اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در استان کرمان

2 میلیون دام علیه بروسلوز واکسینه می‌شوند

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: بیش از 2 میلیون رأس دام سبک و سنگین در استان کرمان علیه بیماری بروسلوز واکسینه می‌شوند.

2 میلیون دام علیه بروسلوز واکسینه می‌شوند

محمد جانباز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با بیان اینکه بیماری بروسلوز یا تب مالت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که می‌تواند، عوارض جبران‌ناپذیری در دام و انسان ایجاد کند، اظهار داشت: بیماری بروسلوز در حیوانات بیشتر به صورت سقط جنین بروز می‌کند.

وی افزود: کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی در دام نیز از عوارض دیگر این بیماری است و با توجه به اینکه بیماری بروسلوزاز دام و فرآورده‌های خام دامی به انسان منتقل می‌شوند، کنترل این بیماری در انسان وابسته به کنترل و پیشگیری از آن در دام است.

جانباز تصریح کرد: مراقبت فعال و غیر فعال بیماری، واکسیناسیون سراسری دام سبک و سنگین، بررسی آماری و اپیدمیولوژیک میزان بروز  بیماری، مطالعه بر روی جنین سقط شده، ارزیابی فیلدی و پایش سرمی از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان کرمان در راستای مبارزه و پیشگیری از بیماری بروسلوز است.

وی واکسیناسیون را یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌ها دانست و عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود، 2 میلیون و 275 هزار رأس دام سبک و سنگین طی سال جاری علیه بیماری بروسلوز واکسینه شوند که این حجم عملیات نسبت به سال گذشته از رشد 100 درصدی برخوردار است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان افزود: در این طرح نزدیک به یک ‌میلیون و 610 هزار رأس گوسفند و بز، 570 هزار رأس بره و بزغاله ، 65 هزار رأ‌س گاو و 30 هزار رأس گوساله زیر پوشش واکسیناسیون بروسلوز قرار می‌گیرند.

وی همجواری کرمان با استان‌های مرزی را یک ریسک فاکتور دانست و ابراز داشت: عدم وجود برنامه هدفمند کنترل بیماری‌ها در برخی از کشورهای همسایه، مبارزه با بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام را در داخل کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

جانباز وجود دامداری سنتی و پرورش توامان انواع دام در کشور را از جمله عوامل افزایش دهنده هزینه‌های مبارزه با بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست و گفت: باید با اصلاح زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی مناسب، فرهنگ پرورش دام به صورت صنعتی را رواج داد.

وی کمبود نیروی متخصص، خودرو و امکانات فنی و کمبود اعتبارات دامپزشکی استان را مهم‌ترین چالش فعلی این اداره کل در زمینه مبارزه و کنترل بیماری‌های دامی برشمرد و خاطر نشان کرد: کنترل بیماری‌های مشترک در جمعیت دامی زمانی به صورت کامل محقق می‌شود که مسئولان و مردم مانند بسیاری از کشورها توسعه یافته به دامپزشکی و تامین سلامت دام به عنوان یکی از ارکان مهم تضمین بهداشت جامعه نگاه کنند.

انتهای پیام/2446/صا30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول