اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی:

آموزش راهبرد اساسی در کنترل فشار خون است

کارشناس واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه شعار امسال مرکز بهداشت جهانی «فشار خون را جدی بگیریم» است، گفت: در کنترل بیماری‌های غیرواگیر آموزش یکی از راهبردهای اساسی است.

آموزش راهبرد اساسی در کنترل فشار خون است

محمد صابری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: برای اینکه آموزش کارآمد باشد باید منافع حاصل از رفتار توصیه شده برای گروه هدف جذاب باشد.

وی با بیان اینکه بیشتر رفتارهای پر خطر قابل پیشگیری هستند، تصریح کرد: افراد به دلایلی اعم از اینکه ارزش سلامتی خود را نمی‌دانند از خطر کردن لذت می‌برند، از خطرات آگاهی ندارند و در نتیجه در آن رفتارهای پرخطر شرکت می‌کنند.

کارشناس واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی عوامل خطرساز بیماری فشار خون بالا را چاقی، کم‌تحرکی، اضافه وزن، مصرف دخانیات، مصرف الکل و مصرف زیاد نمک عنوان کرد و بر لزوم توجه بیشتر به عوامل خطرساز برای کنترل فشار خون بالا تأکید کرد.

وی گفت: 88 درصد افراد جامعه از میوه و سبزیجات استفاده نمی‌کنند که این امر خود به افزایش فشار خون کمک می‌کند.

کارشناس واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: فشار خون در افراد چاق دو تا شش برابر بیش از افرادی است که اضافه وزن ندارند.

صابری اظهار داشت: افرادی که فشار خون طبیعی دارند حداقل دو بار در سال باید فشار خون خود را کنترل کنند.

وی فشار خون را قاتل خاموش نامید و گفت: فشار خون بالا معمولاً علامتی در فرد ایجاد نمی‌کند و مردم نیز اطلاع کافی از روند آن ندارند.

صابری سرگیجه، سردرد در ناحیه پس سر، تاری دید، تپش قلب، خستگی زودرس، درد در قفسه سینه و تنگی نفس شبانه و یا هنگام فعالیت را از علایمی عنوان کرد که می‌تواند نشان دهنده فشار خون بالا در افراد باشد.

کارشناس واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی، آرامش، تحرک بدنی، تغذیه سالم و 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز به مدت پنج روز در هفته را از راهکارهای کنترل فشار خون عنوان کرد و ادامه داد: مصرف برخی سبزی‌های حاوی سدیم مانند اسفناج، کرفس، ریواس، شلغم و گیاه شیرین‌بیان موجب افزایش فشار خون می‌شود.

انتهای پیام/87002/م30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول