اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر اجرایی طرح ترافیک شیراز:

بدون مطالعه در مورد طرح ترافیک شیراز قضاوت نشود

مدیر اجرایی طرح ترافیک شیراز گفت: افراد در زمینه طرح ترافیک مطالعه داشته باشند و بعد در مورد آن قضاوت کنند چراکه نمی‌توان منافع بلندمدت صدها هزار شهروند را به خطر انداخت.

بدون مطالعه در مورد طرح ترافیک شیراز قضاوت نشود

محمدرضا امین امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: بر اساس آمار مشاور طرح ترافیک تعداد خودروهای تردد‌کننده در شهر شیراز صبح‌ها بیشتر از عصرها بوده اما نظم حرکت صبح بهتر از بعد از ظهر است.

وی افزود: خودروهایی که صبح بیرون می‌آیند به اداره، مغازه و شرکت، پخش و توزیع محصول، خرید اداری و امور کاری و شغلی می‌پردازند و از این رو هدفدار هستند.

مدیر اجرایی طرح ترافیک شیراز ادامه داد: بعد از ظهر مردم حرکت اداری ندارند و تردد خودرو بیشتر برای خرید یا گردش است و بی‌نظمی این حرکت غیر هدفدار بیشتر بوده که ترافیک را سنگین‌تر می‌کند.

وی عنوان کرد: تفکری در ابتدا وجود داشت که طرح ترافیک از صبح تا 9 شب اجرا شود اما از آنجا که شیراز نخستین تجربه محدودیت تردد خود را می‌گذراند و عادت کردن به آن سخت است، تصمیم گرفته شد حداقل در ساعات اداری صبح ترافیک مدیریت شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: عصرگاهان بسیاری از مردم به دلیل شلوغی به محدوده مرکزی نمی‌آیند یا این‌که با ترکیبی از پیاده‌روی و حمل و نقل عمومی کارهای غیر اداری خود را انجام می‌دهند.

به گفته وی، ایجاد محدودیت تا شب‌هنگام برای ساکنان محل و کسبه محدوده طرح نیز مشکل‌ساز می‌شد.

طرح ترافیک از 6,5 صبح تا 3 بعد از ظهر

امین تصریح کرد: در حال حاضر ساعت طرح ترافیک از 6,5 صبح تا سه بعد از ظهر است به این دلیل که در زمان اداری، خودروهایی که مراجعه کاری دارند و به طور کلی هدفدار حرکت می‌کنند، بتوانند در حداقل زمان ممکن به مقصد برسند.

وی اظهار داشت: اجرای طرح ترافیک در ساعات صبح خودروهای بی‌هدف یا مسافربر شخصی را حذف می‌کند.

مالکان چند خودرو معدود هستند

مدیر اجرایی طرح ترافیک در ادامه گفت: تأمین پارکینگ ضلع شمال غرب شیراز در حوالی میدان دانشجو به طور تقریبی انجام شده و مقرر شد خط ویژه این قسمت تقویت تا نیاز به پارکینگ در نقاط دیگر مرز ترافیک کمتر شود.

وی افزود: چند سالی است که برخی خانواده‌ها وضعیت مالی خوبی پیدا کرده‌اند و دو یا چند خودرو در تملک دارند.

امین در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد امکان سوء استفاده مالکان چند خودرو با پلاک‌های مختلف اظهار داشت: پیش‌بینی پلاک زوج و فرد برای این صورت می‌گیرد که بر اساس پلاک، افراد در روز مشخص تردد داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر خانواده‌هایی که چند خودرو دارند تمام ماشین‌های خود را حرکت می‌دهند اما با اجرای طرح و زوج فرد حداقل یک خودروی آنان حذف می‌شود.

امین تصریح کرد: از سوی دیگر خانواده‌هایی که چند خودرو دارند در اقلیت هستند و از طرفی با افزایش نرخ سوخت و هزینه بیمه و با توجه به اولویت پیدا کردن حمل و نقل عمومی، سودمند بودن استفاده از چند خودرو به تدریج غیرعقلانی می‌شود.

شهرداری پیشنهاد‌دهنده طرح ترافیک نبود

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو عنوان کرد: اجرای طرح ترافیک از شهرداری شروع نشد و بالا بودن آلودگی هوای شهر شیراز باعث طرح این بحث از سوی سازمان محیط زیست در استانداری فارس شد.

امین گفت: استانداری فارس، شهرداری شیراز را موظف کرد که مشاور بگیرد و بحث طرح ترافیک و ایجاد محدوده را مورد مطالعه قرار دهد.

وی عنوان کرد: از ابتدای کار، شهرداری با علما و بزرگان شهر تعامل داشت و آن‌ها ما را مورد حمایت قرار دادند و در دیدارهای مختلف ضمن توصیه به رعایت حال مردم بر اجرای طرح ترافیک صحه گذاشتند.

به اعتقاد امین، بهتر بود از سال 88 که کلیات طرح در وزارت کشور به تصویب رسید خطوط حمل و نقل عمومی از تاکسی، اتوبوس و مترو سریع‌تر توسعه می‌یافت تا امروز نگرانی مردم از این موارد به طور کامل رفع شده باشد.

مدیر اجرایی طرح ترافیک شیراز در ادامه گفت: بنابر این دلایل طرح در ابتدا با زوج و فرد آغاز می‌شود که در غیر این صورت پیشنهاد مشاور طرح «تردد تنها با صدور مجوز» بود اما از آنجا که سیستم حمل و نقل عمومی شیراز به تدریج و همزمان با طرح در حال ساماندهی است محدودیت تردد کمتری در نظر گرفته شد.

وی افزود: در طرح «تردد با صدور مجوز» که در تهران اجرا می‌شود دو زوم در نظر گرفته شده و در زوم مرکز تردد تنها با أخذ مجوز انجام می‌شود و زوج و فرد در آن معنا ندارد و حاشیه زوم و خیابان‌های اطراف مرکز شهر مشمول طرح زوج و فرد است.

امین عنوان کرد: در شیراز اما مردم با هر شماره پلاکی می‌توانند یک روز در میان از خودروی خود استفاده کنند و محدودیت آن‌ها فقط سه نصفه روز در هفته است.

وی تصریح کرد: ممکن است در زمان راه‌اندازی مترو، ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی از نظر تعداد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، افزایش خطوط سریع و ... طرح «تردد با صدور مجوز» در شیراز با نظر شورای ترافیک استان فارس اجرا شود.

مدیر اجرایی طرح ترافیک شیراز در پایان تصریح کرد: افراد صاحب قلم و تریبون ابتدا در زمینه طرح ترافیک مطالعه کنند و هر اطلاعاتی نیاز داشتند از ما بگیرند.

انتهای پیام/2448/م30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول