اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس در گفت‌وگو با رئیس فراکسیون گردشگری مجلس بررسی کرد

قربانی شدن صنعت گردشگری پیش‌ پای مطامع سیاسی

واگذاری بخشی از تصدی‌گری صنعت گردشگری ایران به بخش خصوصی این صنعت را به گوشت قربانی تبدیل می‌کند.

قربانی شدن صنعت گردشگری پیش‌ پای مطامع سیاسی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ایران سرشار از جاذبه‌هایی بوده که آن را مانند نگینی در پهنه گیتی متمایز می‌کند و کشوری سرشار از دیدنی‌های طبیعی، باستانی، تاریخی، زیارتی و تفریحی است.

گردشگری در ایران به عنوان یک صنعت از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است و طبق گزارش سازمان جهانی جهانگردی، گردشگری در ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه‌ پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارد.

ایران یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان به لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است و سالانه چند میلیون نفر گردشگر خارجی از ایران زیبا دیدن می‌کنند و این کشور سرفراز در جهان جایگاه بالایی دارد.

به نظر کارشناسان، صنعت گردشگری در ایران از توسعه‌ای که شایسته آن است برخوردار نیست که نبود یک برنامه جامع و راهبردی و مشخص نبودن هدف‌ها و سیاست‌های صنعت گردشگری ایران در قالب یک برنامه اجرایی می‌تواند از جمله دلایل کم‌رونقی این صنعت باشد.

گردشگری ایران یکی از صنعت‌های مهم کشور است و اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا تحت تاثیر درآمدهای گردشگری قرار می‌گیرد اما در کشور ما بر اثر برخی تصمیم‌های عجولانه که می‌تواند صنعت گردشگری را با چالش جدی مواجه کند، چندان توجهی به آن صورت نگرفته است.

اقدام اخیر دولت در واگذاری تصدی‌گری صنعت گردشگری به بخش خصوصی از چالش‌های جدی است که می‌تواند مشکل‌آفرین شود.

*گردشگری صنعت مهم ایران است

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت تصمیم‌های اخیر دولت را ناپخته و عجولانه‌ خواند و اظهار کرد: اقدام روزهای آخر فعالیت دولت در واگذاری تصدی‌گری بخش صنعت گردشگری به بخش‌خصوصی ناپخته است.

جبار کوچکی‌نژاد، بخش گردشگری ایران را یکی از صنعت‌های مهم کشور نامید و تصریح کرد: اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا تحت تاثیر درآمدهای گردشگری قرار می‌گیرد اما در کشور ما سازمان گردشگری دستخوش تغییرات سیاسی در دوران خاتمی، هاشمی و به ویژه احمدی‌نژاد شده است.

وی با بیان اینکه همواره نیروهای سیاسی در سازمان گردشگری حضور پیدا کرده‌اند، افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همواره دستخوش تغییراتی شده که هیچ به صلاح صنعت گردشگری کشور نبوده است.

*واگذاری تصدی‌‌گری صنعت گردشگری به بخش‌خصوصی ریشه در زدوبندهای سیاسی دارد

نماینده مردم رشت در مجلس، با تصریح بر اینکه در دوره احمدی‌نژاد این تغییرات شدیدتر بوده است، اذعان کرد: افرادی که هیچ سنخیتی با صنعت گردشگری نداشتند و تنها به خاطر زد و بندهای سیاسی در این سازمان حضور پیدا کردند و به جز منافع گروهی، حزبی و جناحی خود به چیز دیگری نمی‌اندیشیدند، به صنعت گردشگری آسیب زدند.

وی درباره تصمیم اخیر دولت در واگذاری تصدی‌گری گردشگری به بخش‌خصوصی، خاطرنشان کرد: اخیرأ با توجه به پایان کار دولت که باید جمع‌بندی پروژه‌ها و خدمات به مردم را سر و سامان دهد، بخشی از وظایفی که در اختیار سازمان گردشگری بود را در حال واگذاری به بخش خصوصی کرده است.

کوچکی‌نژاد ادامه داد: اینکه دولت تصمیم می‌گیرد در آخر عمر خود بخشی از وظایف سازمان را به صورت غیرعادی واگذار ‌کند همان زد و بندهای سیاسی است که می‌خواهند اقتصاد کشور را در آینده برای خود حفظ کنند و قوانین را وقفه‌ای دهند و در هیئت دولت تصویب کنند و بخشی از سازمان گردشگری را به نیروهایی که خودشان در نظر دارند، واگذار کنند.

*سازمان بازرسی کشور جلوی واگذاری غیراصولی دولت در بخش صنعت گردشگری را بگیرد

وی با تأکید بر اینکه سازمان بازرسی کشور، دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی باید ورود کنند، گفت: این دستگاه‌ها اجازه ندهند که در پایان کار دولت چنین برخوردی با سازمان تخصصی گردشگری که نظام به شدت به آن نیاز دارد، صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در زمانی که باید درآمد نفتی به بودجه عمومی تبدیل نشود سازمان گردشگری می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند اما دولت با تصمیم اخیر خود و گوشت قربانی کردن سازمان گردشگری، اهداف سازمان که برای آن تبیین شده عاجز می‌ماند.

*واگذاری تصدی‌گری گردشگری به بخش‌خصوصی خلاف قانون است/فراکسیون گردشگری مجلس وارد عمل می‌شود

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، این واگذاری را خلاف قانون دانست و تصریح کرد: دستگاه‌های امنیتی باید جلوی آن را بگیرند.

وی متذکر شد: دولت در حال واگذاری برخی از بخش‌ها  به بخش خصوصی است و این نوع رفتار وجود دارد و فراکسیون گردشگری مجلس با دریافت گزارش‌ها در این زمینه ورود می‌کند تا از این اقدام جلوگیری شود.

*زیرساخت‌های گردشگری گیلان فراهم نیست

کوچکی نژاد در ادامه گردشگری گیلان را متنوع خواند و اذعان کرد: با وجود اینکه گیلان قطب سیاسی و گردشگری است و تنوع آب و هوا و دریا و دشت و کوه و مناطق ییلاقی بسیار زیبا و بهترین فرصت گردشگری را دارد، اما زیرساخت‌ها در مناطق ییلاقی و جاده‌های دسترسی وجود ندارد.

وی یادآور شد: نبود زیرساخت‌ها در مناطق ییلاقی جزو نواقصی است که باید تلاش کنیم برطرف شود تا ماندگاری گردشگر در گیلان افزایش یابد.

انتهای پیام/2300/خ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول