اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس منتقد تئاتر از انتظاراتش از دولت یازدهم می‌گوید

تئاتر جدا از سایر پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیست

کارشناس، منتقد و کارگردان نام آشنای تئاتر درباره ارزیابی خود در خصوص انتظارات خود از رییس جمهور منتخب گفت: تئاتر هم جدا از سایر پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نبوده است.

تئاتر جدا از سایر پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حامد هوشیاری کارشناس، منتقد و کارگردان نام آشنای تئاتر درباره ارزیابی خود در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور جدید گفت: بحث فرهنگی از اساسی‌ترین بخش در نظام مقدس جمهوری اسلامی است، و تئاتر هم جدا از سایر پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نبوده است.

حامد هوشیاری در گفت‌و‌گوی خود با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران مهمترین دغدغه جامعه تئاتری از رئیس جمهور آینده را امنیت شغلی عنوان کرد و گفت: آنچه موجب استمرار حضور هنرمندان تئاتر در صحنه نمایش می‌شود، نخست امنیت شغلی است یعنی اینکه تئاتر را به عنوان شغل بشناسند و اگر رئیس جمهور منتخب یا وزیر فرهنگی که وی انتخاب می‌کند این موضوع را محقق کند به‌طور طبیعی بسیاری از فراز و فرودهایی که گاه ممکن است باعث افت و خیز کیفیت آثار یا دوری یا نزدیکی هنرمند بشود از بین خواهد رفت.

این کارشناس در ادامه عنوان کرد: مهم‌ترین خواسته من و جامعه تئاتری ما اهمیت دادن و شرکت دادن نسل جوان در همه سیاست‌گذاری‌های تئاتری کشور است. متاسفانه در حال حاضر جوانان در این بحث غایب هستند. توجه به جوان‌ها نجات بخش تئاتر ما خواهد بود.

وی ادامه داد: انتظار هنرمندان از رییس جمهور این است که با کمک خود تئاتری‌ها ثابت کند تئاتر از ضرورت‌های یک جامعه پیشرفته فرهنگی است. ولی چیزی که باید در کل کشور ادامه پیدا کند ایجاد فضاهای تولید تئاتر است. دولت یازدهم باید سخت‌افزارهای تئاتر را افزایش دهد. از رئیس جمهور محبوب و منتخب می‌خواهم که برای اعتلای تئاتر به سخت افزارها و ایجاد مکان برای اجرای تئاتر توجه جدی داشته باشد، این باعث می‌شود که هنرمندان دیگر در صف‌های طولانی اجرا قرار نگیرند و معطل نشوند. افزایش بودجه و ردیف مستقل تئاتر هم باید مورد توجه جدی قرار بگیرد که با پیگیری دولت و تصویب مجلس باید به سرانجام برسد تا بشود امکانات اجرایی تولید تئاتر را افزایش داد، چون جمعیت تئاتر ما بیش از ظرفیت‌های موجود است و همین موجب به وجود آمدن بیکاری برای هنرمندان شده است.

این کارشناس در ادامه افزود: بخش اقتصادی و اجتماعی ما به فرهنگ مربوط است و برپایه آن می‌چرخد، واقعا بدون فرهنگ چطور می‌شود این اقتصاد بحرانی و آشفته را سروسامان دهیم؟ ما باید به محفل‌های فرهنگی هم‌چون هنر بهای فراوان دهیم و آن را جدی بگیریم، اداره امور فرهنگی و هنری باید به اهلش سپرده شود، متولیان این عرصه باید حرف اهل هنر را بشنوند و مشکلاتشان را رفع کنند.

وی درباره تعداد جشنواره‌ها گفت: آشتی مردم با تئاتر فقط با ایجاد اماکن فرهنگی اتفاق می‌افتد، نه با افزایش جشنواره‌ها و مراسم‌های مختلف، این‌ها اگر درست مدیریت نشوند آفت تئاتر خواهند بود، به جز چند جشنواره معتبر مثل فجر، کودک، عروسکی و ... باید بقیه فستیوال‌های غیرضروری را کاهش دهیم.

هوشیاری افزود: معتقدم زمانی تئاتر موفق خواهد شد که هنرمندان، مدیران، سیاست‌مداران و مردم روش‌های خود را تغییر دهند. ساخت سالن بسیار مفید و لازم است و ما باید تعداد زیادی سالن بسازیم.

وی افزود: زمانی تئاتر شکوفا می‌شود که تعریف ما از مکان اجرا تغییر کند، در گذشته در تمام مکان‌های ممکن تئاتر اجرا می‌شده است. الان هم دیگر مکان اجرا فقط دیگر یک سالن نیست، اگر هنرمندان و مدیران دست به دست دهند تئاتر ما شکوفا خواهد شد.

این منتقد در پایان عنوان کرد: زمانی می‌توانیم موفق باشیم که سه شکل از نمایش را به‌صورت هم‌زمان در کشورمان داشته باشیم؛ تئاتر تجربی، تئاتر ملی و تئاتر جهان. این سه ضلع در کنار همدیگر می‌توانند باعث رونق و شکوفایی شوند. چرا در بخش تئاتر ایرانی فقط به نمایش‌های عزاداری بها می‌دهیم و تئاتر اعیادی چون شعبانیه را جدی نمی‌گیریم؟ مثلاً در نوع نمایش جهان چرا فقط آثار نمایشی آمریکا، انگلیس و فرانسه را باید اجرا کنیم؟ چرا از سایر کشورهای جهان نمایشی را اجرا نمی‌کنیم؟ تئاتر تجربی باید بتواند همزمان کرسی‌های نظری هم داشته باشد. نکته بعدی اینکه هنرمندان و مسئولان باید بپذیرند و اجازه دهند راجع به همه موضوعات کار داشته باشیم. و باید اتاق فکری شکل بگیرد که در آن درباره این مفاهیم و مصداق‌های آن صحبت شود. 

انتهای پیام/2462/ط30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول