اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چه کسی پاسخگو است؟

سنگینی افزایش قیمت دارو بر شانه‌های نحیف بیمار

کنار نیامدن سازمان تأمین اجتماعی با افزایش قیمت دارو، باعث شده تا مابه‌التفاوت افزایش قیمت‌ها از جیب بیمار پرداخت شود و همین موجب سرگردانی و نارضایتی بیماران شده است.

سنگینی افزایش قیمت دارو بر شانه‌های نحیف بیمار

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، این روزها بحث دارو در بین بیماران و خرید آن با قیمت‌های عجیب و غریب، به یک دغدغه تبدیل شده است.

با اتفاقات پیش آمده از اول خرداد ماه سال جاری در زمینه افزایش قیمت داروها و زیر بار نرفتن تأمین اجتماعی در خصوص این افزایش، مشکلاتی برای بیماران به وجود آمده که باید فکری به حال آن شود.

در شرایطی که قرار بود تنها 30 درصد هزینه درمانی را بیمار پرداخت کند و 70 درصد آن برعهده شرکت‌های بیمه‌گر باشد، امروز با شرایط پیش آمده بار این گرانی را نیز باید شانه‌های نحیف بیمار تحمل کند.

وقتی بیمار از گرانی اخیر دارو و اخذ مابه‌التفاوت آن از سوی جیب خود، شاکی می‌شود، داروخانه تقصیر را بر گردن مجموعه دیگری می‌اندازد، بعد از کمی پیگیری و پرس و جو معلوم می‌شود «پای بیمه تأمین اجتماعی در میان است».

این روزها یک هزار و 700 نوع از اقلام دارویی با افزایش قیمت مواجه بودند به طوری که داروهای داخلی بین 40 تا 60 درصد و داروهای خارجی نیز صد در صد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

در این آشفته‌بازار، بیمه خدمات درمانی، با این افزایش قیمت کنار آمده ولی سازمان تأمین اجتماعی تاکنون اقدامی در این زمینه نکرده است.

به نظر می‌رسد از آن جا که سازمان تأمین اجتماعی، اعتقاد دارد پرداخت مابه‌التفاوت قیمت جدید دارو، بار مالی دارد تاکنون نسبت به انجام این کار تعلل کرده به طوری که هنوز در سایت خود، واکنشی در این زمینه انجام نداده است.

از سوی دیگر، شنیده‌ها حاکی از این است، شورایی که قیمت داروها را مشخص می‌کند، با سازمان بیمه تأمین اجتماعی هماهنگ نبوده و ظاهراً این امر بر شدت مشکلات افزوده است.

 

در راستای پیگیری این موضوع، به برخی از داروخانه‌های شهر سر زدیم تا از قیمت‌های داروها کسب اطلاع کنیم که برخی از اقلام دارویی با قیمت‌های آنها اشاره می‌شود.

کپسول پیروکسیکام: قیمتی که در حال حاضر از سوی شرکت‌های دارویی به داروخانه‌ها داده می‌شود هر 10 عدد 900 تومان است در صورتی که آن چه بیمه تأمین اجتماعی قبول دارد هر 10 عدد 300 تومان است.

قرص قند GLICLAZIBE: قیمتی که شرکت‌های دارویی به داروخانه‌ها می‌دهند هر 10 عدد یک هزار و 100 تومان است ولی تأمین اجتماعی قیمت هر 10 عدد 750 تومان را قبول دارد.

قرص SODIUM VALPOROAPE: قیمتی که از سوی شرکت‌ها به داروخانه‌ها داده شده هر 10 عدد یک هزار و 350 تومان و آن چه که مورد تأیید تأمین اجتماعی است 900 تومان عنوان شده است.

شربت آلومینیوم ام جی اس: قیمت شرکت‌های دارویی یک هزار و 800 تومان است و تأمین اجتماعی آن را با یک هزار و 400 تومان قبول می‌کند.

شیاف DICLOFENAC 100 میلی‌گرم: قیمتی که شرکت‌ها به داروخانه‌ها می‌دهند هر 10 عدد 3 هزار و 300 تومان و قیمتی که تأمین اجتماعی قبول دارد هر 10 عدد 2 هزار و 200 تومان است.

با این اوصاف مشاهده می‌شود مابه التفاوت این افزایش قیمت‌ها باید از جیب بیمار پرداخت شود که این موضوع فشار سنگینی را بر وی وارد می‌کند.

موضوع جالب توجه دیگر آن که برخی از داروخانه‌ها از اینکه شش ماه است سازمان تأمین اجتماعی پول آنها را پرداخت نکرده‌اند، سخت، گلایه‌مند بودند.

پیرو این پیگیری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه مبنای کار علوم پزشکی قیمت‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت است، اظهار کرد: در زمینه مشکل به وجود آمده باید سازمان بیمه تأمین اجتماعی پاسخگو باشد که چرا قیمت را قبول نمی‌کنند.

علی‌اصغر وحیدی‌نیا ادامه داد: ما در جریان مشکلات بیمه نیستیم ولی باید این را مد نظر داشت که این دو نرخی شدن قیمت‌ها، باعث ایجاد مشکل به مردم می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بیمه تأمین اجتماعی باید این مشکل را پیگیری و حل کند، افزود: مردم نباید بیشتر از این متحمل هزینه شوند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان همدان نیز با بیان اینکه پیگیری حل این مشکل در دستور کار است، گفت: به امید خدا به زودی این مشکل را در مرکز رفع می‌شود.

علیرضا صفری این مشکل را کشوری خواند و ادامه داد: هیئت مدیره باید این مشکل را حل کند و با ابلاغ آن به استان‌ها، ما نیز در راستای اجرای آن اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما خود را از مردم جدا نمی‌دانیم، ابراز داشت: در همین راستا پیگیری برای حل این مشکل در برنامه کاری مسئولان مرتبط قرار دارد.

امیدواریم مسئولان هر چه سریعتر فکری به حال این مشکل کنند تا مردم از این سرگردانی نجات یابند.

===============

گزارش از: مریم شهابی باهر

===============

انتهای پیام/89002/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول