اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان:

مبارزه با مواد مخدر عزم جهانی می‌طلبد/ هرمزگان، سپر بلای کشورهای دیگر

معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان گفت: امروز هرمزگان با اقدامات و مبارزات همه جانبه پیرامون مواد مخدر، خود را سپر بلای کشورهای دیگر قرار داده است.

مبارزه با مواد مخدر عزم جهانی می‌طلبد/ هرمزگان، سپر بلای کشورهای دیگر

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس به نقل از معاونت سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان، گل‌محمد بامری در همایش جامعه سالم و عاری از اعتیاد که در پارک غدیر بندرعباس برگزار شد اظهار داشت: قطعا ورود حجم بالای مواد مخدر از کشورهای افغانستان و پاکستان به مرزهای ما برای مصرف داخلی ایران نیست بلکه این مواد برای ترانزیت به کشورهای دیگر و حتی اروپا از این مسیر عبور می‌کند.

وی افزود: موقعیت خاص هرمزگان با وجود هزار و 100 کیلومتر مرز آبی و همجواری با استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان که مرز مشترک با افغانستان و پاکستان دارند موجب شده تا پدیده قاچاق مواد مخدر از سال‌های دور در این منطقه موجودیت پیدا کند اما امروز با اقدامات همه جانبه شاهد جلوگیری از قاچاق و امحای هرساله ده ها تن از این مواد افیونی در استان هستیم.

وی به راه‌اندازی کمیته‌های کشوری به ریاست وزیر کشور با محوریت و میزبانی استان هرمزگان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر عزم همگانی در کشور با همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی استان و ارگان‌های انتظامی و نظامی برای مقابله با ورود مواد مخدر از این منطقه ایجاد شده که مسیر را برای قاچاقچیان بسیار ناامن کرده است.

*بحران مواد مخدر حتی خطرناک تر از بحران هسته‌ای

معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان در ادامه ناامنی، تکدی گری، روسپی گری، سرقت و تجاوز از عایدات مواد مخدر برای جامعه عنوان و تصریح کرد: امروزه در کنار سه بحران جهانی یعنی فقر، رشد جمعیت و تهدید هسته‌ای، از مواد مخدر به عنوان بحران چهارم نام می‌برند.

وی تاکید کرد: بحران مواد مخدر شاید از بحران هسته‌ای هم خطرناک‌تر باشد چرا که این مواد شوم، زلزله‌ای خاموش و جنگی بدون مرز را به راه انداخته که می‌تواند آهسته آهسته و با کمترین هشدارها تمام کشورهای جهان را تسخیر کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان قاچاق مواد مخدر را منبع اصلی درآمد اشرار و تروریست عنوان کرد و بیان داشت: پول کثیفی که از کار قاچاق مواد مخدر به دست می‌آید بعضا تبدیل به عامل حیاتی برای گروهک‌های اشرار و تروریست شده است.

بامری خاطر نشان کرد: افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد اولیه مخدر جهان در کنار کشور ایران قرار دارد و متاسفانه تولید مواد مخدر در این کشور بعد از حضور ناتو در سال 2002 از حداکثر 2 هزار تن به رقم فزاینده 80 هزار تن رسیده است.

وی یادآور شد: منطقه جنوب کشور و از جمله استان هرمزگان همه توان خود را برای مقابله با ورود و ترانزیت مواد مخدر از کشورهای افغانستان و پاکستان به کشورهای دیگر گذاشته است اما قطعا مقابله با این پدیده خطرناک عزم جهانی می‌طلبد.

*سازمان‌های جهانی به ارائه آمار وحشت آور بسنده می‌کنند

وی خطاب به سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل ابراز داشت: اگر این سازمان‌ها سهم هر کشور را در مبارزه با مواد مخدر تعیین می‌کردند آمار فاجعه بار معضلات جهانی که از قاچاق و مصرف مواد مخدر نشات می‌گیرد تعدیل می‌یافت و این گونه شاهد مرگ و میر و انحراف جوامع انسانی نبودیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار هرمزگان ادامه داد: به طور میانگین روزانه 5 نفر به خاطر مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند و طبق آمار خود سازمان ملل حدود 200 میلیون نفر معتاد در جهان وجود دارد.

وی اذعان داشت: بر طبق همین آمارها که سازمان ملل منتشر کرده است 170 کشور جهان هم اکنون با معضل مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل روز پنجم تیر ماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نام گذاری شده است.

بامری ادامه داد: امروز ایران اسلامی در حالی 3 هزار و 760 شهید عالی مقام و 12 هزار جانباز سر افراز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است که سازمان‌های مدعی مدیریت جهانی به نامگذاری‌ها، شعارها و ارائه آمار و ارقام وحشت آور بسنده کرده‌اند و اقدامات گسترده عملی صورت نگرفته است.

*لزوم همکاری مردم برای ریشه کنی اعتیاد

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار ایجاد عزم مردمی برای ریشه کردن قاچاق، فروش و استعمال مواد مخدر در استان هرمزگان شد و افزود: مردم اگر اطلاعاتی دارند در این زمینه ورود کنند و همچنین با کمک به درمان معتادین در تحقق جامعه سالم و عاری از اعتیاد سهیم شوند.

بامری به کمپ راه اندازی شده در منطقه ایسین برای درمان معتادان خیابانی اشاره کرد و گفت: در این کمپ افراد به صورت اجباری نگه داری شده و ضمن ترک اعتیاد، آموزش‌هایی فنی حرفه‌ای را فرا گرفته و در پایان نیز تسهیلات بانکی به آنها اعطا می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: عزم همگانی در بحث مبارزه با مواد مخدر و درمان اعتیاد با فرهنگ سازی، آموزش و اقدامات پیشگیرانه تکمیل می‌گردد که باید با تلاش بیشتر دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی محقق شود.

انتهای پیام/88001/خ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول