اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان عنوان کرد

پیش‌بینی 350 پروژه زیربنایی در سکونتگاه‌های غیر رسمی همدان

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان گفت:‌ 350 پروژه زیربنایی و کالبدی در سکونتگاه‌های غیر رسمی شهر همدان پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی 350 پروژه زیربنایی در سکونتگاه‌های غیر رسمی همدان

محمدعلی اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به ضرورت ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی اظهار کرد: شناسائی و مطالعات در راستای ساماندهی و  توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی اهمیت بسزایی دارد و این مهم باید با جدیت پیگیری شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه سکونتگاه‌های غیر رسمی همدان افزود: از اقدامات ما در این راستا طی امسال افتتاح و بهره‌برداری از دو پروژه کتابخانه است که از سال گذشته در دست ساخت بود.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان بیان داشت: این دو کتابخانه در منطقه خضر و منطقه شهرک ولیعصر قرار دارند که یکی از آنها افتتاح شده و کتابخانه خضر نیز با دستور رئیس جمهور و به صورت همزمان با چند کتابخانه دیگر در سطح کشور افتتاح می‌شود.

وی در ادامه سخنانش بیان داشت:‌ هر دو کتابخانه توسط دستگاه بهره‌بردار تجهیز شده است و به محض افتتاح راه‌اندازی می‌شود.

اسدی یادآور شد:‌ برای ساخت هر یک از کتابخانه‌ها در منطقه خضر و شهرک ولیعصر 125 میلیون تومان و در مجموع 250 میلیون تومان هزینه شده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: در سال گذشته نیز سه پروژه شهری شامل دیوارکشی، ساماندهی و پوشش رودخانه‌ها در منطقه منوچهری، حصار امام و حصار علی‌آباد صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان اضافه کرد: در مجموع یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای این پروژه‌ها هزینه شد که علاوه بر رضایتمندی از لحاظ زیست‌محیطی نیز تأثیر بسیار مطلوبی بر منطقه و اهالی آن داشته است.

*در 5 منطقه از شهر همدان پروژه‌های زیربنایی در حال تکمیل است

وی با اشاره به برنامه‌های امسال تصریح کرد:‌ برای امسال نیز یک میلیارد تومان در ملایر و 2 میلیارد تومان نیز برای پروژه‌های سکونتگاه‌های غیر رسمی شهر همدان پیش‌بینی کرده‌ایم تا در صورت تخصیص اعتبار پروژه تعریف کنیم.

اسدی افزود: در راستای پیش‌بینی برنامه‌های امسال در مرکز موافقت و صورتجلسه آن نیز امضا شده و منوط به تأمین و تخصیص اعتبار به استان است تا کار انجام شود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به سکونتگاه‌های غیر رسمی اظهار کرد: با توجه به وسعت و گستردگی سکونتگاه‌های غیررسمی، از زیرساخت‌ها و برخی پروژه‌های کالبدی و مورد نیاز مردم از مجموعه شهری در این سکونتگاه‌ها کمتر تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان گفت:‌ تعریف پروژه‌های زیرساختی و... در سکونتگاه‌های غیر رسمی نیازمند هزینه‌های هنگفتی است تا این نیازها برطرف شود.

وی ادامه داد: اگر دولت بخواهد یک باره اعتباراتی برای این مناطق در نظر بگیرد این امر مقدور نیست بنابراین باید کارها هر ساله و به صورت جزء به جزء پیش رود.

اسدی یادآور شد: در پنج منطقه از شهر همدان بیشترین درصد از عملیات اجرایی پروژه‌های زیرساختی و زیربنایی از قبیل برق، آب و فاضلاب و مخابرات انجام شده و در حال تکمیل است.

به گفته وی بعد از انجام پروژه‌های زیرساختی و زیربنایی، پروژه‌های کالبدی و پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی که نیاز مردم است در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان با بیان اینکه در حال حاضر رویکرد به سمت پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی است، افزود: در این راستا پروژه‌هایی از قبیل احداث کتابخانه، کانون‌های فرهنگی و... در این مناطق انجام می‌شود.

وی با اشاره به روند خوب پروژه‌ها در سکونتگاه‌های غیر رسمی تصریح کرد: باید تمام مسئولان و ادارات ذیربط در راستای پیشرفت پروژه‌هایی که در این مناطق پیش‌بینی شده کمک کنند تا به سرانجام برسند.

اسدی خاطرنشان کرد: طبق برآورد مشاور حدود 350 پروژه زیربنایی و کالبدی برای شهر همدان در این مناطق پیش‌بینی شده که 40 درصد از پروژه‌ها انجام شده و مابقی نیز باید هر ساله در برنامه اجرایی تمام دستگاه به فراخور وظیفه آنان قرار گیرد.

*شناسایی سکونتگاه‌های غیر رسمی نهاوند در دستور کار

وی ادامه داد: در استان همدان فقط در شهر همدان و ملایر سکونتگاه‌های غیر رسمی شناسایی و مصوب شده و هنوز در شهرهای دیگر استان اقدامی صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان اظهار داشت:‌ یکی از شهرهایی که شناسایی سکونتگاه‌های غیررسمی در دستور کار قرار دارد شهر نهاوند است.

وی با بیان اینکه در راستای شناسایی و عملیات اجرایی سکونتگاه‌های غیر رسمی طبق قانون شهرهایی که بیش از 150 هزار نفر جمعیت داشته باشند باید از طریق وزارت مسکن و شرکت مادر تخصصی پیگیری شوند، گفت: شهرهای زیر 150 هزار نفر جمعیت باید از منابع استانی تأمین شوند.

اسدی یادآور شد: یکی از مشکلات در زمینه سکونتگاه‌های غیر رسمی که دوسویه است جلوگیری از گسترش این مناطق است.

وی ادامه داد: اگر مردم و مسئولان از جمله شهرداری و دیگر ادارات مرتبط با این موضوع تدبیری بیندیشند که از گسترش این مناطق جلوگیری کنند می‌توان گفت در آینده‌ای نه چندان دور می‌توانیم تمام خدمات و پروژه‌ها را در این مناطق تعریف کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان همدان ابراز داشت:‌ در صورتی که از گسترش این مناطق جلوگیری نشود هر میزان اعتبار به این مناطق وارد شود به انتهای کار نخواهیم رسید.

به گفته وی با گسترش سکونتگاه‌های غیر رسمی مشکلات زیست‌محیطی، اجتماعی، فرهنگی و ناهنجاری‌های دیگر ایجاد می‌شود و اعتبارات نیز برای پروژه‌های آن کافی نخواهد بود.

اسدی تأکید کرد:‌ باید هر اداره‌ای که برای آن وظیفه‌ای در قانون در زمینه ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی پیش‌بینی شده با جدیت در این راستا اقدام کنند چرا که انجام این مهم توسط یک سازمان امکان‌پذیر نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی نیازمند همدلی و یکسونگری مسئولان در این مناطق است.

انتهای پیام/89006/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول