اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان‎رضوی خبر داد

رشد 303 درصدی صادرات چمدانی خراسان‌رضوی

استاندار خراسان‌رضوی از رشد 303 درصدی صادرات چمدانی و رشد 14 درصدی صادرات از طریق بازارچه‌های خراسان‌رضوی نسبت به سال گذشته خبر داد.

رشد 303 درصدی صادرات چمدانی خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدحسین فروزان‌مهر صبح امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات، حضور حماسی مردم در انتخابات 24 خرداد ماه را مصداق واقعی خلق حماسه سیاسی دانست و اظهار داشت: باید با بسیج تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حماسه اقتصادی تلاش کرد.

وی تمرکز صرف بر بازار داخل را موجب غفلت از مزیت‌های رقابتی و ظرفیت‌های موجود در بازارهای خارج از کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌هایی چون صنایع پایین دستی، کشاورزی و خدمات و تولید مازاد بر نیاز داخل در این حوزه‌ها، باید شرایطی سهل برای صدور کالا و خدمات فراهم شود.

استاندار خراسان‌رضوی ادامه داد: هرچند همجواری ما با کشورهایی با تجربه در عرصه صادرات غیر نفتی به ویژه صدور خدمات فنی و مهندسی شرایط رقابت را دشوار کرده است، اما با برنامه‌ریزی منسجم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و شرکت‌های توانمند در این حوزه، می‌توان به توفیق استان برای حضور موثر در بازار کشورهای مختلف کمک کرد.

رئیس کارگروه توسعه صادرات خراسان‌رضوی تصریح کرد: برای برنامه‌ریزی دقیق و جامع در حوزه صادرات غیرنفتی باید وضع موجود به طور منطقی رصد و سهم میعانات گازی و فرآورده‌های پتروشیمی، زعفران، صنایع دستی و بخش معدن به عنوان اساسی‌ترین اقلام غیر نفتی صادره از استان تعیین شود.

وی صدور خدمات فنی مهندسی را از مهم‌ترین راه‌های افزایش سهم صادرات غیرنفتی در درآمدهای استان عنوان کرد و گفت: تحقق این مهم ارزآوری برای استان، پویایی نیروی متخصص شاغل، کسب تجربه و انتقال دانش فنی به داخل کشور و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی را به همراه دارد.

استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به یکی از سیاست‌های برنامه پنجم مبنی بر اعزام 100 هزار نفر نیروی کار به خارج از کشور گفت: صدور خدمات فنی و مهندسی زمینه را برای تحقق این سیاست فراهم می‌آورد.

وی همچنین تشکیل کنسرسیوم‌هایی با هدف بالا بردن قدرت رقابت شرکت‌های فعال استان در این حوزه را ضروری توصیف کرد.

فروزان مهر تشکیل کمیسیون صدور خدمات فنی مهندسی با مسئولیت اتاق بازرگانی را اقدامی عملی جهت تحقق اهداف یادشده دانست و ادامه داد: ساماندهی فعالیت‌ها، هم‌افزایی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و پرهیز از اتخاذ تصمیمات جزیره‌ای رهاورد تشکیل این کمیسیون است.

وی تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‌های یادشده می‌توان خراسان‌رضوی را به استانی ممتاز و الگو در کشور در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی مبدل کرد.

استاندار خراسان‌رضوی با اشاره موقعیت راهبردی استان در ترانزیت کالا، از تامین واگن به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای صادرکنندگان بخش خصوصی یاد کرد و اظهار داشت: از شرکت راه آهن کشور انتظار می‌رود با توجه به سهم 65 درصدی خراسان‌رضوی در ترانزیت کالا به آسیای میانه، نسبت به تامین واگن برای صدور کالاهای استان توجه ویژه‌ای داشته باشد.

دراین جلسه مسعود عاطفی مدیرکل گمرکات استان نیز گزارشی در ارتباط با میزان صادرات و واردات کالاهای غیرنفتی استان در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ارائه کرد.

وی از رشد 303 درصدی صادرات چمدانی و رشد 14 درصدی صادرات از طریق بازارچه‌های مرزی استان خبر داد و گفت: اقلام صادراتی استان و کشورهای مقصد نسبت به سال گذشته تغییرات چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: میزان واردات خراسان‌رضوی در مدت یادشده نسبت به سال قبل به لحاظ وزنی 45 درصد و به لحاظ ارزشی 20 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/70005/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول