اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی سه ماهه نخست سال جاری صورت گرفت

صادرات 90 میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: طی سه ماهه نخست سال جاری 90 میلیون دلار کالا به وزن 232 هزار تن از گمرکات استان صادر شده است.

صادرات 90 میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد‌علی خاشی ظهر امروز در جلسه توسعه صادرات خراسان جنوبی اظهار کرد: طی سه ماهه نخست سال جاری در خراسان جنوبی 90 میلیون دلار کالا از گمرکات استان صادر شده است.

وی ادامه داد: این صادرات به وزن 232 هزار تن در حوزه ترانزیت بوده است. طی سه ماهه نخست سال جاری یک‌هزار و 490 دستگاه از طریق مرز ایرانشهر عراق صادر شده است. 

خاشی با اشاره به ماده 116 قانون گمرکات، اضافه کرد: این ماده در واقع شامل کالاهایی است که در سایر گمرکات کشور تشریفات آن انجام می‌شود. در ماده 116 در سال گذشته 7 هزار و 740 فقره پروانه به ارزش 264 میلیون دلار صادر و به وزن 208 هزار تن کالا از مرزهای استان خارج شده است، که نسبت به سال گذشته 33 درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌ جنوبی گفت: صادرات سال 91 نسبت به سال 90 به لحاظ ارزشی و وزنی در مجموع 20 درصد کاهش داشته است.

خاشی متذکر شد: عمده اقلام خروجی موضوع ماده 116 شامل مشتقات نفتی، تراکتور، کاشی و سرامیک، موکت و انواع کودهای شیمیایی می‌شود.

وی با اشاره به اقلام صادراتی خراسان جنوبی از گمرکات استان، یادآور شد:تعداد 5 هزار و 613 فقره اظهارنامه به ارزش 160 میلیون دلار و به وزن 384 هزار تن از گمرکات استان صادرات انجام شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی ادامه داد: صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 13 درصد و به لحاظ ارزشی یک درصد کاهش داشته است.

خاشی اذعان داشت: کالاهای صادراتی خراسان جنوبی شامل زرشک، زعفران، عناب، سنگ و فرش می‌شود و تنها در بخش زعفران در استان گمرک تخصصی داریم. در سال گذشته 35 فقره اظهارنامه به مبلغ یک‌میلیون و 325 میلیون دلار و به وزن یک‌هزار و 289 تن واردات انجام شده است که نسبت به سال 90 کمتر شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی دلیل کاهش واردات سال گذشته به سال 90 را تحریم‌ها و نوسانات دانست و اضافه کرد: تحریم‌ها سبب شد که شرکت‌هایی که واردات را انجام می‌داده‌اند، واردات آنها محدود شود. طی سال گذشته واردات به لحاظ ارزشی 38 درصد و به لحاظ وزنی 67 درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری 11 فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش 250 هزار دلار داشته‌ایم که اقلام آن شامل تخم اسفند و احشام می‌شود.در حوزه ترانزیت زمان توقف کامیون‌ها از 20 روز به یک هفته کاهش یافته است.

انتهای پیام/69013/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول