اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان نظامی استان قم:

‌فرار از خدمت سربازی‌ بین 3 تا 6 ماه حبس را به دنبال دارد

دادستان نظامی استان قم گفت: ‌فرار از خدمت سربازی‌ بین سه تا شش ماه حبس به دنبال دارد.

‌فرار از خدمت سربازی‌ بین 3 تا 6 ماه حبس را به دنبال دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام ولی‌الله خطیبی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری که به مناسبت هفته گرامیداشت قوه قضائیه، برگزار شد، اظهار کرد: تشکیلات سازمان قضایی نیروهای مسلح بر اساس اصل 172 قانون اساسی از جمله محاکم اختصاصی محسوب می‌شود.

وی افزود: بر اساس این اصل، مأموریت این تشکیلات قضایی رسیدگی به جرایم خاص نظامی است که به جرایم خاص نظامیان و غیر نظامیانی که مرتبط با آنان باشد رسیدگی می‌کنند.

دادستان نظامی استان قم با تاکید بر اینکه جرایم نظامیان بسیار محدود است گفت: به طور اجمال این جرایم در روابطی که بین نظامیان و غیر نظامیان صورت می‌گیرد به وقوع می‌پیوندد.

وی نحوه ورود پرونده‌ها را در دستگاه قضایی نیروهای مسلح مورد توجه قرار داد و بیان داشت: این پرونده‌ها به دو شیوه شکایت از طریق دادسرا و شکایت از طریق دفاتر قضایی در این دستگاه قضایی وارد می‌شود.

خطیبی ادامه داد: در مرحله‌ای که پرونده در دادسرا وارد می‌شود پس از بررسی جوانب و احراز قابلیت شکایت برای صدور کیفر خواست به دادگاه ارسال خواهد شد و در همین روند قضایی ممکن است این پرونده در دادسرا مختومه شود.

وی ادامه داد: پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی نیروهای مسلح از طریق یگان‌های نظامی و انتظامی به دلیل ارتکاب جرم نظامی به دادسرا گزارش شود مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و برای صدور حکم به دادگاه نیروهای مسلح ارسال می‌شود.

دادستان نظامی استان قم تصریح کرد: برخی شکایت‌های دیگری که به این مرجع قضایی ارسال می‌شود توسط مردم عادی جامعه صورت گرفته است که این شکایت ابتدا در دفاتر قضایی بررسی شده و در صورتی که جرم محرز شد دادسرای نظامی آن را در اختیار دادیاری قرار خواهد داد.

وی بیشترین شکایات مردمی از نیروهای مسلح را شکایت از نیروی انتظامی ذکر کرد و گفت: این‌گونه شکایات به دلیل ارتباط گسترده مردم با نیروی انتظامی است که به دلایل گوناگون اقتصادی و اجتماعی و... رخ می‌دهد.

خطیبی تاکید کرد: رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم قضایی نیروهای مسلح بسیار عادلانه و بر اساس موازین قانونی انجام می‌شود.

وی به ذکر مواردی که پرسنل نامی محکوم شده است اشاره و بیان کرد: صدور احکام خاصی مانند محکومیت به شلاق و جزای نقدی با توجه به شرایط مأمور نظامی در نظر گرفته شده و حکم به گونه‌ای صادر می‌شود که در حق نیروی نظامی نیز اجحاف نشود.

دادستان نیروهای مسلح قم روند رسیدگی به پرونده‌های ورودی و شکایات را بسیار دقیق دانست و گفت: 50 درصد شکایات مردمی از نیروهای مسلح واهی و بدون دلیل صورت گرفته و نیروی انتظامی بر حسب وظیفه عمل کرده است.

وی شایع‌ترین جرایم نظامی را فرار از خدمت مقدس سربازی دانست و گفت: این‌گونه شکایات بیشتر توسط یگان‌های نیروهای مسلح مطرح می‌شود که محکومیت بین سه تا شش ماه حبس را به دنبال دارد.

خطیبی از دیگر جرایم نظامیان را لغو دستور، سوء استفاده از موقعیت شغلی، ایراد خسارت به اموال دولتی، ارتشا و سایر جرایم خاص نظامی دانست.

وی ادامه داد: در صورتی که سرباز فراری خود را داوطلبانه به یگان خدمتی معرفی کند، مجازات کمتری را تحمل کرده و این مجازات‌ها از حبس به جزای نقدی یا اضافه خدمت تبدیل خواهد شد.

دادستان نظامی استان قم، قضات دادسرای نظامی را دو دسته دانست و گفت: یک دسته از قضات نظامی بوده و از یگان‌های خدمتی به قوه قضائیه معرفی می‌شوند و پس از طی آموزش و دوره کارآموزی، ابلاغ قضایی دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: این دسته از قضات به دلیل نظامی بودن از یگان‌های خدمتی منفصل نمی‌شوند و تنها در قوه قضائیه مأمور هستند.

خطیبی دسته دیگر قضات که در دستگاه قضایی نیروهای مسلح به خدمت اهتمام دارند را قضات دادگستری ذکر کرد و گفت: این قضات برای خدمت به دادسرای نظامی مأمور می‌شوند تا به عنوان قاضی به جرایم نظامیان رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه پرونده‌های دادسرای نظامی بسیار محدود است گفت: با توجه به اینکه با جمعیت کمتری در ارتباط هستیم، جرایم و مجرمین کمی وجود دارد.

انتهای پیام/78005/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول