اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیشکسوت تئاتر عروسکی ایران:

برنامه‌های عروسکی تلویزیون کلیشه‌ای است / دهه 60 اوج نمایش عروسکی بود

پیشکسوت تئاتر عروسکی ایران گفت: اکثر برنامه‌های عروسکی پخش شده از تلویزیون دارای یک قالب کلیشه‌ای است و تنوع ندارد و در واقع دهه 60 اوج نمایش عروسکی در تلویزیون بود.

برنامه‌های عروسکی تلویزیون کلیشه‌ای است / دهه 60 اوج نمایش عروسکی بود

حسن دادشکر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت:‌ برگزاری پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی کانون در اردبیل یک رویکرد مثبت، موفق و رو به تعالی است که امیدواریم این حرکت زمینه ذوق و شوق بیشتر مخاطبان را به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به کارهایی که اخیراً در استان تهران‌، بیرجند و اردبیل دیده‌ام به نظر می‌رسد شیوه‌نامه‌ای که از دو سال پیش نوشته شده و رویکرد تئاتر فرآیند محور با نگاهی جدی در آن لحاظ شده به ثمر نشسته است.

کارشناس نمایش از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران افزود: تئاتر فرآیند محور در واقع به جنبه‌های تربیتی و آموزشی نمایش عروسکی در میان کودکان و نوجوانان طی سال توجه دارد و تنها برآیند و اجرای جشنواره‌ای این کودکان را مورد ارزیابی قرار نمی‌دهد.

دادشکر در خصوص سطح جشنواره‌های عروسکی منطقه‌ای کانون نیز گفت: به‌واقع توقع نداشتم که تغییرات مورد نظر در شیوه‌نامه تا این اندازه موفق شده باشد و از این منظر هم در بخش اعضا و مربیان و هم اعضای ارشد کانون بسیار عالی کار شده و اوج خلاقیت را در حد توان مراکز و اعضا و مربیان شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: در اجراهای امسال متن‌ها، نظم تئاتری و موضوع‌ نمایش‌ها خیلی بهتر و متنوع‌تر شده است و امیدوارم این شیوه‌ای که کانون اتخاذ کرده است تداوم داشته باشد.

کارگردان نمایش‌های عروسکی در خصوص برگزاری دو سالانه جشنواره‌های نمایش عروسکی کانون یادآور شد: در این زمینه نکات متعددی وجود دارد که باید لحاظ شود.

وی بیان داشت: این جشنواره‌ها چه به‌ صورت سالانه و چه دو سال یک بار برگزار شود نباید از کیفیت برگزاری آن کاسته شود.

دادشکر با بیان اینکه مشکل اصلی عدم ثبات در شیوه برگزاری جشنواره‌ها‌ی عروسکی است، خاطرنشان کرد: اگر همین روشی که اجرا می‌شود و دارای سیستم و برنامه است تداوم پیدا کند خیلی خوب است و چنانچه تغییراتی که در آینده قرار است اتفاق بیفتد باید بر اساس تجربه‌های به دست آمده باشد.

مدرس بازیگری عروسکی در دانشکده‌های سینما و سوره تهران در خصوص وضعیت فعلی نمایش عروسکی در کشور ادامه داد: بعد از انقلاب کارهای بسیار خوبی در این عرصه صورت گرفته ولی متاسفانه برخی از نهادها و ادارات حمایت‌هایشان را محدود کرده‌اند به عنوان مثال در تلویزیون اکثر برنامه‌های عروسکی دارای یک قالب کلیشه‌ای است و تنوع ندارد.

دادشکر گفت: در دهه 60 اوج کیفی فعالیت‌های نمایش عروسکی در تلویزیون بود حتی شاهد سریال‌های عروسکی نیز بودیم اما امروز خبری از این تنوع نیست.

وی با اشاره به اقدامات موثر کانون در حوزه نمایش عروسکی اظهار داشت: به نظر من کانون هر چند امکانات مالی محدود دارد اما از همه مجموعه‌ها منظم‌تر و با برنامه‌تر کار می‌کند.

داور بخش مربیان جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی در اردبیل تصریح کرد: به هر حال فرهنگ، هزینه‌بر است و کاری که در کشور از نظر فرهنگی انجام می‌شود مثل ساختن پالایشگاه است که نتیجه‌اش را باید در آینده مشاهده کرد.

دادشکر در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل دورنمای روشن نمایش عروسکی در کشور را مستلزم تحقق شرایط مناسب مانند بودجه و سالن دانست و گفت: واقعیت این است که استعدادهای فراوان و خلاقیت‌های خوبی در کشور در این زمینه وجود دارد که اگر امکانات وجود نداشته نباشد به نتیجه نخواهد رسید.

انتهای پیام/62003/ع30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول