اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص کودکان:

شیر مادر ضریب هوشی کودک را افزایش می‌دهد

متخصص کودکان گفت: کودکانی که شیر مادر می‌خورند کمتر به بیماری‌های عفونی و اسهال مبتلا می‌شوند و شیر مادر ضریب هوشی کودک را افزایش می‌دهد.

شیر مادر ضریب هوشی کودک را افزایش می‌دهد

مینو شرافت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: از مزایای شیر مادر آن است که به راحتی هضم می‌شود و ایجاد حساسیت و آلرژی نمی‌کند، پاک و تمیز است و کودکانی که شیر مادر می‌خورند کمتر به بیماری‌های عفونی و اسهال مبتلا می‌شوند.

وی در مورد آغوز نخستین شیری که بدن مادر بعد در چند روز اول پس از زایمان تولید می‌کند، ادامه داد: نخستین شیری که بدن مادر در چند روز اول زایمان تولید می‌کند آغوز نام دارد که مایع زرد رنگی است که در ابتدای شیر دهی در غده پستانی تولید می‌شود و سرشار از پروتئین و مواد مصونیت‌زا و نیز دارای نوعی فاکتور رشد است که موجب رشد اندازه روده‌های شیرخوار می‌شود تا بتواند پذیرای شیر مادر باشد.

متخصص کودکان در ادامه بیان کرد: آغوز تمام نیازهای بدن نوزاد را تامین می‌کند و مقاومت بدن نوزاد را در برابر بیماری‌ها بالا می‌برد و در ضریب هوشی کودک نقش بسزایی دارد.

وی در مورد شیر دادن به نوزاد تازه به دنیا آمده، تاکید کرد: شیر دادن به نوزاد باید هرچه زودتر بعد از زایمان (ظرف نیم ساعت اول بعد از زایمان و حداکثر یک تا دو ساعت اول زایمان) آغاز شود.

شرافت در مورد از دست دادن وزن نوزاد در روزهای اول پس از به دنیا آمدن تصریح کرد: نوزاد در روزهای اول کمی وزن از دست می‌دهد که این پدیده طبیعی است و جای نگرانی ندارد و نباید آن را به حساب کمبود شیر مادر گذاشت و در ماه‌های اول تولد که شیرخوار بیش از سایر مواقع در خطر است شیر مادر او را از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها حفظ می‌کند.

وی در پایان در مورد چربی و پروتئین شیر مادر تاکید کرد: چربی و پروتئین شیر مادر بهتر از چربی و پروتئین شیرهای دیگر هضم و جذب می‌شوند و به همین دلیل دردهای قولنجی، جمع شدن گاز، استفراغ و حساسیت نسبت به پروتئین در این شیرخواران کمتر مشاهده می‌شود و ترکیب شیر مادر همراه با رشد شیرخوار تغییر پیدا می‌کند و چربی شیر مادر در آغاز هر وعده شیردهی کمتر است و سپس میزان آن به تدریج بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/2301/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول