اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مقایسه آماری انتخابات شوراها در کرج

سلامت، قانون‌مداری و مشارکت حداکثری در انتخابات کرج

با مقایسه آماری و تحلیل انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان کرج نتایج مهمی به دست می‌آید که به طور قطع توجه به آن برای انتخابات آینده راهگشا و موثر خواهد بود.

سلامت، قانون‌مداری و مشارکت حداکثری در انتخابات کرج

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، روز 24 خرداد مردم این شهرستان همراه با آحاد جامعه و اقشار مختلف ملت ایران به پای صندوق‌های رأی رفته و با حضور حداکثری در انتخابات حماسه‌ای بزرگ را خلق کردند.

یکی از مهمترین دلایل این حماسه بزرگ و ماندگار در تاریخ ایران اسلامی، فرمایشات مقام معظم رهبری است که با اشاره به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، سال‌جاری را تحت عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری فرمودند.

ملت ولایی ایران اسلامی پس از رهنمودهای مکرر رهبری عظیم‌الشان انقلاب اسلامی و تشریح اهمیت شرایط داخلی و خارجی و ضرورت حضور حداکثری در انتخابات از سوی معظم‌له،‌ به فرمان ولی امر خود لبیک گفته و حماسی بزرگ را در روز 24 خرداد خلق کردند.

در این میان مردم استان البرز به ویژه شهرستان کرج که همواره در صف مقدم دفاع از اسلام و انقلاب و پشتیبانی از ولایت حضور دارند، نقشی موثر و تعیین‌کننده داشتند.

شهروندان کرج روز جمعه در کنار رای به کاندیدای مورد نظر خود در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگانی نیز برای حضور در شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب کردند، اما میزان مشارکت آن‌ها در این دوره با ادوار گذشته تفاوت‌های زیادی دارد.

*رشد چشمگیر مشارکت مردم کرج در انتخابات

بر اساس این گزارش، میزان مردم شهرستان کرج در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بیش از 28 درصد بوده است.

در این دوره به دلایل مختلف به ویژه شرایط سیاسی حاکم بر کشور و همچنین شهرستان کرج و همچنین نوع رقابت کاندیداهای حاضر مشارکت مردم با میانگین کشوری اختلاف داشت.

این در حالی است که از یک میلیون و 163 هزار و 24 نفر واجد شرایط حق رای در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، حدود 47 درصد در پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

از سوی دیگر در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،‌ از مجموع واجدین شرایط حق رای در شهرستان کرج تعداد 951 هزار و 722 نفر در پای صندوق‌های رای حاضر شدند و  در دوره یازدهم نیز از مجموع واجدین شرایط حق رای بیش از 57 درصد در انتخابات شرکت کردند.

*تاثیر مهاجرت در نتایج انتخابات کرج

در بررسی آماری انتخابات شهرستان کرج و به طور کلی استان البرز باید به یک نکته مهم توجه داشت و آن‌هم مهاجرپذیر بودن این استان است.

در انتخابات مانند ریاست جمهوری که مردم سراسر کشور باید یک نفر را انتخاب کنند، مسائل قومی و مذهبی و نژادی کمتر در رای مردم تاثیرگذار است، اما این امر در انتخابات مجلس و به ویژه شوراها تاثیر بسیار زیادی دارد.

بنابراین وقتی یک شهرستان مهاجرپذیر بوده و بیش از 50 درصد ساکنان آن از استان‌های دیگر به این منطقه مهاجرت کرده‌اند، طبیعی است که بخش مهمی از آن‌ها در روز انتخابات برای حمایت از کاندیدای مورد نظر خود که عموماً از بستگان و اقوام آن‌ها است، به شهرهای مادری خود باز می‌گردند.

بنابراین همواره در شهرستان‌ کرج شاهد هستیم که بسیاری از ساکنان در روز انتخابات به شهر زادگاه خود بازگشته و در آن منطقه اقدام به شرکت در انتخابات می‌کنند.

بنابراین وقتی میزان مشارکت در کشور مانند این دوره از انتخابات بالای 70 درصد است، اما در شهرستان کرج این رقم به 57 درصد کاهش می‌یابد، در این امر به طور قطع عامل مهاجرپذیر بودن نقش بسیار زیادی داشته است.

*افزایش حدود 200 هزار نفری شرکت‌کنندگان در انتخابات شوراهای کرج

با این وجود مقایسه میزان مشارکت مردم در انتخابات دوره‌های سوم و چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا نشان‌دهنده رشد چشم‌گیر حضور مردم در پای صندوق‌های رای است.

در دوره سوم از مجموع واجدین شرایط حق رای در مجموع 578 هزار و 621 نفر پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

این در حالی است که میزان مشارکت مردم در این شهرستان در دوره چهارم با افزایش حدود 200 هزار نفری مواجه بوده و در مجموع 761 هزار و 711 نفر در دوره چهارم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در انتخابات شرکت کردند.

*سلامت و نظارت مستمر دو ویژگی مهم انتخابات در کرج

پس از مشارکت حداکثری مردم، ویژگی مهم دیگر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کرج سلامت و رعایت قانون و همچنین فراهم‌سازی زمینه مناسب برای نظارت مستمر بر عملکرد مجریان و ناظران بود.

در این دوره برای نخستین بار خبرنگاران موفق شدند که از تمام مراحل انتخابات حتی شمارش و تجمیع آرا گزارش تهیه کنند.

به عنوان نمونه برای نخستین‌بار خبرنگاران چند رسانه حاضر در ستاد انتخابات شهرستان کرج توانستند ساعت 4 بامداد روز شنبه بیست‌ و پنجم خردادماه در قلب این ستاد حضور یافته و از روند شمارش و تجمیع آرا گزارش تهیه کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس در این مورد، "بامداد شنبه بیست و پنجم خرداد و در اوج شمارش و تجمیع آرا، خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کرج با دستور و موافقت مهدی ایران‌نژاد فرماندار کرج توانستند به قلب این ستاد یعنی محلی که صندوق‌های حاوی برگه‌های رأی تحویل گرفته شده و ثبت و ضبط می‌شوند، حضور یابند. در این بازدید که برای نخستین‌بار صورت گرفت، خبرنگاران البرزی توانستند از نحوه شمارش آرا در محل شعبه و سپس چگونگی تجمیع آرا اطلاع حاصل کنند."

از سوی دیگر مهدی ایران‌نژاد معاون استاندار البرز و فرماندار کرج درباره این انتخابات گفته است: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان کرج مسیری قانونی و بدون کوچکترین حاشیه‌ای را طی کرد و در سلامت کامل برگزار شد.

* بررسی شکایات برخی از نامزدهای انتخابات شوراها در کرج

بر اساس این گزارش، پس از پایان انتخابات و اعلام نتایج چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان کرج، برخی از نامزدها اقدام به اعتراض و شکایت نسبت به نتایج فوق کردند.

در این رابطه مهدی ایران‌نژاد فرماندار کرج به خبرنگار فارس گفته است: "اعتراض و شکایت حق قانونی نامزدها است و قانون این حق را محترم شمرده است."

وی تاکید دارد: "به طور قطع شکایات و اعتراض‌هایی از مسیرهای قانونی دنبال می‌شود را با دقت بررسی کرده و این بررسی‌ها نیز در چارچوب‌هایی خواهد بود که قانون مشخص کرده است. بنابراین نه در امر برگزاری و اعلام نتایج و نه در رسیدگی به شکایات هیچ کاری فراتر از قانون انجام نداده و نخواهیم داد."

* نباید با رفتارهای شائبه‌بر‌انگیز کام مردم را تلخ کرد

از سوی دیگر رئیس ستاد انتخابات استان البرز نیز در نشستی که با برخی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات در شهرستان کرج برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: ارکان نظارتی و بازرسی انتخابات اخیر با دقت وظایف خود را انجام داده و تمام فعالیت‌های مربوط به انتخابات با دقت رصد شده است.

ناصر رجبی درباره زمان اعلام نتایج انتخابات شوراها در کرج نیز گفت: به طور قطع ما نمی‌توانستیم دقت را فدای سرعت کنیم و حجم بالای آرا و تعدد کاندیداها نیازمند صرف زمان مناسب بود که با این وجود ظرف مدت دو روز کار شمارش، تجمیع و اعلام نتایج انتخابات در شوراها در شهرستان کرج نهایی شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز با تاکید بر اینکه تمام مراحل انتخابات به ویژه در روز 24 خرداد بر اساس قانون بوده است، گفت: هیچ مشکلی در این زمینه نداشتیم، با این وجود اعتراض و شکایت حق نامزدها است و بر اساس موازین قانونی این اعتراض‌ها بررسی می‌شود.

رجبی تاکید کرد: نامزدهای انتخابات شوراها باید بر اساس قانون عمل کرده و مطمئن باشند که ستاد انتخابات و هیئت‌های اجرایی و نظارت اجازه ضایع شدن حق آن‌ها را نمی‌دهند، منتهی روند پیگیری اعتراض‌ها باید در چارچوب قانون باشد و امیدواریم هر فردی که اعتراضی به نتیجه انتخابات دارد، کاری فراتر از قانون انجام ندهد.

* کرج در آینده فردایی بهتر

به هر حال چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کرج در حالی پایان یافت که 21 عضو اصلی شورای شهر کرج و اعضای اصلی شوراهای روستاها و بخش‌ها و توابع مختلف در این شهرستان معرفی شدند.

با نگاهی به سوابق منتخبان در می‌ِیابیم که اکثر آن‌ها برای نخستین‌بار وارد عرصه مهم تصمیم‌گیری برای مدیریت شهری بوده و گرایش سیاسی اکثر آن‌ها نیز مستقل است.

بنابراین باید به آینده کرج امیدوار بود و امید داشت که اعضای تازه شوراهای اسلامی شهر و روستا با رای بالایی که از مردم گرفته‌اند، از امروز برای رفع مشکلات این مردم تلاشی بسیجی‌وار را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام/2302/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول