اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس خبر می‌دهد

برگزاری جشنواره تمشک در شمال کشور به میزبانی نکا

دبیر برگزاری جشنواره تمشک در مازندران گفت: جشنواره بزرگ تمشک شمال کشور به میزبانی نکا در روستای خرم‌چماز برگزار می‌شود.

برگزاری جشنواره تمشک در شمال کشور به میزبانی نکا

ابوالحسن لطفی دهیار روستای خرم چماز و دبیر برگزاری این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نکا اظهار داشت: این جشنواره با همکاری شرکت حیدربابای شمال و با هدف شناساندن تمشک به عنوان ماده غذایی مفید به جامعه و ارزش غذایی و همچنین اقتصادی آن برای جامعه برگزار می‌شود.

وی معرفی توانمندی‌های روستای خرم‌چماز و محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی، پخت نان و غذاهای محلی را از برنامه‌های جانبی جشنواره عنوان کرد.

لطفی با بیان این‌که با شروع فصل برداشت تمشک اشتغالزایی مناسبی در روستاهای منطقه ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور متوسط روزانه پنج تا هفت تن تمشک از مناطق روستایی برداشت می‌کنیم و به این ترتیب فروش آن به شرکت تعاونی در اشتغال دوره‌ای و فصلی اهالی روستا بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: سال گذشته 100 تن تمشک از جنگل‌های خرم‌چماز نکا برداشت و تحویل شرکت تعاونی شد تا در تولید فرآورده‌های تمشک و صادرات نقش‌آفرین باشد.

جعفر سعیدی مسئول هماهنگی این جشنواره و همچنین مسئول جمع‌آوری و فروش تمشک منطقه به شرکت تعاونی با اشاره در این جشنواره جمعه 14 تیرماه با هدف معرفی گیاه تمشک و خواص دارویی و فرآورده‌های جانبی آن برگزار می‌شود، تصریح کرد: تمشک به دلیل برخورداری از آنتی‌اکسیدان قوی خاصیت ضدسرطانی دارد و از روند پیر شدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند و عملکرد بدن و مغز را بهبود می‌بخشد.

براساس تحقیقات علمی، تمشک درختچه‌ای از تیره گل سرخیان است که به حالت وحشی در نقاطی مانند گیلان، مازندران و آذربایجان فراوان است.

در گیلان و مازندران به این گیاه تمش، تمشک ولش، بولوش و بوروش و در آذربایجان بؤیورتکن می‌گویند. تمشک گیاهی است با ساقه‌های تیغ‌دار که در کنار جاده‌ها و مزارع و جنگل‌ها به صورت انبوه می‌روید، برگ‌های این گیاه متناوب و گوشوارک‌دار و شامل سه تا پنج برگچه است.

تمشک، میوه‌ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می‌شود، میوه تمشک ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، کمپوت و ... خورده می‌شود.

بوته تمشک در مناطق گرم و مرطوب، در جنگل‌ها و صحراها می‌روید و گاهی آن را می‌کارند و نام‌های دیگر تمشک، توت وحشی و سه‌گلی است که ساقه‌های تمشک نرم و به رنگ قرمز و دارای خارهای دراز است.

گفتنی است که گل‌های تمشک به رنگ‌های سفید، صورتی یا به صورت خوشه در ماه‌های مرداد پدیدار می‌شود و تا مهر دوام دارد.

قسمت‌های مورد استفاده بوته تمشک شامل میوه، برگ، تخم، دانه و گل است.

به گزارش فارس از نکا، تحقیقات نشان داده است که خوردن تمشک پیری را به تأخیر انداخته و به جلوگیری از روند پیر شدن سلول‌ها کمک می‌کند و همچنین عملکرد بدن و مغز را بهبود می‌بخشد.

فروش تمشک در بازار و مراکز فروش و میوه فروشی‌ها محدود است اما با رفتن به دل طبیعت و جنگل می‌توانید پیری خود را با استفاده از این ماده خوراکی به تأخیر بیندازید.

انتهای پیام/86002/م30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول