اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک تاریخ‌نگار گلستانی مطرح کرد

اقبال گلستانی‌ها به نقش زنان در مدیریت شهری + تصاویر

یک تاریخ‌نگار گلستانی گفت: مردم استان گلستان با انتخاب 19 نفر از زنان در انتخابات شورای اسلامی شهر، اقبال عمومی خود را نسبت به نقش زنان در مدیریت شهرها نشان دادند.

اقبال گلستانی‌ها به نقش زنان در مدیریت شهری + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، غلامرضا خارکوهی بعدازظهر امروز در جمع دانشجویان گرگان با اشاره به مشارکت 79 درصدی مردم استان گلستان در این انتخابات اظهار داشت: این رقم از میانگین کل کشور که 72 درصد بوده بالاتر است و یکی از علت‌های آن حضور فعال زنان در انتخابات است.

در 16 شهر گلستان 19 نفر از خانم‌ها انتخاب شدند

وی تصریح کرد: در 26 شهر استان گلستان مجموعاً 160 نفر به عنوان عضو اصلی شورای شهر انتخاب شده‌اند که در 16 شهر آن تعداد 19 نفر از خانم‌ها انتخاب شدند و این رویداد در تاریخ سیاسی این منطقه بی‌سابقه و یا کم‌سابقه است. 

این تاریخ‌نگار گلستانی خاطرنشان کرد: در حدود دو سوم شهرهای استان گلستان زنان به عنوان عضو اصلی نقش‌آفرین هستند و از رای بالایی برخوردار هستند به طوری که در سه شهر گنبدکاووس، مینودشت و کردکوی با داشتن فرهنگ غالباً سنتی، تعداد سه نفر از بانوان حائز اکثریت آرا شدند و رتبه اول را کسب کردند و از مردان پیش افتادند.

 

 

کردکوی و گالیکش بیشترین اقبال مردمی برای مشارکت بانوان در عرصه‌های مدیریتی

خارکوهی همچنین گفت: علاوه بر این در پنج شهر استان شامل نوکنده، رامیان، تاتارعلیا، دلند و سرخنکلاته هم خانم‌ها در میان منتخبین در جایگاه دوم قرار گرفتند.

این مورخ گلستانی ضمن تجزیه و تحلیل آمار برگزیدگان شورای اسلامی شهرهای استان گفت: نکته دیگر اینکه در دو شهر استان به ترتیب سه نفر از بانوان در کردکوی و دو نفر از بانوان در گالیکش به عنوان عضو اصلی شورای شهر برگزیده شدند که نشانگر اقبال زیاد مردم این مناطق نسبت به مشارکت بانوان در عرصه‌های مدیریتی است.

9 بانوی گلستانی به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شدند

وی اضافه کرد: علاوه بر این تعداد 9 نفر از بانوان گلستانی هم به عنوان عضو علی‌البدل شورا در شهرهای مختلف استان انتخاب شدند. 

خارکوهی با اشاره به اینکه در قبل از انقلاب اسلامی چنین شرایطی برای حضور فعالانه بانوان در اینگونه مسئولیت‌ها فراهم نبوده است، گفت: این شرایط از افتخارات انقلاب اسلامی است که زمینه را برای مشارکت گسترده زنان در عرصه‌های اجتماعی فراهم کرده است.

وی در خصوص علت اقبال عمومی مردم نسبت به انتخاب زنان در شوراها گفت: این رویداد می‌تواند هم به خاطر افزایش آگاهی بانوان نسبت به ضرورت حضور آنان در عرصه‌های مدیریت شهرها باشد و هم می‌تواند نشانه ضعف عملکرد آقایان در شورای شهرها طی سال‌های گذشته باشد.

رقابت‌ در دوره‌های آینده شوراها جنسیتی خواهد بود

وی پیش‌بینی کرد که در دوره‌های آینده ممکن است به جای رقابت‌های سیاسی و قومی، رقابت‌های جنسیتی غالب شود و زنان کرسی‌های بیشتری از شوراهای شهرها را به خود اختصاص دهند و حتی ممکن است بانوان مسلمان و متخصص به عنوان شهردار تعیین و مشغول به کار شوند.

گفتنی است که غلامرضا خارکوهی صاحب تالیفات زیادی در حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس است که از جمله  کتاب سه جلدی «استان گلستان در انقلاب اسلامی» بوده که اخیراً در 2 هزار و 500 صفحه منتشر شده است.

انتهای پیام/2307/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول