اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال 91

48 درصد صادرات کالا به ترکمنستان از طریق خراسان‌رضوی صورت گرفت

استاندار خراسان رضوی گفت: میزان صادرات کالا به ترکمنستان در سال گذشته 749 میلیون دلار بوده است که 48 درصد آن از طریق خراسان‌رضوی صورت گرفته است.

48 درصد صادرات کالا به ترکمنستان از طریق خراسان‌رضوی صورت گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان‌رضوی، محمدحسین فروزان‌مهر در دیدار با سفیر ایران در ترکمنستان از این کشور به عنوان شریک تجاری دیرینه ایران یاد کرد و اظهار کرد: میزان صادرات کالا به ترکمنستان در سال گذشته 749 میلیون دلار بوده است که 48 درصد آن از طریق خراسان‌رضوی صورت گرفته است.

وی با اشاره به موقعیت راهبردی خراسان‌رضوی به عنوان دروازه دسترسی ایران به بازار کشورهای آسیای میانه گفت: این استان به عنوان محل تقاطع راه‌های شریانی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور می‌تواند نقشی بی‌بدیل در توسعه صادرات غیرنفتی ایفا کند.

استاندار خراسان‌رضوی وجود بازارچه‌های مرزی، تجربه موفق در برگزاری چند نمایشگاه ارائه توانمندی‌های اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و امکان صدور خدمات فنی مهندسی را از ظرفیت‌های بالقوه برای گسترش مراودات اقتصادی با کشور ترکمنستان عنوان کرد.

وی اضافه کرد: باید در راستای افزایش تراز ارزشی کالاهای مبادله شده و اکتفا نکردن به مبادله کالاهای سبک تولیدی دو کشور گام برداشت.

فروزان‌مهر ادامه داد: بهره‌مندی کشور ترکمنستان از منابع گازی غنی، زمینه برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در مناطق مرزی از جمله پروژه‌های پتروشیمیایی که نیازمند خوراک گازی هستند را فراهم کرده است.

وی بر بهره‌گیری از اشتراکات فرهنگی دو کشور در جهت توسعه مناسبات فرهنگی تاکید کرد و افزود: تبادل استاد و دانشجو، توریسم درمانی و جاذبه‌های بی‌شمار گردشگری از دیگر مزیت‌های قابل تامل استان است که باید از آنها برای تحقق اهداف یاد شده بهره جست.

استاندار خراسان‌رضوی ادامه داد: تمام این ظرفیت‌ها حکایت از شایستگی خراسان‌رضوی برای انتخاب استان معین در زمینه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در ترکمنستان است.

فروزان‌مهر یادآور شد: برای واردات کالاهای مورد نیاز استان از ترکمنستان در جهت منطقی‌تر شدن موازنه صادرات و واردات دو کشور آمادگی داریم.

وی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای حضور موثر در بازار کشورهای همسایه و نیز بازار کشورهای دوردست ابراز امیدواری کرد: حرکت نظام‌مند بر اساس راهبردهایی مدون و توسعه مناسبات اقتصادی با سایر کشورها توفیق بیش از پیش کشورمان در مقابله با تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده از سوی دشمنان را موجب شود.

در ادامه محمدموسی هاشمی‌گلپایگانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان نیز در این دیدار، از ترکمنستان به عنوان کشوری در حال توسعه و علاقه‌مند به حضور سرمایه‌گذاران ایرانی یاد و بر استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل خراسان‌رضوی در راستای افزایش سطح تعاملات و حجم مراودات تجاری دو کشور تاکید کرد.

انتهای پیام/70004/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول