اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان:

دولت آتی درصدد ایجاد ثبات اقتصادی در کشور باشد

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: در وضعیت کنونی کشور، دولت باید نخستین اولویت خود را ایجاد ثبات اقتصادی کشور قرار بدهد.

دولت آتی درصدد ایجاد ثبات اقتصادی در کشور باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید رسول رنجبران صبح امروز با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار این رسانه با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد کشور اظهار کرد: در حال حاضر عدم ثبات اقتصادی یکی از مهم‎ترین مشکلات اقتصاد کشور محسوب می‌شود و دولت جدید باید اولویت‌ کاری خود را به ایجاد ثبات اقتصادی در کشور اختصاص بدهد.

وی نرخ ارز، بیکاری، تورم و نرخ بهره بانکی را چهار رکن مهم در اقتصاد دانست و افزود: تمام این ارکان اقدامات عملی موثری باید انجام دهند تا وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان اصفهان با تاکید بر اینکه تعیین نرخ ارز در دنیا به سه روش انجام می‎شود، تصریح کرد: برخی از کشور‌ها مانند عربستان از سیاست‎های ثابت استفاده می‌کنند و نرخ ریال آنها با دلار ثابت است.

وی با اشاره به اینکه برخی از کشورها مانند اروپا و آمریکا نیز دارای نرخ شناور هستند و عرضه و تقاضا و وضعیت بازار در این کشور‌ها نرخ ارز را تعیین می‎کند، ادامه داد: برخی از کشورها نیز دارای نرخ شناور مدیریت شده دارند که این روش برای مدتی نیز در ایران اجرا شد و توانست نرخ ارز را کنترل کند.

رنجبران با بیان اینکه اما پس از مدتی این روش در کشور اجرا نشد و نرخ ارز در ایران دچار نوسانات شدیدی شد، تاکید کرد: برای محاسبه نرخ ارز کافی است که تفاوت نرخ تورم در یک کشور را با کشورهای دارای مبادله محاسبه کنیم.

وی با اشاره به وضعیت بازار ارز در کشور افزود: دولت طی چند سال با تزریق پول نفت به بازار قیمت‎ها را ثابت نگه داشت، اما با کاهش ذخایر ارزی کشور قیمت‎ها نیز افزایش یافت و بازار نیز دچار دگرگونی شد.

*‌ چاپ پول در کشور سبب ایجاد تورم شد

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان اصفهان با اشاره به تورم بالای کشور گفت: زمانی که نقدینگی به صورت افسارگسیخته وارد بازار شود، تقاضا برای خرید افزایش یافته و در نتیجه کالا‌ها کاهش می‌یابد و گرانی و تورم در کشور ایجاد می‎شود.

وی اظهار کرد: همچنین زمانی که دولت دچار کمبود منابع مالی می‎شود، به سراغ بانک مرکزی می‎رود و با چاپ اسکناس بدون پشتوانه درصدد برطرف کردن مشکلات مالی خود است و این موضوع نیز سبب ایجاد تورم می‌شود.

رنجبران با تاکید بر اینکه دولت باید درصدد کاهش مخارج خود باشد و نه اینکه هر روز مخارج خود را افزایش بدهد، ادامه داد: برخی پیش‎بینی‎های اشتباه دولت نیز به تورم دامن زده است و دولت در پیش‎بینی آینده بازار دچار اشتباهاتی شد که این موضوع منجر به برهم زدن برنامه‎ریزی‎‎های صورت گرفته شد.

انتهای پیام/63015/ط30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول