اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از ریگان گزارش‌ می‌دهد

خاکی طلایی برای کشاورزی

شهرستان ریگان به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی، زمینه فعالیت‌های کشاورزی مناسبی را در اختیار دارد و خاک این منطقه برای کشاورزی طلا محسوب می‌شود.

خاکی طلایی برای کشاورزی

‌‌به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، شهرستان ریگان به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای پست و گود با سرازیر شدن آب‌های اطراف به سمت شهرستان مواجه است و سفره‌های آب زیر‌زمینی این منطقه‌ آماده استحصال و بهر‌ه‌برداری هستند.

ریگان به دلیل خاک حاصلخیز امکان انواع کشاورزی را دارد به طوری که با آزمایش‌های صورت گرفته و کشت‌های آزمایشی این امر در این شهرستان تحقق یافته است.

سال جاری نیز با کشت‌های آزمایشی این امر در‌ این شهرستان‌ تحقق یافت به طوری که ریگان قطب تولید محصولات کشاورزی در استان کرمان و کشور شناخته شد.

یکی از این کشت‌هایی که به صورت آزمایشی در ریگان انجام شد، کشت ذرت دانه‌ای بو‌د که این امر به دلیل خاک حاصلخیز توانست جایگاه ریگان را در رتبه نخست کشور قرار دهد.

کسب رتبه نخست کشوری ریگان در تولید ذرت دانه‌ای

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در سفر به شهرستان ریگان و بازدید از این مزرعه ذرت دانه‌ای در گفت‌وگو با خبر‌نگار فارس اظهار داشت: شهرستان ریگان از نظر تولید ذرت دانه‌ای با عملکرد 19 تن و 750 کیلوگرم در هر هکتار رتبه نخست کشوری را در سال جاری کسب کرد.

عباس ملایی بیان داشت: شهرستان ارزوئیه استان کرمان منطقه‌ای نیمه‌ گرمسیری و یکی از قطب‌های تولید ذرت دانه‌ای است که ما در سال گذشته 120 هزار تن ذرت که عمده خوراک مرغداری‌های استان کرمان است را در این شهرستان تولید کردیم.

وی افزود: به دلیل ظرفیت خوبی که در ‌ریگان و شهرستان‌های شرقی استان کرمان در زمینه تولید ذرت وجود دارد، سال گذشته با برنامه‌ریزی‌هایی که توسط سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفت، برای نخستین بار 100 هکتار از مزارع این شهرستان به صورت آزمایشی کشت ذرت انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان ابراز داشت: با کشت این محصول عملکرد ذرت دانه‌ای بسیار عالی بود به طوری که در سال جاری ذرت‌کار نمونه کشوری از این منطقه انتخاب شد، ‌زیرا این ذرت‌کار از هر هکتار 19 تن و 750 کیلوگرم محصول برداشت کرد.

ملایی تصریح کرد: این عملکرد در ریگان در مقابل ارزوئیه که از هر هکتار هشت تا 12 تن ذرت دانه‌ای برداشت می‌شود، بسیار مطلوب است و توانسته در ایران رتبه نخست را به‌ دست آورد که‌ افتخاری برای استان و شهرستان ریگان است.

وی گفت: با توجه به اینکه‌ شهرستان ریگان ظرفیت خوبی در زمینه ذرت دانه‌ای دارد، عملکرد خوبی از این مزارع به دست آمده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان عنوان کرد: طی سال جاری برنامه تولید ذرت از سازمان تحقیقات کرج سفارش داده شده برای تولید بذر 704 هم برای شهرستان برنامه‌ریزی کردیم و این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های تولید ذرت در سال جاری بتواند، برای تولید خوراک مرغداری‌ها و گاوداری‌های استان کمک شایانی به استان کند.

خاک ریگان برای کشاورزی طلا محسوب می‌شود‌

فرماندار ریگان نیز در گفت‌وگو با خبر‌نگار فارس در مورد حاصلخیزی خاک ریگان و شرایط آب و هوایی و زیستگاهی این شهرستان گفت: ریگان دارای خاک بسیار حاصلخیز است که هر وجب از آن برای کشاورزی طلا محسوب می‌شود.

مجید اعتمادی افزود: شهرستان ریگان دارای دو اقلیم آب و هوایی گرم و نیمه خشک در مرکز و شرق نواحی دشتی و اقلیم سرد و کوهستانی نیمه معتدل تا معتدل کوهپایه‌ای در نواحی مرتفع غربی جنوب و جنوب شرق است که متوسط دمای شهرستان از 19 تا 45 سانتی‌گراد متغیر است.

وی ابراز داشت: از لحاظ پوشش گیاهی شهرستان ریگان دارای جنگل‌های متعدد طبیعی بوده که به دلیل خشکسالی و عدم رسیدگی مناسب این جنگل تا حدودی دچار خسارت شده و قسمت‌های باقیمانده به عنوان جنگل‌های کهور منحصر به فرد ایرانی در ریگان وجود دارند.

اعتمادی تصریح کرد: زیستگاه‌های شهرستان دارای انواع گونه‌های نظیر شغال، کفتار، خرگوش، جبیر، خرس آسیایی، پلنگ، روباه و پرندگانی شامل کبک، بلبل، پرستو، بلدرچین، تیهو، دُراج‌ و پرندگان مهاجر مانند هوبره و ... است.

وی خاطر نشان کرد: آب این شهرستان از طریق 205 حلقه چاه عمیق، 300 حلقه چاه نیمه عمیق، 52 رشته قنات و 35 دهنه چشمه آب تامین می‌شود.

اعتمادی با اشاره به اینکه ریگان در حوزه آبریز کویر لوت واقع شده است‌، خاطر نشان کرد: از رودخانه‌های مهم می‌توان به رودخانه پچی گرند، گزبهمن و رودخانه آب باریک اشاره کرد.

وی افزود: از اصلی‌ترین قابلیت‌های توسعه شهرستان می‌توان به‌ خاک حاصلخیز،‌ زمین مناسب برای دامپروری، استقرار رودخانه‌ها دائمی و فصلی در غرب و جنوب این شهرستان اشاره کرد.

فرماندار ریگان گفت: قابلیت استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید شونده، برخورداری شهرستان از ذخایر معدنی، قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی کرمان - چابهار - ریگان - جاسک، وجود قابلیت‌های بالای گردشگری از جمله بناهای تاریخی محوطه‌های باستانی، قنات‌های پرآب، جاذبه‌های اکو‌توریسم، گونه‌های با ارزش گیاهی و جانوری، وجود بلند‌ترین تپه‌های شنی جهان و روستای هدف گردشگری ‌ظرفیت‌های دیگر شهرستان است.

سالانه 35 هزار تن خرما از در ریگان برداشت می‌شود

موسی جلالی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: به دلیل حاصلخیز بودن خاک ریگان، کشاورزی در این شهرستان از رونق خاصی برخوردار است به طوری که کشت انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان وجود دارد.

وی به کشت یونجه اشاره کرد و افزود: یونجه مشهور ریگانی به دلیل کیفیت و ثمردهی خوب به دیگر شهرستان‌ها و استان‌های کشور ارسال می‌شود.

جلالی عنوان کرد: حاصلخیزی خاک ریگان موجب شده که سالانه بیش از 35 هزار تن خرما از باغات نخیلات ریگان برداشت شود، همچنین ‌مرکبات بخش گنبکی شهرستان ریگان منحصر به فرد است که این امر موجب رونق کشاورزی در این شهرستان شده است.

وی بیان داشت: ذرت دانه‌ای، وسمه، کنجد، حنا، گندم، ‌جو، حبوبات، خیار، هندوانه، سیب‌زمینی و پیاز از دیگر محصولاتی است که در شهرستان ریگان کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان از کشاورزان خواست به منظور استفاده بهینه از آب در مزارع خود از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده کنند.

به گزارش فارس در مجموع سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی شهرستان ریگان برابر 25 هزار و 135 هکتار است که 41 درصد آن محصولات زراعی و 59 درصد‌ به محصولات باغی اختصاص یافته است.

مجموع تولیدات زراعی و باغی‌ شهرستان ریگان معادل 141 هزار و 396 تن است.

==================

گزارش و عکس از: موسی ملائیان

==================

انتهای پیام/80014/س40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول