اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مصاف مسکن و ارز، ماراتنی که پایانی ندارد/ خانه ارزانم آرزوست

تلاطم در بازار مسکن گویی میدان رقابت را از ارز و طلا ربوده و دیگر نفسی برای رقابت باقی نگذاشته است و گویی مصاف مسکن و ارز، ماراتنی است که پایانی ندارد.

مصاف مسکن و ارز، ماراتنی که پایانی ندارد/ خانه ارزانم آرزوست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تلاطم در بازار مسکن گویی میدان رقابت را از ارز و طلا ربوده و دیگر نفسی برای رقابت باقی نگذاشته است، رسم بازار ایران در چند ساله اخیر بی وفایی را در خرید و فروش حکمفرما کرده است به طوری که نمی‌توان بازار اقتصادی را برای مشتاقان این حوزه هدف‌گذاری کرد.

بالا و پایین رفتن بورس، رقابت نامحسوس سکه و ارز و این آخری هم افت خرید در بازار مسکن با افزایش قیمت زمین و مسکن سبب شد تا دیگر اقتصاد ایران رنگ و بوی معاملات قدیمی را نداشته باشد، از تولید کننده تا سرمایه گذار دیگر حرفی برای گفتن در بازار اقتصادی کشور ندارند و مایل به ایجاد رقابت نیستند.

مسئله مسکن و زمین سال‌ها است که رشد نجومی به خود گرفته است و توان خرید را از مردم عادی و حتی سرمایه‌گذران گرفته است.

*افت قیمت زمین با تبریک شخصیت‌ها به رئیس جمهور

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور افق جدید را در بازار مسکن با پایین آمدن نرخ ارز و طلا پیش بینی می‌کند و در این زمینه معتقد است: با توجه به پایین آمدن دلار، طلا و نیز تبریک شخصیت‌های جهانی به ریاست جمهوری جدید چشم‌انداز خوبی برای بازار مسکن پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه گفت: قبل از انتخابات ما شاهد یک رکود انتظاری بودیم که هم‌اکنون این رکود از بین رفته است، هم‌اکنون بازار در حال حرکت است و روزی 10 هزار تا 12 هزار ثبت سامانه انجام می‌شود اما ما از وضعیت راضی نیستیم چرا که باید این معاملات بیشتر شود، البته امیدواریم با حرکت رو به جلویی که پیش آمده این امر هم محقق شود.

*مسکن مهر، مهری بر خانه دار شدن بود

مسکن مهر و اجرای آن در کشور با شعار پایین آمدن قیمت زمین و مسکن پیگیری و به مرحله اجرا درآمد، اما به گفته برخی از کارشناسان به طور ناباورانه این پیش‌بینی غلط از آب درآمد و نه تنها مسکن مهر نتوانست که قیمت زمین را کاهش دهد بلکه اهرمی برای افزایش قیمت در این بخش شد، اما رئیس اتحادیه املاک برخلاف این عقیده ها باور دارد: ادامه طرح مسکن مهر الزامی است و  این طرح برابر با قانون است و در صورت تعطیلی هم شاهد بحران خواهیم بود البته باید مشکلاتی که در آن وجود دارد از میان برداشته شود، اما در کل مسکن مهر سبب خانه‌دار شدن بسیاری از هموطنان شد.

خسروی یکی از راهکارهای برطرف کردن مسکن مهر را پیگیری کد رهگیری سامان‌دهی املاک و مستقلات و نیز تمهیدات دولت جدید برای از بین بردن مشکلات مسکن مهر دانست و در ادامه گفت: امیدواریم برای بهبود وضعیت اقتصادی که بازار مسکن اهرم سنگینی در آن به حساب می‌آید، ثبات اقتصادی پس از این ثبات سیاسی ایجاد شود.

*رشد بی‌شائبه قیمت در بازار مسکن اصفهان

از نکات دیگر در رشد بی‌شائبه قیمت مسکن در بازار اصفهان می‌توان به حضور دلالان و معامله گران آزاد اشاره کرد که بدون هیچ سندیتی از اتحادیه و یا دولت به معاملات مسکن در بازار می‌پردازند، این نوع بازارسازی‌های کذب در بخش زمین و مسکن سبب می‌شود تا نتوان ثبات قیمت را در مناطق مختلف شهری داشته باشیم.

محسن رنانی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز اعتقاد دارد: 150 هزار میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر مورد نیاز است و در حال حاضر 40 سال از موقعیتی که در اقتصاد باید باشیم، عقب هستیم.

*دلالی، شغلی حرفه‌ای شده است

همان‌طور که در قبل به آن اشاره کردیم دلالی و واسطه‌گری یکی از عوامل افزایش قیمت زمین و عدم ثبات در نرخ مسکن است، ناصر موسوی لارگانی، عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این زمینه می‌گوید: افزایش زمین خواری متاسفانه در کشور شغل و حرفه اصلی برخی افراد دلالی و واسطه گری در بازار مسکن و زمین بوده، که این موضوع نیز در حال افزایش است.

در شرایط کنونی برخی افراد با زد و بندهای سیاسی و ایجاد رابطه با سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی، زمین‌های مرغوب کشور را با قیمت‌های کارشناسی و نازل در اختیار افرادی خاص قرار داده‌اند، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در مبارزه با بحث زمین خواری موفقیتی نداشته، چراکه متاسفانه تحت تاثیر برخی فشارها قرار گرفته و یا حتی خود نیز در این موضوع گرفتار شده‌ است.

*کاهش 40 درصدی قیمت مسکن

پس از انتخابات ریاست جمهوری و مناسبت آن با رکود قیمت مسکن و زمین مسئولین را نیز بر این باور داشت که می‌توان تناسبی بین انتخابات یعنی همان حماسه سیاسی و افت قیمت‌ها و ترکیدن حباب کاذب در بخش‌های مختلف از جمله مسکن و زمین پیدا کرد.

رسول جهانگیری رئیس اتحادیه املاک استان اصفهان در این ارتباط می‌گوید: قیمت سکه و ارز قیمت تمامی کالاها را تحت تاثیر خود قرار داده و در حال حاضر که قیمت سکه و ارز کاهش یافته است قیمت اکثر اجناس کاهش داشته است و قیمت مسکن نیز تحت تاثیر قیمت سکه و ارز است و در پی کاهش قیمت سکه و ارز قیمت مسکن نیز کاهش داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت بازار انتظار می‌رود قیمت مسکن 30 تا 40 درصد کاهش داشته باشد. باید مدتی به بازار مسکن مهلت داد تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

البته می‌توان بر نظریه تلاطم بازار سکه و ارز و نسبیت آن با بازارها از جمله مسکن هم اشاره کرد و باور داشت که همه چیز به قیمت طلا و ارز  بستگی دارد، اگر روند کاهشی قیمت طلا و ارز ادامه دار باشد قیمت مسکن نیز روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد و اگر فقط جو روانی کاهش قیمت‌ها برقرار باشد و در عمل کاهش قیمتی نداشته باشیم پس از مدتی دوباره بازار روند قبلی خود را از سر خواهد گرفت.

کاهش مقطعی قیمت‌ها و از بین بردن جو روانی از دیگر صحبت‌هایی بود که جهانگیری در ادامه به آن اشاره کرد و معتقد است: قیمت‌ها نسبت به قبل از عید کاهش داشته است و وضعیت بازار در حال حاضر به نفع خریداران است.

به گفته وی در حال حاضر قیمت مسکن واقعی نیست و باید کاهش یابد تا حباب ایجاد شده از بین برود و به قیمت واقعی مسکن برسیم.

*ساخت مسکن مهر در بافت فرسوده

رئیس اتحادیه املاک استان اصفهان نیز هم عقیده با برخی از کارشناسان و مسئولان است و باور دارد: نفس عمل در مسکن مهر اشتباه نبود بلکه می توانست انقلابی در مسکن ایجاد کند، اما متاسفانه جانمایی مسکن مهر به ویژه در کلانشهرها اشتباه بود و نتوانست مشکل مسکن در کلانشهرها را برطرف کند زیرا فاصله  ساخت مسکن طرح مهر در کلان شهرها تا مرکز شهر بسیار زیاد است و این خود سبب می‌شود استقبال چندانی از این طرح در کلان شهرها نشود و عملا این طرح در کلان شهرها عملکرد خوبی نداشته باشد.

وی در ادامه می‌گوید: دولت آینده باید مسکن مهر را در بافت‌های فرسوده کلانشهرها ادامه دهد تا مشکل مسکن کلانشهر‌ها برطرف شود. وام مسکن باعث ایجاد تورم می‌شود و دولت باید سعی کند بیشتر به توسعه زیرساخت‌ها بپردازد.

گزارش از داوود شیخ جبلی

انتهای پیام/63015/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول