طول این چند سال در راستای بهبود وضعیت گردشگری کارهای زیادی نظیر نظارت بر کیفیت هتل‌ها و آژانس‌ها در ارائه خدمات، مرمت برخی از آثار باستانی، سنگفرش کردن مسیرهای گردشگری در بافت تاریخی توسط مسئولان میراث فرهنگی یزد انجام شده است، اظهار امیدواری کرد که با حاکم شدن ثبات مدیریتی بر کشور و اجرای سیاست‌های تنش زدایی با دیگر کشورها، صنعت گردشگری دوباره به دوران طلایی خود بازگردد.

-------------------------------

گفت‌وگو از: منیره زارع‌زاده

-------------------------------

انتهای پیام/2464/و40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول