اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان شیراز:

800 هزار خانواده در کشور با زندان درگیر هستند

دادستان شهرستان شیراز گفت: 800 هزار خانواده کشور با مسائل زندانی شدن یک عضو خود درگیر هستند.

800 هزار خانواده در کشور با زندان درگیر هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علی القاصی مهر عصر امروز در مجمع سالانه انجمن حمایت از زندانیان شیراز اظهار داشت: در طول سال حدود 700 هزار نفر ورودی زندان‌های کشور است و 230 هزار زندانی ثابت وجود دارد.

وی افزود: فارس بیش از 15 هزار نفر زندانی دارد که سهم 6 درصدی از زندانیان کل کشور را داراست.

القاصی ادامه داد: سال گذشته رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس در مراسم بزرگداشت هفته قوه قضائیه مطالب ارزشمندی را فرمودند به این معنا که به دست‌اندرکاران امر قضا مسئله فرزندان و خانواده زندانیان و آسیب‌های وارده به آنان را متذکر شدند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از زندانیان شیراز ادامه داد: ریاست قوه قضائیه نیز در امتداد همین فرمایشات معظم‌له تدابیر خوبی را در راستای کاهش جمعیت کیفری و پیگیری مسائل زندانیان اتخاذ کرد.

وی اضافه کرد: بخشنامه‌ای که سال گذشته صادر شد با تکیه بر فتاوای مقام معظم رهبری برای محکومان مالی و جرائم غیرعمد زندانی راهکارهایی را اتخاذ کرد که بتوانند از زندان خلاصی یابند.

القاصی مهر تصریح کرد: هدف از اعمال مجازات زندان و حبس، اصلاح و تربیت است و باید فرد به آغوش جامعه و خانواده خود بازگردد نه اینکه در غیاب وی خانواده‌اش دچار مشکل و تلاشی شود.

به گفته وی، خانواده زندانیان نباید تاوان جرم نکرده خود را پس بدهند و همین که یک فرد خانواده زندانی شده برای آنها به حد کافی مشکل‌ساز است.

القاصی با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از زندانیان متاهل هستند، ابراز داشت: حدود 70 درصد زندانیان سرپرست خانوار هستند و زندانی شدن این افراد در صورت رسیدگی نکردن به خانواده آنان می‌تواند آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی و ... را متوجه دیگر افراد خانواده کند.

وی با بیان اینکه دولت بودجه‌ای برای رسیدگی به خانواده زندانیان در اختیار قوه قضائیه قرار نداده است، افزود: با وجود تذکرات مجلس در این زمینه، رسیدگی به خانواده زندانیان هنوز متولی رسمی ندارد و کسی پاسخگوی مسائل آنان نیست.

دادستان شیراز تنها نهاد رسیدگی‌کننده به مشکلات خانواده زندانیان را انجمن حمایت از زندانیان ذکر و خاطرنشان کرد: این انجمن توان محدودی دارد و با استفاده از درآمدزایی فعالیت‌های اقتصادی کوچک و کمک خیران در زمینه درمان، آموزش، حمایت روانی، مددکاری و اشتغال خانواده زندانیان فعالیت‌هایی ارزنده را انجام می‌دهد.

این مقام قضایی در ادامه گفت: با توجه به تعداد افرادی که بنابر جرم‌های متعدد به زندان فرستاده می‌شوند، در صورت عدم رسیدگی در درازمدت خیل عظیمی از خانواده و فرزندان زندانیان نسبت به نظام احساس عداوت پیدا می‌کنند و از این‌رو نباید خانواده‌های آنان را رها کرد.

انتهای پیام/2448/ق30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول